Ostatnia aktualizacja artykułu 2021/08/12

UX w sklepie internetowym Furgonetka

W dobie coraz szybciej rozwijających się sklepów internetowych, atrakcyjna cena nie gra już pierwszorzędnej roli. Dziś w zdobyciu przewagi konkurencyjnej pomaga przede wszystkim budowanie pozytywnych doświadczeń klientów. Jak projektować elementy e-sklepu w zgodzie z UX? Poznaj kilka dobrych praktyk.

Dlaczego UX w Twoim sklepie jest ważny?

Zacznijmy od wyjaśnienia tego tajemniczego terminu. Co to jest UX? Za skrótem od angielskiego określenia “user experience” kryje się doświadczenie użytkownika i 100% zorientowanie na jego osobę. W projektowaniu stron www przejawia się ono w tworzeniu rozwiązań, które są przyjazne, użyteczne i intuicyjne dla odwiedzających.

W trakcie rozwijania lub budowania sklepu internetowego, warto zadbać o to, żeby każda funkcjonalność maksymalnie koncentrowała się na kliencie. Wszystkie etapy ścieżki zakupowej powinny uwzględniać jego potrzeby, przyzwyczajenia i umiejętności, a także rozwiewać wszelkie obawy.

Jak zadbać o UX w sklepie internetowym?

Jeśli nie chcesz, aby klient w pierwszej minucie uciekł do konkurencji, od początku staraj się budować u niego pozytywne doświadczenie zakupowe. Sklep powinien krok po kroku prowadzić użytkowników od intencji zakupowej, aż do dokonania konwersji.

Żadna firma nie działa w próżni, dlatego przygotowując obszary UX w Twoim sklepie, weź pod uwagę specyfikę swojej branży i wymagania Twojej grupy docelowej. Zadbaj m.in. o przemyślaną nawigację, przejrzystą strukturę strony i czytelne komunikaty. Poniżej podpowiadamy Ci 7 elementów, które szczególnie warto dopracować pod kątem UX.

Uporządkowane menu sklepu internetowego

Pierwszym ważnym punktem UX jest przejrzysta struktura sklepu. Każde miejsce na stronie powinno być łatwo dostępne dla użytkownika. Chodzi o to, aby bez przeszkód znalazł on poszukiwane produkty lub ważne informacje, a przy tym nie tracił cennych minut na błądzenie wśród przypadkowych treści.

Żeby ułatwić użytkownikom nawigację w sklepie, warto stworzyć czytelne menu i przypiąć je na stałe w nagłówku sklepu, widocznym na każdej podstronie. Menu powinno prezentować hierarchię kategorii i podkategorii wraz z intuicyjnymi nazwami (najlepiej w formie słów kluczowych), które pokazują użytkownikom, w co klikają.

Inteligentna wyszukiwarka produktów a UX

Kolejnym elementem związanym z nawigacją strony jest wyszukiwarka ułatwiająca szybkie znalezienie produktów. Pole do szukania warto umieścić w widocznym miejscu, najlepiej także w nagłówku. Praktyką stosowaną przez sklepy jest przypinanie wyszukiwarki na środku tej sekcji lub w prawym górnym rogu strony.

Sama obecność wyszukiwarki często nie wystarczy, aby w pełni zadowolić użytkowników. Pasek wyszukiwania warto wzbogacić o moduł autopodpowiedzi, który pokazuje klientom, jakie produkty są dostępne w asortymencie. Być może przy okazji szukania jednej rzeczy, znajdą i kupią coś zupełnie innego.

Filtrowanie i sortowanie produktów

Klienci nierzadko szukają produktów o dokładnie sprecyzowanych cechach. Warto zadbać o UX również tu i ułatwić użytkownikom poszukiwania, zapewniając prostą opcję filtrowania i sortowania produktów.

Filtrowanie pozwala ograniczyć liczbę produktów wyświetlanych na stronie do tych, które spełniają warunki określone przez użytkownika. W tym przypadku warto dać klientom możliwość wyboru takich cech jak: cena, rozmiar, kolor czy marka. Oczywiście, wybór wskaźników należy dostosować do proponowanego asortymentu.

W przeciwieństwie do filtrowania, sortowanie operuje na pełnym asortymencie produktów i ustawia je w kolejności na podstawie parametrów wybranych przez klienta. Tutaj najczęściej spotykanymi opcjami są: najniższa i najwyższa cena, popularność, nowości czy promocja / wyprzedaż.

Szczegółowa karta produktu dla dobra UX

Siłą Twojego sklepu internetowego są produkty, dlatego postaraj się zaprezentować je w atrakcyjny sposób. Jest to o tyle łatwe, że każda platforma sklepowa gwarantuje Ci możliwość przygotowania szczegółowej karty produktu. Zadbaj przede wszystkim o takie elementy jak:

  • Unikalny opis produktu z informacjami o jego cechach, zastosowaniu, sytuacjach użycia
  • Szczegółowa specyfikacja techniczna, zawierająca wszystkie najważniejsze informacje
  • Wyraźne zdjęcie produktu (najlepiej packshot na białym tle, który nie zakłamuje wyglądu towaru)
  • Opinie o produkcie, aby dać użytkownikom możliwość zapoznania się z wrażeniami innych klientów
  • Wyraźny przycisk “Dodaj do koszyka”, który jednym kliknięciem pozwoli użytkownikowi zbliżyć się do zakupu produktu.

Proste i treściwe formularze online

Kolejnym istotnym elementem UX Twojego sklepu internetowego są formularze online.
Dzisiejszych klientów skutecznie odstraszają sytuacje, kiedy w pola odpowiedzi muszą wpisać dane niepotrzebne do realizacji konkretnego kroku, np. gdy na etapie zakupu mają podać płeć lub wiek. Warto więc od razu wykluczyć tego rodzaju obawy.

Jak przygotować formularz online? Tak, aby był jak najbardziej treściwy i czytelny. W tym celu uszereguj dane, podpisz rubryki, zminimalizuj liczbę pól i usuń wszystkie rozpraszające elementy. Możesz też pomyśleć o włączeniu opcji autouzupełniania danych, aby przyspieszyć swoim klientom proces wypełniania formularza.

Koszyk zakupowy w UX sklepu internetowego

Koszyk to jeden z kluczowych elementów w Twoim sklepie. Pozwala klientom rozplanować swoje zakupy i obliczyć należność za wybrane produkty. Postaraj się więc ułatwić im to zadanie, aby chętniej przechodzili do finalizacji zakupów zamiast rezygnować i porzucać koszyk.

Zadbaj o to, aby użytkownik znalazł w swoim koszyku: zdjęcie i nazwę produktu, liczbę sztuk i cenę, a w niektórych przypadkach również kolor i model. Pomyśl również o dodaniu do koszyka informacji o formach i kwotach za dostawę, aby użytkownik widział wszystkie koszty w jednym miejscu.

Czytelna informacja o formach dostawy

Duże znaczenie mają także formy dostawy w sklepie internetowym. Warto zadbać o to, żeby klient miał bezproblemowy dostęp do sekcji z cenami i sposobami wysyłki. Najlepiej stworzyć osobną podstronę i podlinkować ją w stopce strony głównej. Oprócz tego listę sposobów dostawy warto pokazać także w koszyku i na poziomie checkoutu.

Jeśli jesteś jeszcze w trakcie przygotowania strony, a tym samym na etapie wyboru sposobów dostawy w Twoim sklepie, w wybraniu konkretnych form może Ci pomóc Furgonetka. Korzystając z naszego serwisu, porównasz oferty różnych przewoźników i łatwiej podejmiesz decyzję.

Podsumowanie

Dobry UX w sklepie internetowym pozwala zatroszczyć się o klientów i poprowadzić ich niemal za rękę aż do etapu realizacji zamówienia. Aby to osiągnąć, wystarczy wcielić w życie kilka prostych wskazówek.

Źródło zdjęcia głównego: Adobe Stock