Ostatnia aktualizacja artykułu 2020/12/21

5 błędów w wysyłce paczek, przez które tracisz klientów

Prowadzisz firmę, która nadaje przesyłki do klientów? Masz sklep z ubraniami, meblami, dodatkami do wnętrz, akcesoriami biurowymi, kosmetykami lub elektroniką? A może prowadzisz internetową drukarnię lub pośredniczysz w sprzedaży ubezpieczeń czy kredytów i przesyłasz do klientów ważne zamówienia lub dokumenty? Wysyłka paczek lub umów jest istotnym elementem obsługi klientów, a jeśli zaniedbujesz ten aspekt, to możesz przez to tracić zamówienia.

Błędy w wysyłce przesyłek – czy znasz je wszystkie?

Żaden biznes nie jest idealny od pierwszego dnia, ale w trosce o własną renomę i rozwój trzeba trzymać rękę na pulsie i przez cały czas monitorować jakość obsługi. Działania takie muszą podejmować też firmy wysyłające przesyłki kurierskie. Najważniejsze to nie popełniać błędów, ale żeby się ich ustrzec, trzeba wiedzieć, co jest błędem. Sprawdź, czy ty też je popełniasz.

  1. Polegasz wyłącznie na jednej firmie kurierskiej

Zadbaj o własne bezpieczeństwo i nie polegaj tylko na jednej firmie kurierskiej. Mogą zdarzyć się sytuacje, że jakaś firma będzie miała chwilowe problemy techniczne lub opóźnienia, związane chociażby z okresem szczytów paczkowych, to wtedy będziesz mógł skorzystać z tej drugiej. Pozwoli Ci to też testować różnych przewoźników, sprawdzać jakość ich usług i docelowo optymalizować procesy związane dostawą, a nawet obniżać jej koszty. 

Jeśli prowadzisz sklep internetowy lub inny biznes wysyłkowy, to pamiętaj że jedna firma kurierska w ofercie dostawy to stanowczo za mało dla klientów. Każdy z nich może mieć różne preferencje i przede wszystkim prywatne doświadczenia w tym temacie. Jeśli zaoferujesz im doręczenie kurierem, z którym mają negatywne skojarzenia, to może się to skończyć zakupem u konkurencji. 

Rynek kurierski jest bardzo rozdrobniony i ten sam przewoźnik może mieć inne, często nawet skrajne, opinie w różnych częściach Polski. Oparte na pracy konkretnych kurierów. Dlatego zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest swobodne korzystanie z kilku firm kurierskich naraz. Można to zrobić bez umowy i w korzystnych cenach, korzystając z takich narzędzi jak platformy usług kurierskich, np. Furgonetka. 

  1. Tracisz dużo czasu na nadawanie przesyłek

Ręczne wypisanie etykiet i praca na skomplikowanych systemach do wysyłania przesyłek zajmuje sporo czasu. W wielu przypadkach wykorzystywane narzędzia nie są też zbyt intuicyjne, więc zdarzają się pomyłki lub zwyczajne problemy z obsługą. Wykorzystanie nowoczesnego i w pełni zautomatyzowanego systemu, jaki proponuje chociażby Furgonetka, pozwala skrócić czas nadania przesyłki i uniknąć pomyłek, a przy tym wykonać wszystkie czynności bardzo łatwo. Nadanie przesyłki w serwisie Furgonetka wymaga jedynie 22 kliknięć. Przy czym mówimy tu o pojedynczej paczce. Jeśli nadajesz więcej przesyłek, to masz do dyspozycji takie narzędzia, jak chociażby książkę adresową z danymi odbiorców oraz szablony przesyłek, dzięki którym nadanie paczki jest jeszcze szybsze. Możesz też importować pliki z danymi odbiorców i zlecać dla nich hurtową wysyłkę za pomocą kilku kliknięć. Dodatkowo system Furgonetka umożliwia też pełną integrację z różnymi platformami sklepowymi i sprzedażowymi. Jeśli zatem prowadzisz sklep internetowy, to możesz automatycznie importować listę zamówień i zamawiać kuriera. Dzięki takim narzędziom skracasz czas nadawania przesyłek nawet o 80% i możesz go przeznaczyć na rozwój innych zadań w swojej firmie.  

  1. Nie inwestujesz w dobrej jakości opakowania i popełniasz błędy w pakowaniu 

Przyspieszenie nadań i zagwarantowanie sprawnych doręczeń nie gwarantuje pełnego zadowolenia klientów. Ważne jest też odpowiednie zapakowanie wysyłanych przedmiotów. To od opakowania zależy, w jakim stanie będzie przesyłka w momencie doręczenia. Musisz pamiętać, że paczki kurierskie są mechanicznie sortowane, więc wszelkie braki w staranności zapakowania lub niewłaściwie dobrane opakowania mogą skutkować uszkodzeniem zarówno samego zabezpieczenia, jak i zawartości paczki. Każda przesyłka musi być tak zapakowana, by przetrwać nawet kilkukrotne sortowanie i dotrzeć na miejsce w całości. Zainwestuj zatem w odpowiednie i trwałe materiały do pakowania. Nie mówimy tu tylko o kartonach, ale także o wypełnieniach, dzięki którym produkty będą odpowiednio zabezpieczone wewnątrz paczki i odporne na wstrząsy. 

Jak dobrze zapakować przesyłkę, sprawdzisz tutaj.

  1. Nie monitorujesz wysłanych przesyłek

Niestety przekazując przesyłkę dla kuriera w dużej mierze przestajesz już mieć wpływ na tę część procesu wysyłki, jakim jest doręczenie przesyłki do klienta. Nie możesz jednak łudzić się, że kończy się na tym Twoja odpowiedzialność za jakość usługi świadczonej przez przewoźnika, którego sam wybrałeś. To właśnie od niego zależy, czy paczka będzie doręczona terminowo i w nienagannym stanie. Dlatego ważne jest, abyś monitorował to, co dzieje się z twoją przesyłką. „Po drodze” może się przecież wiele wydarzyć. Dzięki monitorowaniu przesyłek możesz śledzić zmiany statusów poszczególnych paczek i reagować na ewentualne problemy, a często nawet rozwiązać je, zanim dowiedzą się o nich odbiorcy. W serwisie Furgonetka możesz dodatkowo skorzystać z systemu powiadomień, które na bieżąco będą cię informować o wszystkich wybranych przez ciebie zdarzeniach. 

  1. Nie analizujesz kosztów związanych z wysyłką paczek

Kluczem do osiągnięcia sukcesu w obsłudze zamówień wysyłanych kurierem jest nieustanna analiza uzyskiwanych efektów i optymalizacja dostaw. Dzięki analizie liczby wysyłek i poniesionych na to wydatków możesz się dowiedzieć, czy konkretna oferta jest rzeczywiście opłacalna, a przy tym porównać ją z innymi konkurencyjnymi stawkami. Zrobisz to łatwo za pośrednictwem serwisu Furgonetka. W przypadku większej ilości nadawanych przesyłek możesz zgłosić się także po indywidualną ofertę i nadawać paczki po jeszcze lepszych stawkach.  Jest to szczególnie ważne, jeśli prowadzisz sklep internetowy, bo klienci lubią tanią dostawę. Niższe stawki za doręczenie zamówienia wpłyną na twoją konkurencyjność i mogą przełożyć się na zwiększenie sprzedaży.  

Podsumowanie

Sposób i jakość wysyłki paczek wpływa na wizerunek firmy. Kiedy doręczenie następuje szybko i sprawnie, to wzmaga zaufanie ze strony klientów, a tym samym może zwiększać liczbę zamówień. Dbałość o ten aspekt jest ważna bez względu na wielkość biznesu czy rodzaj wysyłanych produktów. Pamiętaj o tym, gdy kolejny raz będziesz wysyłał przesyłkę. 

Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos