404 nie znaleziono strony – chyba każdy z nas widział choć raz taki komunikat. Zazwyczaj nie wywołuje on pozytywnych emocji, a wręcz przeciwnie – często irytuje, bo oznacza, że coś poszło nie tak i nie możemy dostać się tam, gdzie chcieliśmy. Jednak coraz częściej marki nadają temu komunikatowi oryginalny, zabawny charakter, dzięki czemu zamiast grymasu złości, na twarzy pojawia się uśmiech. Niedawno obchodziliśmy Światowy Dzień Uśmiechu, więc z tej okazji wybraliśmy dla was kilka naszych ulubionych „czterystaczwórek”, które pokazują, że warto podejść do sprawy niestandardowo i zyskać uśmiechniętego klienta. 🙂

Co oznacza błąd 404?

Bardzo proste i konkretne wyjaśnienie możemy znaleźć na pcworld.pl:

„Zanim strona zostanie wyświetlona użytkownikowi, jego komputer żąda danych od serwera. Ten w odpowiedzi przesyła mu nagłówek HTTP, który zawiera status – dla normalnej strony ma on kod „200”, czyli „w porządku”. Jeśli natomiast jest jakiś błąd, pokazuje się słynne „404 Not Found”. Pierwsza czwórka oznacza błąd ze strony użytkownika – jak np. źle wpisany adres lub próba wejścia na stronę, której już nie ma. Dwie pozostałe cyfry oznaczają konkretne problemy – „0” to błąd składnikowy, a „4” – brak żądanego celu.”

W skrócie – coś poszło nie tak… O tym, że o cierpliwość i wyrozumiałość w internecie ciężko wiadomo już od dawna, dlatego warto zrobić wszystko, co się da, by użytkownik za bardzo się nie denerwował, gdy napotka na swojej drodze jakieś przeszkody. Komunikat o błędzie 404 zamiast smutny, oficjalny i nudny może być zabawny i intrygujący – o czym przekonacie się już na chwilę.

Co zrobić, by wykorzystać błąd 404 na swoją korzyść?

Jest kilka głównych zasad, którymi możemy się kierować, projektując stronę błędu 404. Przede wszystkim warto postawić na oryginalność, ponieważ wyświetlając zwykłą, białą stronę z napisem „404 Not Found”, skazujemy się na to, że użytkownik po prostu wciśnie „x” i opuści naszą stronę.

Pozostałe zasady są następujące:

  • 404-ka powinna nawiązywać stylem, kolorami i językiem do serwisu, ponieważ dzięki temu użytkownik będzie wiedział, że wciąż jest u nas a nie trafił na jakąś obcą stronę,
  • 404-ka powinna być w pełni zaprojektowana, co znaczy, że nie wystarczy sam tekst, a potrzebny jest również ciekawy design,
  • treść powinien stanowić ciekawą, dowcipną opowieść lub grę słowną – to, co napiszemy zależy wyłącznie od naszej kreatywności,
  • strona powinna zawierać przycisk przekierowujący z powrotem na stronę główną serwisu, lub w inne jego miejsce (rezygnując z osadzenia przycisku, sprawiamy, że jedynym krokiem, jaki pozostaje użytkownikowi jest opuszczenie strony),
  • dobrym sposobem na zostawienie po sobie dobrego wrażenia jest umieszczenie na stronie 404 kodu rabatowego lub innej oferty specjalnej dla „poszkodowanego”,
  • z troski o samego siebie, warto zadbać o to, by strona miała skrypt, który wysyła administratorowi wiadomość e-mail lub zapisuje w bazie danych informację o tym,  z jakiego miejsca użytkownik trafił na stronę z błędem.

404-ka to idealne miejsce, by pokazać charakter marki i nawiązać z użytkownikiem bliższą relację. Nic tak nie łączy, jak dobry dowcip. 😉

Kreatywne wersje stron 404

Oto kilka naszych ulubionych propozycji. Jeżeli macie swoje typy – dajcie znać w komentarzach.

  1. Helion wynagradza błąd rabatem.
Kreatywna strona 404 - Helion

Źródło: helion.pl/404

  1.  Po prostu Cropp (często zmienia komunikaty o 404, warto je śledzić ;)).
Kreatywna strona 404 - Cropp

Źródło: cropp.pl/pl/404

  1. Naga prawda o e-point.
Kreatywna strona 404 - e-point

Źródło:e-point.pl/404

  1. Southpark rządzi. 😀
  1. Mashable wie, z czym zmaga się każdy z nas. 🙂
Kreatywna strona błędu 404 - Mashable.com

Źródło: mashable.com/404

  1. Suchar, ekhm tost od OLX.
Kreatywna strona błędu 404 - OLX.pl

Źródło: olx.pl/404

  1. Otomoto pojechało klasyką.
Kreatywna strona błędu 404 - Otomoto.pl

Źródło: otomoto.pl/404

  1. Dajemyslowo cytuje Seksmisję i Rejs.
  1. Babcia zawsze na straży porządku.
  1. Play wie, jak zatrzymać odwiedzającego na dłużej.
Kreatywna strona błędu 404 - Play

Źródło: play.pl/404

  1. Halo, ja tu dzwonię.
Kreatywna strona błędu 404 - Plus

Źródło: plus.pl/404

  1. Pyszne smacznie nawiązuje do typu działalności.
Kreatywna strona błędu 404 - Pyszne.pl

Źródło:pyszne.pl/404

  1. Spod Lady wie co to znaczy, gdy poniesie Cię… internet.
Kreatywna strona błędu 404 - Spodlady.com

Źródło: spodlady.com/404

  1. Przyjemnej lektury.
  1. Napoleon we własnej osobie.
Kreatywna strona błędu 404 - Carrefour

Źródło: carrefour.pl/404

  1. A co to się stało?
Źródło: airbnb.pl/404

Źródło: airbnb.pl/404

  1. Coś zżarło stronę, której szukasz.
Kreatywna strona błędu 404 - GetResponse

Źródło: getresponse.pl/404

Mam nadzieję, że te kilkanaście przykładów pomogło Wam zrozumieć, jak można ciekawie wykorzystać stronę, która teoretycznie nie komunikuje nic pozytywnego. W rzeczywistości to okazja, którą możemy wykorzystać, by zbudować pozytywną relację z naszymi klientami, ponieważ każdy z nich prędzej czy później na taką 404-kę trafi (niektórzy nawet celowo sprawdzają, jak wygląda strona błędu). Jestem tego świetnym przykładem. 😉 Warto zatem pomyśleć nad komunikatem, który zamiast jedynie potwierdzać, że coś się nie udało, sprawi, że użytkownik się uśmiechnie i pozostanie z nami na dłużej, mając w pamięci pozytywne wspomnienie.