Źródło: 1001freedownloads.com

Źródło: 1001freedownloads.com

W Polsce spośród 21 mln internautów 17 mln odwiedza serwisy e-commerce, a 12 mln e-sklepy. 70% decyduje się na pierwszy zakup, kierując się ceną, a dla 60% ważne są niskie koszty dostawy. Co to oznacza dla branży? Dokładnie to, że jako społeczeństwo jesteśmy już w grupie internetowych zakupoholików albo za chwilę będziemy. Mamy także wyrobione przyzwyczajenia, po pierwsze nie znosimy przepłacać, a po drugie “skąpimy” naszego czasu na wszystko, co nie jest koniecznością lub przyjemnością.

Jak wygrać walkę o klienta? Jednej sprawdzonej recepty nie ma, ale zawsze możesz posłuchać tych, którzy mają już sprawdzony przepis na sukces. O tym, w jaki sposób uzyskać przewagę nad konkurencją, dowiesz się z zebranych przeze mnie wypowiedzi ekspertów e-handlu.

1. “Jeśli sprawisz, że klienci czują się nieszczęśliwi, oni nie powiedzą o tym pięciu, ale 5000 znajomym.” Jeff Bezos, szef Amazon

Autorem pierwszej wskazówki jest Jeff Bezos, czyli dobrze znany w branży twórca największego sklepu internetowego Amazon.com.
Cytowane słowa skupiają się wokół dość znanego wszystkim sloganu marketingowego: „Jeden zadowolony klient powie o firmie trzem znajomym, a niezadowolony dziesięciu”, który został dostosowany do dzisiejszych realiów działania potężnej sieci opinii, jaką jest internet. Jeśli chcesz zbudować swój pozytywny wizerunek w sieci, musisz zadbać o zadowolonych klientów i o jak największą liczbę pozytywnych komentarzy na temat sklepu.
Dobre opinie w internecie przyciągają nowych klientów jak magnes, negatywne rozprzestrzeniają się jak szarańcza, trwale zniechęcając ich do marki.

2. “Twórz content, który uczy.” Neil Patel, założyciel KISSmetrics

Jeśli zastanawiałeś się kiedyś, od kogo możesz czerpać wskazówki na temat content marketingu, to już podsuwam podpowiedź: jest nim Neil Patel, założyciel Crazy Egg, KISSmetrics oraz Quick Sprout. Tworzenie wartościowych treści stało się najważniejszym elementem w zaciętej walce o pozyskanie lojalności klienta.

Twórz content, który uczy.Ustaliliśmy już, że sukcesem jest powracający klient, czyli taki, z którym budujemy więź i pozytywne relacje. Jak lepiej to zrobić, jeśli nie przez oferowanie wiedzy, której poszukuje? W pełni za darmo! Zasada wzajemności zadziała, bądź tego pewny. Wszystkie działania marketingowe podejmowane przez sklep mają zwiększać ruch i ostatecznie generować sprzedaż, dlatego zalecenie Neila Patela, aby tworzyć treści, które edukują, jest według mnie bardzo praktycznym rozwiązaniem również z punktu widzenia kosztów pozyskania klienta. Content marketing kosztuje mniej niż reklama, a jest potężnym źródłem sprzedaży. Badanie Content Marketing Polska 2014 zrealizowane na zlecenie Digital One i PBI pokazuje, że ponad połowa użytkowników podejmuje decyzje o zakupach w oparciu o treści eksperckie.

Źródło: admonkey.pl

Źródło: admonkey.pl

3. “Kiedy Ty mówisz, to jest marketing. Kiedy mówi Twój klient, to jest społeczny dowód słuszności.” Andy Crestodina, Strategic Director w Orbit Media

Andy Crestodina jest dyrektorem strategicznym w Orbit Media, autorem książki Content Chemistry: The Illustrated Handbook for Content Marketing, pisze o SEO, e-mail marketingu, social media i analizach internetowych. Jest najmniej znany w tym gronie, a mimo to zdecydowałam się umieścić go w zestawieniu. cytat2Moim zdaniem jego wypowiedź bardzo dobrze obrazuje przewagę customer experience nad marketingiem. Crestodina wskazuje, że koniecznością jest inwestowanie w poprawianie doświadczenia klienta w interakcji z firmą, a nie skupianie się tylko na kreowaniu wizerunku marki. Customer experience to suma doświadczeń, jakie klient zdobywa podczas kontaktu ze sklepem we wszystkich dostępnych kanałach, a niezadowoleni klienci migrują bez mrugnięcia oka do konkurencji. Natomiast w e-commerce nie jest łatwo przestawić się z myślenia nastawionego na sprzedaż produktów i ukierunkować się na budowanie relacji z konsumentem oraz dbanie o jego zadowolenie. Mimo wszystko należy podjąć ten trud, aby przetrwać w branży.

Postaraj się kreować pozytywne doświadczenia konsumenta w czterech obszarach:

Cytowane słowa ekspertów e-commerce w dużym stopniu obrazują, w jakim kierunku podąża cała branża. Obszary, na których ich zdaniem należy się skupić, to przede wszystkim obsługa klienta, tworzenie dobrego contentu oraz komunikacja.
Co myślicie o wskazówkach ekspertów? Liczę, że trafią one do Was i pomogą pozbyć się złych nawyków lub wyróżnić się na tle konkurencji. Co jakiś czas wrócimy z tego typu wpisami, więc śledźcie nas na bieżąco!


Źródła: http://www.forbes.pl/artykuly/sekcje/Strategie/10-lekcji-przywodztwa-jeffa-bezosa,26034,1
http://www.admonkey.pl/content-marketing-2014-polski-rynek-w-badaniu-digital-one-i-pbi-33335.html
http://www.quicksprout.com/the-advanced-guide-to-content-marketing