Ostatnia aktualizacja artykułu 2022/05/10

5-bledow-w-wysylce-paczek-przez-ktore-tracisz-klientow-furgonetka-shortMasz sklep z ubraniami, dodatkami do wnętrz czy elektroniką i często wysyłasz zamówienia? A może prowadzisz internetową drukarnię lub pośredniczysz w sprzedaży ubezpieczeń i przekazujesz klientom wydruki lub umowy? Wysyłka paczek i dokumentów jest więc istotnym elementem Twojej działalności. Jeśli choć w małym stopniu zaniedbasz ten aspekt, możesz bardzo łatwo stracić swoich klientów na rzecz konkurencji.

Błędy w wysyłce przesyłek – jak je wyeliminować?

Żaden biznes nie jest idealny od pierwszego dnia, ale w trosce o własną renomę i rozwój trzeba trzymać rękę na pulsie i przez cały czas monitorować jakość obsługi, również w kwestii wysyłania paczek. Najważniejsze to nie popełniać błędów. A żeby móc się ich wystrzegać, warto najpierw poznać źródła problemów. 

Poznaj 5 częstych błędów w wysyłce paczek oraz skuteczne sposoby na ich eliminację.

baner-na-bloga-5-bledow-w-wysylce

1. Polegasz wyłącznie na jednej firmie kurierskiej

Korzystanie z usług tylko jednej firmy kurierskiej to spore ryzyko. Mogą zdarzyć się sytuacje, w których przewoźnik będzie miał akurat chwilowe problemy techniczne lub opóźnienia związane chociażby z okresem szczytów paczkowych. W takim wypadku może się okazać, że zostaniesz z górą przesyłek bez odbioru lub że utkną gdzieś pomiędzy Twoją firmą a klientem. A wtedy to Ty będziesz musiał poświęcić czas i energię, żeby to naprawić. 

Jedna firma kurierska to również zdecydowanie za mało, jeśli prowadzisz sklep internetowy lub biznes wysyłkowy i chcesz odpowiadać na potrzeby klientów. Każdy z nich może mieć różne preferencje i prywatne doświadczenia w tym temacie. Czasem nawet negatywne skojarzenia z danym kurierem mogą sprawić, że kupujący dokona zakupów u konkurencji, bo nie będzie miał wyboru. Pamiętaj – rynek kurierski jest bardzo rozdrobniony i ten sam przewoźnik może mieć inne, często skrajne opinie w różnych częściach Polski.

Rozwiązanie

W obu opisanych przypadkach najlepszym rozwiązaniem okaże się korzystanie z kilku firm kurierskich. W ten sposób zadbasz o bezpieczeństwo swojego biznesu i zapewnisz swoim klientom więcej opcji dostawy. Na tym jednak nie koniec. Będziesz mógł również przetestować możliwości różnych przewoźników i sprawdzić jakość ich usług, dzięki czemu łatwiej zoptymalizujesz procesy związane z dostawą i np. obniżysz jej koszty.

Współpracę z kilkoma przewoźnikami możesz szybko i wygodnie nawiązać za pośrednictwem platformy usług kurierskich, jaką jest Furgonetka. Zrobisz to bez umowy i w korzystnych cenach, a do tego bez konieczności deklarowania liczby wysyłanych paczek.

2. Tracisz dużo czasu na nadawanie przesyłek

Czasem samo przygotowywanie paczek – np. kompletowanie i pakowanie zamówień w sklepie internetowym – zabiera mnóstwo czasu. A kiedy jeszcze dochodzi do tego organizacja wysyłki, cały proces jeszcze bardziej się wydłuża. Zwłaszcza gdy w grę wchodzi wykonywanie różnych czynności “na piechotę” i bez wsparcia nowoczesnych narzędzi.

Częstym błędem popełnianym przez nadających paczki jest więc ręczne wypisywanie etykiet, każdorazowe dobieranie przewoźnika do przesyłki czy zamawianie kuriera do pojedynczych paczek. Praca na skomplikowanych systemach do wysyłania przesyłek również nie ułatwia sprawy. Narzędzia są mało intuicyjne, przez co mogą generować pomyłki i zwyczajne problemy z obsługą. 

Rozwiązanie

Tu z pomocą przychodzi w pełni zautomatyzowany system do wysyłki paczek Furgonetka, który pozwala skrócić czas nadania przesyłki i uniknąć błędów. Nadanie pojedynczej paczki w naszym serwisie wymaga jedynie 22 kliknięć, a każdy krok jest w pełni intuicyjny. Jeśli nadajesz dużo przesyłek, skorzystasz także z dodatkowych narzędzi, które usprawnią logistykę w Twojej firmie. 

Masz do dyspozycji m.in. książkę adresową z danymi odbiorców i szablony przesyłek. Możesz także importować pliki z danymi odbiorców i zlecać dla nich hurtową wysyłkę. Dodatkowo system Furgonetka zapewnia również opcję pełnej integracji z różnymi platformami sklepowymi. W efekcie automatycznie zaimportujesz listę zamówień ze swojego sklepu i zamówisz dla nich kurierów. 

Dzięki takim narzędziom skrócisz czas nadawania przesyłek nawet o 80% i przeznaczysz go na rozwój innych zadań w swojej firmie.

3. Nie inwestujesz w dobrej jakości opakowania i popełniasz błędy w pakowaniu

Przyspieszenie nadań i zagwarantowanie sprawnych doręczeń nie zapewni 100% satysfakcji klientów. Duże znaczenie ma także odpowiednie przygotowanie przedmiotów do wysyłki. Nadawcom często zdarza się pakować paczki z użyciem kiepskich materiałów lub niedopasowanych pudełek, a to niemały problem… 

To od opakowania tak naprawdę zależy, w jakim stanie będzie przesyłka w momencie doręczenia. Musisz pamiętać, że paczki kurierskie są sortowane mechanicznie, więc wszelkie braki w staranności zapakowania lub niewłaściwie dobrane opakowania mogą skutkować uszkodzeniem zarówno samego zabezpieczenia, jak i zawartości paczki. 

Rozwiązanie

Każda przesyłka musi być tak zapakowana, by przetrwać nawet kilkukrotne sortowanie i dotrzeć na miejsce w całości. Zainwestuj zatem w odpowiednie i trwałe materiały do pakowania. Nie mówimy tu tylko o kartonach, ale także o wypełnieniach, dzięki którym produkty będą odpowiednio zabezpieczone wewnątrz paczki i odporne na wstrząsy. 

A jeśli chcesz poznać więcej szczegółów, sprawdź nasz artykuł o tym, jak dobrze zapakować przesyłkę.

4. Nie monitorujesz wysłanych przesyłek

Niestety, po przekazaniu przesyłki w ręce kuriera, w dużej mierze przestajesz mieć wpływ na tę część procesu, w której następuje doręczenie paczki do klienta. Nie możesz jednak łudzić się, że na tym kończy się Twoja odpowiedzialność za jakość usługi świadczonej przez wybranego przez Ciebie przewoźnika. Bo choć to od niego zależy, czy paczka zostanie dostarczona terminowo i w nienagannym stanie, to w ostatecznym rozrachunku ocena całej usługi będzie dotyczyła Ciebie i Twojego biznesu. 

Rozwiązanie

Ważne jest, abyś monitorował to, co dzieje się z Twoją przesyłką na każdym etapie procesu. „Po drodze” może się przecież wiele wydarzyć. Dzięki śledzeniu przesyłek możesz monitorować zmiany statusów poszczególnych paczek i reagować na ewentualne problemy, a często nawet rozwiązać je, zanim dowiedzą się o nich odbiorcy. W serwisie Furgonetka możesz dodatkowo skorzystać z systemu powiadomień, które na bieżąco będą Cię informować o wszystkich niespodziewanych zdarzeniach.

5. Nie analizujesz kosztów związanych z wysyłką paczek

Kluczem do osiągnięcia sukcesu w obsłudze zamówień wysyłanych kurierem jest nieustanna analiza uzyskiwanych efektów i optymalizacja dostaw. Brak analizy liczby wysyłek i poniesionych wydatków, który jest częstym błędem u przedsiębiorców, praktycznie uniemożliwia dowiedzenie się, czy oferta jest rzeczywiście opłacalna. A to wszystko dlatego, że trudniej porównać ją z konkurencyjnymi stawkami.

Rozwiązanie

Nic prostszego – na bieżąco analizuj swoją działalność pod kątem wysyłanych paczek. Zrobisz to z łatwością za pośrednictwem serwisu Furgonetka. W przypadku większej liczby nadawanych przesyłek, możesz zgłosić się także po indywidualną ofertę i wysyłać paczki po jeszcze lepszych stawkach. Ma to szczególne znaczenie, jeśli prowadzisz sklep internetowy i chcesz zapewnić klientom tanią dostawę. Niższe stawki za doręczenie zamówienia wpłyną na Twoją konkurencyjność i mogą przełożyć się na zwiększenie sprzedaży. 

Podsumowanie

Sposób i jakość wysyłki paczek wpływa na wizerunek firmy. Kiedy doręczenie następuje szybko i sprawnie, to wzmaga zaufanie ze strony klientów, a tym samym może zwiększać liczbę zamówień. Dbałość o ten aspekt jest ważna bez względu na wielkość biznesu czy rodzaj wysyłanych produktów. Pamiętaj o tym, gdy kolejny raz będziesz wysyłał przesyłkę.

Źródło zdjęcia głównego: Adobe Stock