Ostatnia aktualizacja artykułu 2020/06/15
Przy uruchamianiu własnego sklepu internetowego na pewno już wiesz, co chcesz sprzedawać. Oprócz ciekawej oferty produktów, jako właściciel sklepu, musisz zagwarantować swoim klientom komfortowe i bezpieczne zakupy oraz szybką dostawę zamówionych towarów. Jak poradzić sobie z tymi wyzwaniami? Dowiedz się, o co zadbać przed rozpoczęciem sprzedaży w sklepie internetowym
Spis treści
Sklep internetowy dostosowany do urządzeń mobilnych
W 2018 roku ponad 52% ruchu w Internecie odbywało się na urządzeniach mobilnych, czyli smartfonach i tabletach. Ten trend coraz mocniej się pogłębia i wiele wskazuje na to, że kolejne miesiące przyniosą za sobą coraz więcej użytkowników robiących zakupy za pomocą małego ekranu na telefonie. Sklep internetowy, który nie posiada szaty graficznej dostosowanej do tego typu urządzeń automatycznie przegra walkę o pozyskanie klienta. Dlatego wybierając oprogramowanie sklepu internetowego należy sprawdzić, czy działa on w technologii RWD (Responsive Web Design). To właśnie odpowiedź na potrzeby klientów, przeglądających sklepy w Internecie o każdej porze dnia i nocy oraz za pomocą różnych urządzeń. Dzięki RWD sklep wyświetla się zawsze poprawnie i oferuje jednocześnie taką samą zawartość.
Regulamin sklepu internetowego – chroni klienta i przedsiębiorcę!
Sklep internetowy bez regulaminu działa nielegalnie. Posiadanie odpowiednich zapisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną jest niezbędne. Najczęściej popełnianym błędem jest powielanie cudzych regulaminów. Nigdy nie wiadomo czy skopiowany dokument odzwierciedla wszystkie procesy oraz rozwiązania technologiczne, zastosowane w Twoim sklepie internetowym. Ponadto regulamin powinien zawierać informacje o tym kiedy dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży i jakie są warunki jej zawarcia, jakie są dostępne metody dostawy, płatności oraz jak odstąpić od umowy wraz z wyjątkami.
Innego rodzaju nadużyciem wśród niektórych właścicieli sklepów internetowych jest zamieszczenie w regulaminie klauzul niedozwolonych, które ograniczają prawa konsumenta. Powstają w większości przypadków nie tyle co ze złej intencji autora, lecz bardziej z braku znajomości prawa i doświadczenia w zakresie prawa konsumenckiego, a także z powodu kopiowania regulaminu z innego sklepu internetowego. Regulamin sklepu chroni obie strony transakcji pod kątem prawnym, ponieważ określa prawa i obowiązki kupującego oraz sprzedawcy.
Sporządzenie regulaminu warto zostawić specjalistom, którzy dokładnie przeanalizują ofertę sklepu, a także tzw. ścieżkę zakupową. Niektóre rozwiązania (np. eSklep w home.pl) posiadają również wbudowane aplikacje, które automatycznie tworzą i aktualizują regulamin sklepu, dzięki czemu administrator może spokojnie zająć się obsługą zamówień klientów.
Klienci chcą szybkiej dostawy zakupów
Przed rozpoczęciem sprzedaży w sklepie internetowym musisz zapewnić klientom takie sposoby dostawy, które będą spełniały ich oczekiwania. Przesyłki kurierskie to jeden z fundamentów budowania marki sklepu internetowego z bezproblemową obsługą. Z perspektywy klienta liczy się wyłącznie szybkość i koszt dostawy, natomiast z perspektywy sprzedawcy kluczowy jest wybór niezawodnej firmy kurierskiej. Jak to pogodzić? Idealnym rozwiązaniem jest skorzystanie z platform usług kurierskich – nie wymaga zawierania umów z poszczególnymi dostawcami, a dzięki atrakcyjnej cenie za przesyłkę szybko sprawdzisz, która firma oferuje lepsze usługi. Ważne jest też, aby Twój sklep internetowy posiadał dodatkowe metody dostawy. Niektórzy klienci wciąż preferują odbiór osobisty lub za pobraniem. Dużą popularnością cieszą się także dostawy do punktów (np. Paczkomaty).
Bezpieczne płatności za zakupy
Im szybsza płatność, tym szybsza wysyłka produktu. Bezpieczne płatności elektroniczne to dodatkowa wiarygodność w oczach klienta. Połączenie tych elementów to gwarancja zadowolenia po stronie użytkownika i większa szansa na jego powrót do sklepu w przyszłości. Polacy coraz częściej korzystają z płatności internetowych, bo wiedzą, że w ten sposób otrzymają swoje zakupy szybciej. Najpopularniejszą formą opłacania zamówień jest pay-by-link, czyli przejście do zewnętrznego, elektronicznego systemu płatności i zalogowanie się na konto w banku, a następnie potwierdzenie przelewu. Coraz częściej wybieramy również płatność kartą lub BLIKiem w aplikacji mobilnej na smartfony.
Aby udostępnić nowoczesne metody płatności w sklepie niezbędne jest wybranie odpowiedniego dostawcy oraz oprogramowania sklepu, które posiada odpowiednią integrację z zewnętrznym systemem płatności. Wybór powinien być podyktowany również w oparciu o koszty wprowadzenia takiego rozwiązania (niektóre aplikacje wymagają dodatkowej opłaty za aktywację modułu e-płatności), a także prowizję od pojedynczej transakcji.
Bezpieczne połączenie dzięki certyfikatowi SSL
Szyfrowane połączenie HTTPS, którego symbolem jest ikona kłódki przy adresie internetowym w pasku przeglądarki, stało się światowym standardem. Odpowiada za to certyfikat SSL, który jest wydawany dla konkretnej domeny. Certyfikat instalowany jest na serwerze obsługującym oprogramowanie sklepu internetowego lub strony WWW. To niezbędny element każdej strony internetowej, oferującej przynajmniej jeden formularz do uzupełniania danych (np. rejestracji, logowania) – dzięki bezpiecznemu połączeniu dane wpisywane przez użytkownika są chronione i nie mogą zostać podsłuchane przez cyberprzestępców. Nowe wersje przeglądarek internetowych tj. Google Chrome i Firefox ostrzegają Internautów za każdym razem, gdy uruchamiasz adres bez certyfikatu SSL.
Wybierając odpowiednią platformę do prowadzenia sprzedaży przez Internet pamiętaj o zamówieniu certyfikatu SSL dla własnej domeny. Niektóre platformy sklepowe, np. eSklep w home.pl, posiadają go w pakiecie. Wystarczy jedynie wskazać nazwę swojej domeny i potwierdzić jej posiadanie poprzez wiadomość email. Dzięki temu Twój sklep internetowy będzie bezpieczny dla każdego klienta składającego zamówienie.
Autor: Adam Kaczmarek, Zespół Marketingu home.pl
Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos