Jak opakowanie wpływa na postrzeganie sklepu przez e-klienta?

Źródło: depsitphotos.com

Każdy zakupiony online produkt przemierza bardzo długą drogę, zanim trafi do rąk zamawiającego. Najpierw magazyn, później sortownia, następnie wielokilometrowa podróż w samochodzie dostawczym. Paczki muszą być więc bardzo wytrzymałe, a towar odpowiednio zabezpieczony, by przesyłka dotarła na miejsce nienaruszona. Ochrona zawartości to jednak nie jedyna funkcja, jaką spełniają opakowania. W jakim celu możesz je jeszcze wykorzystać?

W dobie dynamicznego rozwoju rynku e-commerce i rosnącej konkurencji wśród sklepów internetowych, opakowania, w jakich dostarczane są zamówienia, okazują się tym, co może wyróżnić markę i sprawić, że klient ją zapamięta i wróci do niej w przyszłości.

Coraz więcej e-sklepów decyduje się na wykorzystanie tego potencjału, szczególnie, że nie jest to rozwiązanie zarezerwowane tylko dla największych. Zebraliśmy dla Was kilka przykładów, by pokazać Wam jak robią to inni. Być może okażą się dla Was inspirujące i, jeśli jeszcze o tym nie myśleliście, to spróbujecie wprowadzić takie rozwiązania we własnych sklepach.

Pudełka od koszulkowo.com, które robią furorę w social media

Koszulkowo to sklep, w którym możemy zamówić koszulki, bluzy, body, kubki lub torby z wybranym przez siebie nadrukiem, również własnego projektu. Marka prowadzi otwartą komunikację, dopasowuje język do swojej grupy docelowej i jest bardzo aktywna w mediach społecznościowych. Dodatkowo każdy produkt dociera do klienta w oryginalnym, obrandowanym pudełku, na którym nadrukowano pewną opowieść:

Zanim zaczniesz…

usiądź i pomyśl. Nie otwieraj pochopnie.

Myślisz: „Pudełko, fajnie to wymalowali…”

To nie jest pudełko. Trzymasz w rękach ciało, które skrywa duszę. Patrzysz na doczesną powłokę, która zawiera w swym wnętrzu to, co kochamy. Itd.

Jak opakowanie wpływa na postrzeganie e-sklepu przez klienta?

Źródło: blog.koszulkowo.com

Michał Górecki z koszulkowo.com, powiedział nam, że pomysł na zaprojektowanie nowego pudełka pojawił się dość spontanicznie, przy okazji redesignu logotypu i nikt nie spodziewał się, że jego pojawienie się poniesie za sobą takie konsekwencje.

Okazało się, że te pudełka żyją własnym życiem, ludzie je uwielbiają i wrzucają ich zdjęcia na Instagram! Doczekały się u nas nawet osobnej notki na blogu. Pudełko trochę kosztuje, nadruk także, ale ludzie doceniają takie elementy i cieszą się za każdym razem, gdy zamawiają u nas koszulki 🙂 – dodał Michał.

Odlotowe opakowania od MagneSowy.pl

MagneSowy.pl to platforma, za której pośrednictwem możemy zamówić magnesy na lodówkę z własnymi zdjęciami z Facebooka, Instagrama lub po prostu z dysku. Magnesy stanowią formę prezentu, który można zrobić sobie lub komuś bliskiemu. Trzymając się założenia, że klient musi czuć się od początku do końca, jak osoba obdarowana, twórcy projektu zainwestowali w szyte na miarę” pudełka, których odpakowywanie już sprawia wielką frajdę.

Regularnie docierają do nas wiadomości, w których czytamy, że ktoś poczuł się miło zaskoczony wyglądem przesyłki, a pudełko tak bardzo mu się spodobało, że je sobie zostawił i teraz trzyma w nim cenne drobiazgi. Czy można spodziewać się czegoś milszego? – podsumowuje Zuzanna Zapolska z Magnesowy.pl

Ważny jest również element zaskoczenia, jaki towarzyszy otwieraniu przesyłki. W każdym pudełku, oprócz zamówionych magnesów, znajduje się karteczka ze specjalnym podziękowaniem oraz dodatkowy magnes z Puszczykiem i Uszatką – bohaterami marki.

Źródło: materiały od MagneSowy.pl

Jak opakowanie wpływa na postrzeganie e-sklepu przez klienta?

CoffeeDesk i jego strategia

CoffeeDesk.pl to sklep internetowy, w którym możemy kupić kawy, herbaty i różne akcesoria do ich parzenia. Łukasz Wichłacz opowiedział nam skąd wziął się pomysł na oryginalne pudełka i jakie efekty przyniósł ten krok:

Dla większości naszych działań inspiracją jest dostarczanie radości. Chcieliśmy, by otwierając naszą paczkę, klienci czuli się tak, jakby otwierali miły prezent od bliskiej osoby, paczka miała więc wywoływać pozytywne emocje.

W pierwszym kontakcie z przesyłką otrzymujemy istotne informacje (dane kontaktowe, by ułatwić kontakt w przypadku problemów z paczką podczas dostarczania lub tuż po doręczeniu) oraz branding. Myśleliśmy także o tym, by każda osoba, która styka się z naszą paczką po drodze, zwróciła na nią uwagę, poczuła wydobywający się zapach kawy i zapamiętała naszą kciuko-filiżankę 🙂

Otwieranie paczki jest bardzo wygodne i nie wymaga dodatkowych narzędzi. Wystarczy jeden ruch ręki. Kartony są także grubsze i bardziej odporne na uszkodzenia. To działania typu user experience: wygoda, prostota, użyteczność. Do tego wszystkiego na większość paczek naklejamy kolorowe rysunki z uroczymi zwierzakami, a do środka wkładamy odręcznie podpisane listy! To one, wraz z napisami w środku, budzą największe zainteresowanie. Klienci często piszą nam, że poprawiliśmy im w ten sposób nastrój lub wręcz „zrobiliśmy dzień” 🙂

Łukasz dodał również, że: od momentu wprowadzenia nowych kartonów i rysunków otrzymujemy ogromną ilość contentu w social media, zarówno na Facebooku, Twitterze i Instagramie. Klienci sami chętnie wrzucają zdjęcia ze swoimi kartonami i ich zawartością. Każda taka informacja jest dla nas nośnikiem reklamowym i marketingiem szeptanym najwyższej jakości. Co więcej dostajemy takie „pochwałki” także bezpośrednio na maila czy telefonicznie. Czy kiedykolwiek paczka sprawiła Wam tyle radości, że napisaliście do firmy o swoim zadowoleniu? Cieszymy się, że każdego dnia robimy dzień tak wielu osobom 🙂

Jak opakowanie wpływa na postrzeganie e-sklepu przez klienta?

Źródło: materiały własne

Jak opakowanie wpływa na postrzeganie e-sklepu przez klienta?

Źródło: materiały własne

Pudełka i torby, o których marzą klienci Zombie Dash

Zombie Dash to polska marka oferująca oryginalną, zabawną odzież. Ich opakowania nie mogły więc pozostać zwykłymi kartonami. Twórcy marki opowiedzieli nam jaka historia za nimi stoi.

Troskliwie projektujemy i produkujemy nasze ciuchy, dlatego do pakowania też chcieliśmy się przyłożyć. W ten sposób czujemy, że dbamy o każdego klienta od początku do końca. Oryginalne produkty potrzebują oryginalnego towarzystwa. Na początku, z powodu niskiego nakładu i małego budżetu, musieliśmy wykazać się większą kreatywnością. I tak, skromne opakowania z surowej tektury zyskały na charakterze dzięki oryginalnej, autorskiej grafice z bohaterem naszej marki – królikiem Zombie Dash. Wielkość pudełek dopasowaliśmy do naszych produktów, tak by ładnie się mieściły. – wyjaśnia Aleksadra Wysocka z Zombie Dash.

Efekt przerósł nasze oczekiwania. Klienci cieszą się z tych opakowań tak samo mocno, jak z samych produktów. Zarówno dorośli, jak i dzieci. Usłyszeliśmy kiedyś od klientki, że nasza torba “jest tym, o czym marzyła”, a to co się dzieje z naszymi pudłami czy zawieszkami w dziecięcych pokojach, to istna kraina czarów. 🙂 Klienci się cieszą z zakupów, ale otwierają oczy jeszcze szerzej, gdy widzą, w co zapakowaliśmy zamówienie. Dzięki fajnemu opakowaniu, nasze ubrania są od razu gotowe do przekazania komuś w formie prezentu. Pudełka stały się bardzo ważnym elementem wizerunku marki. – podsumowuje Aleksandra.

Jak opakowanie wpływa na postrzeganie e-sklepu przez klienta?

Źródło: materiały własne

Dlaczego opakowanie jest takie ważne?

Kawiarni z biało-zielonym logo chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. Marka Starbucks jest obecna w najróżniejszych zakątkach świata i wszędzie ma swoim wiernych fanów, którzy kochają nie tylko samą kawę, ale i kubki, w których jest podawana. Projekt nie jest niczym wywrotowym, a źródłem silnych emocji klientów i powodem przywiązania do marki są imiona zamawiających zapisywane na kubkach. W ten sposób marka buduje w swoich klientach poczucie, że otrzymują coś wyjątkowego, tylko dla niej/niego. Czują się specjalnie traktowani, kiedy nie muszą dopytywać czy to na pewno ich kawa, a zostają wywoływani po imieniu.

Fenomen kubków Starbucksa był już przedmiotem wielu analiz, co również potwierdza jak istotną rolę w sprzedaży odgrywają same opakowania produktów. O tym, jak ważne są one dla klientów Starbucksa może świadczyć chociażby liczba zdjęć wrzucanych codziennie do sieci. Na Pintereście znajdziecie np. tablicę Starbucks Cup Art, a na Instagramie ponad pięćdziesiąt tysięcy zdjęć z #starbuckscup oraz prawie sześćset tysięcy z #starbuckscoffee, gdzie dominują właśnie zdjęcia kubków w różnych konfiguracjach.

Marce udało się uczynić z kubków jeden z najbardziej charakterystycznych gadżetów lifestylowych XXI wieku. Ten przykład pokazuje jak opłacalne, w dobie mediów społecznościowych (nastawionych na zdjęcia), może okazać się zainwestowanie w designerskie opakowanie. Dzięki niemu możemy zyskać tysiące osobistych rekomendacji.

Mamy w biurze zbyt dobrą kawę, by posiłkować się Starbucksem, więc nie mamy własnych zdjęć i musieliśmy wesprzeć się stockami. Swoją drogą, czy jest jakaś inna marka, która ma tak dużo swoich zdjęć na stockach? No, może Apple 😉

Jak opakowanie wpływa na postrzeganie e-sklepu przez klienta?

Źródło: pixabay.com

Jakie marki powinny zainwestować w oryginalne pudełka?

Nietypowe opakowanie to domena marek z kategorii luksusowych. Nie jest to jednak rozwiązanie zarezerwowane wyłącznie dla nich. Jak pokazały przedstawione wyżej przykłady, decydują się na nie coraz częściej np. marki odzieżowe czy producenci gadżetów. Opakowanie jest kolejnym momentem styku z klientem, gdzie możemy pokazać charakter marki, przekazać nasze wartości, sprawić, że lepiej nas pozna, polubi i będzie mile wspominał. Kiedy następnym razem będzie chciał ponownie kupić daną rzecz, nasz sklep przyjdzie mu na myśl jako pierwszy. W takim kontekście oryginalne opakowanie może stanowić przewagę konkurencyjną i okazać się niezwykle skutecznym nośnikiem pozytywnych emocji i sposobem na budowanie lojalności klientów.

O czym należy pamiętać, projektując pudełko?

Możesz przyjąć różne strategie. Twoje pudełka mogą być jedno- lub wielokolorowe, śmieszne lub poważne, nadrukowana w całości lub tylko częściowo. Wybór jest naprawdę duży. Możesz również zdecydować się na połączenie zwykłego, szarego kartonu z genialnym nadrukiem na taśmie klejącej, który zapadnie w pamięć klientom i sprawi, że na ich twarzach pojawi się uśmiech. O ten uśmiech w głównej mierzy chodzi. Liczą się pozytywne wrażenia. To one składają się na obraz firmy w oczach klienta.

Doświadczenia firm, które przywołałam jako przykłady pokazują, że warto wykorzystać potencjał drzemiący w personalizowanych pudełkach. Zwłaszcza, że zamówienie ich nie musi wiązać się z koniecznością ponoszenia ogromnych kosztów. Po pierwsze można wykorzystać efekt skali – zamawiając więcej, zyskujemy wysokie rabaty. Po drugie, nie zawsze ogromny i kosztowny, nadrukowany na całej powierzchni branding to jest to, co zadziała. Czasem efekt zaskoczenia można osiągnąć drobnostką lub nieszablonowym pomysłem. Na przykład tak, jak przez pewien czas robił to BDSklep – oferował swoim klientom grę planszową, nadrukowaną na spodzie pudełka.

Wskazówka: Projektując pudełko, pamiętaj o jego ergonomiczności. Zachowaj wymiary i wagę, które nie będą generować dodatkowych kosztów u przewoźników. Czasami wysłanie dwóch mniejszych i lżejszych paczek będzie tańsze, niż wysłanie jednej większej i cięższej.

Dlaczego warto zainwestować w oryginalne pudełko?

  • Klienci coraz częściej doceniają pomysłowość sklepu – innowacyjność i troskę o detale, które poprawiają im humor.
  • Estetyczne, mocne pudełko z logiem marki może być elementem budującym zaufanie klienta do sklepu.
  • Oryginalne opakowanie pozwala wyróżnić się wśród konkurencji. Klient widząc je od razu wie od kogo pochodzi przesyłka.
  • Fajne, budzące pozytywne emocje pudełko sprawi, że sam produkt również będzie lepiej odebrany, a klient będzie miło wspominał cały proces zakupowy.
  • Kupujący online chętnie dzielą się swoimi emocjami i tym, co ich spotyka ze swoimi znajomymi za pośrednictwem mediów społecznościowych. Możemy w ten sposób zyskać bezcenne rekomendacje naszej marki.