Ostatnia aktualizacja artykułu 2021/01/08
Dbałość o zdrowie jest dzisiaj szczególnie ceniona, a duża część aktywnych osób chętnie korzysta z ofert siłowni oraz klubów sportowych. W tej branży bardzo dobrze sprawdza się franczyza. Klub fitness działający na zasadach franczyzy oferuje nie tylko zajęcia ruchowe na profesjonalnym sprzęcie, ale często też możliwość zakupu suplementów diety. Sprawdź, czym jest franczyza i jak uruchomić franczyzowy klub fitness.
Spis treści
Co to jest franczyza?
Zastanawiasz się czym jest franczyza? To sprzedaż towarów lub usług możliwa dzięki ścisłej i nieustannej współpracy między niezależnymi finansowo i prawnie firmami. Stronami tej współpracy (a jednocześnie umowy franczyzowej) są franczyzodawca i franczyzobiorca. Franczyzodawca to marka, która osiągnęła sukces w danej branży i jest gotowa podzielić się swoim konceptem biznesowym z inną firmą w zamian za korzyści w postaci specjalnej opłaty wstępnej, a następnie procentowego zysku z dochodów. Najprościej rzecz ujmując franczyza to relacja polegająca na udostępnieniu gotowego pomysłu na biznes (w tym przypadku pomysłu na dochodowy klub fitness). Znana sieć klubów fitness umożliwia dzięki temu swoim franczyzobiorcom prowadzenie niemalże identycznego biznesu bez konieczności samodzielnego budowania renomy na rynku. Franczyzobiorca ma w tym przypadku prawo korzystać nie tylko ze znaku towarowego (logo) popularnej sieci, ale też wszystkich tajników jej funkcjonowania (know-how).
Franczyza – klub fitness znanej sieci
Uruchomienie klubu fitness zawsze kosztuje i zwykle są to duże nakłady finansowe, lecz nowa firma nie ma gwarancji, że już na starcie zdobędzie zainteresowanie i wystarczającą liczbę klientów. Start z pozycji lidera w branży zapewnia tylko franczyza. Klub fitness działający na zasadzie franczyzy od razu wyprzedza nowo utworzone kluby. Przedsiębiorca spełniający wymagania stawiane przez sieć franczyzową może uruchomić własny klub fitness korzystający ze wszystkich rozwiązań stosowanych przez popularną sieć. Ma możliwość korzystnego zakupu maszyn i urządzeń, a także odżywek i suplementów diety. Otrzymuje też od franczyzodawcy gotowe plany treningowe i żywieniowe opracowane przez dietetyków i trenerów oraz nieustanne wsparcie w prowadzeniu firmy. Franczyzobiorca korzysta również z gotowej instrukcji uwzględniającej wszystkie aspekty prowadzenia działalności, począwszy od jej wyposażenia i wyglądu, przez zatowarowanie, a na standardach obsługi kończąc. Nie trzeba niczego wymyślać ani testować – wszystkie rozwiązania dostarczane przez franczyzodawcę są już sprawdzone i skuteczne, a tym samym gwarantują sukces.
Korzystanie z gotowego pomysłu nie gwarantuje, że klub przyciągnie tłumy. Żeby tak się stało, franczyzobiorca musi włożyć dużo pracy i serca, a przede wszystkim dostosować biznes do realiów lokalnego rynku. Ważnym wymaganiem z przypadku klubu fitness jest lokal. W większości przypadków musi mieć on powierzchnię minimum 100 metrów kwadratowych, czasami więcej i należy w nim zaplanować szatnie oraz łazienki.
Franczyza – przykłady klubów fitness
Każdy, kto szuka pomysłu na stabilny i dochodowy biznes, powinien zainteresować się propozycjami, jakie prezentuje franczyza. Katalog dostępnych ofert pochodzi od znanych i sprawdzonych brandów, a są wśród nich:
- Pure Jatomi Fitness;
- SFD;
- BodyEvolution;
- Zdrofit;
- Calypso;
- KFD.
Dlaczego warto założyć klub fitness w ramach franczyzy?
Opłacalność uruchomienia klubu fitness we franczyzie nie ulega wątpliwości. Nie ma drugiego tak sprawdzonego pomysłu, jak franczyza. Klub fitness w modelu franczyzowym oferuje klientom rozwiązania, których często nie może zagwarantować nowy biznes, a to już pierwszy krok do sukcesu. Kult zdrowia i ruchu jest coraz bardziej zauważalny, a biznesy tego typu rosną w siłę. Franczyza fitness club ma tę zaletę, że daje gotowe rozwiązania i pozwala oszczędzać czas.
Podsumowanie
Klub fitness to biznes, który świetnie sprawdzi się w dużych miastach i w mniejszych miejscowościach. Renomowany klub od samego początku przyciągnie zainteresowanych, ale żeby uruchomić taką działalność, trzeba mieć odpowiednie fundusze i przede wszystkim pasję oraz chęć do pracy. Powyższy opis może sugerować, że franczyza to wręcz wymarzony interes, przy którym tak naprawdę niewiele trzeba robić. Nic bardziej mylnego. Tak naprawdę sukces w branży jest ostatecznie zależny od nakładów pracy oraz zaangażowania franczyzobiorcy.
Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos