Ostatnia aktualizacja artykułu 2020/06/15
Wysłanie przesyłki kurierskiej stało się dla każdego z nas niesamowicie proste. Minęły czasy, w których cenniki nadania paczek powalały na kolana, a usługi dodatkowe były bardzo ograniczone. Teraz wystarczy wypełnić formularz online lub po prostu odwiedzić jeden z punktów, gdzie w kilka minut nadamy przesyłkę a co najważniejsze, wybierzemy usługi dodatkowe, które pozwolą na dostarczenie paczki o określonej godzinie lub w weekend. Poniżej przedstawiamy, z jakich usług dodatkowych możesz skorzystać nadając przesyłkę.
Spis treści
Wysyłanie paczki standardowej
Wszystkie firmy kurierskie pozwalają nam na wysłanie paczki w „standardzie”. Co to oznacza? W dużym skrócie jest to po prostu odebranie przesyłki od nadawcy i dostarczenie jej do odbiorcy w przeciągu 24 – 48 godzin. Przeważnie większość przewoźników ma podobne „standardowe” wymiary oraz wagę paczek, które nie wymagają od nadawcy dodatkowej opłaty. Bezpłatne jest także ubezpieczenie przesyłki do określonej kwoty. W podstawowym pakiecie znajdziemy także możliwość śledzenia paczki oraz darmowe jej przekierowanie, czyli zmianę adresu lub daty doręczenia. Na taką opcję zdecydowało się wielu przewoźników, gdyż dzięki temu paczki trafiają do odbiorcy w dogodnym dla niego terminie, a kurier nie musi wykonywać dodatkowego kursu. To wszystkie usługi podstawowe, które są w cenie przesyłki. Pozostałe zaliczają się do dodatkowych i – co za tym idzie – są płatne ekstra, co również przekłada się na cenę paczki.
Usługi dodatkowe – co możemy wybrać?
Usługi dodatkowe to wszystkie pozostałe świadczenia oferowane przez przewoźnika, które wykraczają poza standardowy pakiet. Większość z nich jest dodatkowo płatna, ale znajdą się też takie, które nie wymagają dodatkowych opłat lub ich koszt jest stosunkowo niewielki. Przeważnie do wyboru mamy:
POBRANIE
Odebranie przez kuriera zapłaty za towar oraz przesyłkę. Płatność uiszcza odbiorca, na przykład za towary zakupione na aukcji internetowej. Pobranie może być wypłacone przez firmę kurierską w dwóch opcjach: standardowej, gdzie środki zostaną przelane na rachunek bankowy nadawcy w terminie od 5 do 11 dni po doręczeniu przesyłki oraz ekspresowej. Ta druga możliwość jest droższa, ale środki przekazywane są do nadawcy w kolejnym dniu roboczym po doręczeniu.
DATA NADANIA PRZESYŁKI
Opcja ta umożliwia nadawcy zamówienie kuriera i podanie dnia oraz przedziału czasowego, w którym ma on odebrać przesyłkę. To dobre rozwiązanie dla osób, które nie przebywają cały czas w miejscu nadania i obawiają się, że kurier nie zastanie nikogo, kto może przekazać mu paczkę. Trzeba jednak pamiętać, że to przewoźnik decyduje o ostatecznej trasie przejazdu kuriera, więc czasem ostateczny termin może się różnić od wybranego przez nadawcę.
W naszym serwisie usługa “proponowanej daty nadania przesyłki” dostępna jest bezpłatnie dla przesyłek DPD i FedEx oraz za dodatkową opłatą dla UPS (dla zamówień z odbiorem w tym samym dniu roboczym)
DORĘCZENIE DO GODZ. 10:30/12:00
To jedne z droższych usług dodatkowych, z których jednak czasem potrzebujemy skorzystać. Dostarczenie paczki do wybranej godziny ma dać pewność, że przesyłka, na przykład ważny dokument, trafi w odpowiednie miejsce w deklarowanym czasie.
W naszym serwisie usługa dostępna jest w transporcie krajowym dla przewoźnika DPD na wybranych kodach pocztowych. Gwarancja doręczenia do konkretnej godziny (w zależności od wybranej opcji) jest równoznaczna z doręczeniem na kolejny dzień roboczy po nadaniu.
DORĘCZENIE W SOBOTĘ
Aby paczka mogła być dostarczona w sobotę, musi zostać nadana maksymalnie w piątek, tak, aby firma kurierska mogła przekazać ją do odpowiedniego oddziału. Trzeba też pamiętać, że opcja ta nie jest dostępna w każdej lokalizacji. Są bowiem miejscowości, do których kurier nie będzie mógł dostarczyć paczki w weekend.
W naszym serwisie usługa dostępna jest w transporcie krajowym na wybranych kodach pocztowych dla przewoźników DPD i InPost Kurier.
NADANIE W SOBOTĘ W ODDZIALE
W niektórych placówkach kurierskich istnieje możliwość nadania przesyłki w sobotę, może się to wiązać z dodatkową opłatą.
PRZEADRESOWANIE
To usługa, która przydaje się w momencie, gdy okazuje się, że podany przez nas adres odbiorcy jest błędny lub adresat nie przebywa w danym miejscu i przesyłka musi zostać wysłana do innego miasta. Rozwiązanie takie jest możliwe, ale zlecenie zmiany adresu może wydać jedynie osoba nadająca paczkę. To usługa inna niż „przekierowanie paczki”, z której może skorzystać odbiorca.
W naszym serwisie usługa jest dostępna za dodatkową opłatą dla przesyłek krajowych DHL, DPD, FedEx, UPS, InPost Kurier, GEIS, X-press City i międzynarodowych DPD, FedEx, UPS, GLS. W przypadku przesyłek Inpost Paczkomaty, Poczta Kurer48, RUCH przeadresowanie nie jest możliwe, pozostaje jedynie usługa zwrotu przesyłki do nadawcy.
DOKUMENTY ZWROTNE
Rozwiązanie, z którego możemy skorzystać, gdy potrzebujemy wysłać do kogoś dokumenty, jakie muszą zostać podpisane, a następnie odesłane do nas. Z usług takich korzystają na przykład banki, które przysyłają nam umowy do podpisania. Rozwiązanie przydaje się na przykład przy umowie kupna sprzedaży na odległość.
W naszym serwisie usługa dostępna w transporcie krajowym dla przewoźników DPD, Fedex, UPS, InPost Kurier. Zwrot dokumentów dołączonych do przesyłek realizowany jest w cyklu tygodniowym.
POWIADOMIENIA SMS
Niektóre firmy kurierskie oferują możliwość wysłania wiadomości SMS z powiadomieniem o dostarczeniu przesyłki bez dodatkowych opłat, ale nadal jest to usługa dodatkowa, za którą u wybranych operatorów logistycznych trzeba będzie ponieść niewielką opłatę. Plus tego rozwiązania jest taki, że nie zawsze odbiorca sprawdza pocztę elektroniczną, a telefon ma przy sobie praktycznie 24 godziny na dobę.
Serwis Furgonetka oferuje system powiadomień dotyczących spedycji przesyłek, dotyczących: problemu z nadaniem, problemu z doręczeniem, sytuacji wyjątkowych i innych. Można je określić w zakładce Moje Konto w Panelu Klienta pod linkiem „Powiadomienia” i wybrać, jakiego typu komunikaty chcemy otrzymywać oraz jaką drogą będą one do nas przychodzić. Powiadomienie SMS jest płatne zgodnie z cennikiem.
To najczęściej spotykane usługi dodatkowe, które mają wpływ na koszt przesyłki, ale także na sposób jej doręczenia. Trzeba pamiętać także o tym, że zapłacimy więcej za niestandardowe kształty paczek, za przesyłki wielkogabarytowe oraz przekraczające określoną wagę. Ponadto w niektórych miastach wybrane firmy umożliwiają dostarczenie paczki tego samego dnia, co może też wiązać się z wyższą ceną.
Decydując się na wysyłkę paczki z dodaniem usług niestandardowych, możemy zapoznać się z jej przybliżoną ceną. Wystarczy skorzystać z kalkulatora dostępnego na stronie platformy usług kurierskich, który umożliwia w łatwy sposób obliczyć koszt nadania przesyłki.
Podsumowanie
Każda firma kurierska ma w swojej ofercie szereg usług dodatkowych, jak: niestandardowe płatności, formy dostawy czy system powiadomień SMS. Warto się z nimi zapoznać, gdyż mogą się one okazać przydatne w wielu sytuacjach związanych z wysyłką przesyłek. Przewoźnicy wychodzą naprzeciw klientom oferując ergonomiczne rozwiązania, dopasowane do ich potrzeb. Takie usług są dodatkowo płatne, jednak warto z nich skorzystać.
Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos