Ostatnia aktualizacja artykułu 2020/06/15
Decydując się na rozpoczęcie sprzedaży internetowej jednym z podstawowych pytań, na które trzeba sobie odpowiedzieć jest: jaką platformę sklepową wybrać? Czy lepiej zdecydować się na dedykowany system czy może gotowe rozwiązanie? W tym artykule skupimy się na gotowych platformach e-commerce.
Niejednokrotnie wspominaliśmy o tym, że rynek e-handlu rośnie w siłę i dynamicznie się rozwija. Z roku na roku powstaje coraz więcej e-sklepów na całym świecie. Szacuje się, że na polskim rynku działa obecnie ponad 20 tys. sklepów, a ta liczba może wzrosnąć nawet o 10 tys. w przeciągu 5-6 lat. Co więcej jesteśmy 5 największym rynkiem e-commerce w Europie i patrząc na tempo rozwoju mamy dużą szansę wyprzedzić inne rynki, tym bardziej że coraz popularniejsza staje się sprzedaż transgraniczna.
Nie tylko powstają nowe e-sklepy, ale te opierające do tej pory swój biznes jedynie na sprzedaży stacjonarnej, rozszerzają działalność o e-commerce. Jeśli chodzi o system pod sklep, to mamy tak naprawdę dwie możliwości. Pierwszym jest zlecenie stworzenia dedykowanego systemu postawionego na własnym serwerze, przy czym jest to często kosztowna i bardziej czasochłonna opcja. Drugim i tańszym rozwiązaniem jest skorzystanie z gotowych platform. Jeśli zdecydujemy się na drugą opcję, to zasadnicze pytanie brzmi, którą z nich wybrać? Aby ułatwić to zadanie postanowiliśmy porównać najpopularniejsze platformy e-commerce w Polsce. Dziś omówimy trzy pierwsze: IAI, Magento i WooCommerce, a niebawem porównamy kolejne trzy.
Spis treści
Dlaczego warto rozważyć wybór gotowego systemu do sprzedaży internetowej?
Wybór platformy to naprawdę trudna decyzja, gdyż ma ona nam służyć latami. Jest kilka istotnych zalet gotowych rozwiązań, które przeważają nad systemami tworzonymi od zera. Takie platformy:
- to prostsze rozwiązania, gdyż stanowią kompletny zestaw funkcji i integracji, a także dodatków, które możemy wybrać wedle uznania,
- ich wdrożenie jest o wiele mniej czasochłonne,
- są tańsze od platform dedykowanych, ponieważ nie wymagają opłacania serwera, wydatków na jego instalacje, aktualizacje i kopie bezpieczeństwa, a także dodatkowe wtyczki oraz rozszerzenia; jedyne koszty jakie ponosimy to zwykle abonament, którego wysokość zależy od naszych wymagań.
Przejdźmy zatem do porównania pierwszych 3 platform e-commerce: IAI-shop.com, Magento, WooCommerce. Skupimy się w nim na następujących kryteriach: funkcjonalnościach, możliwościach sprzedaży międzynarodowej, grupy docelowej, popularności i wielkości oraz kosztach jakie będziemy musieli ponieść.
Porównanie: IAI-Shop.com vs. Magento vs. WooCommerce
1. IAI-Shop.com
Działa w modelu SaaS i istnieje na rynku od 17 lat. System stworzony jest przez polską firmę, która obecnie funkcjonuje jako spółka giełdowa.
Funkcjonalności
Przez te kilkanaście lat obecności na rynku IAI-Shop.com stworzyło i przetestowało wiele rozwiązań i funkcji ułatwiających e-sprzedaż oraz spełniających oczekiwania różnych klientów. Do najbardziej wyróżniających się spośród konkurencji możemy zaliczyć:
- multistore – to rozwiązanie pozwalające sprzedawcom z różnorodnym asortymentem otwarcie kilku mniejszych sklepów w ramach jednego panelu,
- one page shop – cały sklep w ramach jednej podstrony może być wykorzystane w ramach landing page produktowego,
- możliwość wdrożenia strategii omnichannel i zarządzania sprzedażą stacjonarną,
- marketing automation, pozwalający na personalizację komunikacji z klientem, poprzez ich tagowanie, wysyłanie wiadomości triggerowanych czy rekomendacji produktowych,
- możliwość sprzedaży plików cyfrowych,
- oprócz responsywnej wersji sklepu system pozwala na wdrożenie dedykowanej aplikacji mobilnej, co dziś jest już praktycznie must have dla większości klientów,
- integracja z wieloma przewoźnikami i systemami płatności (polskimi i zagranicznymi), platformami multistore (Amazon, Allegro, eBay) oraz usługami i narzędziami wspierającymi sprzedaż; pozwala to na zróżnicowanie kanałów sprzedaży, a udostępnienie klientom ich ulubionych sposobów płatności czy metod dostawy.
Sprzedaż międzynarodowa
System jest w pełni dostosowany do sprzedaży międzynarodowej na wielu rynkach. Możliwy jest wybór wielu języków i walut w ramach jednego sklepu, a ich prezentacja jest w pełni dopasowana do ich specyfiki, np. pozycja symbolu waluty czy rodzaj separatora dziesiętnego lub tysięcznego. Walutę można wybrać ręcznie lub automatycznie na podstawie wcześniej ustawionego języka.
Integracja z PayU umożliwia także przyjmowanie płatności w innych walutach, a dla firm sprzedających w Wielkiej Brytanii istnieje możliwość płatności kartą za pośrednictwem First Data Merchant Solutions.
Co ważne dostępna jest także opcja ustalania innych stawek VAT w przypadku rozliczeń w innych krajach.
Grupa docelowa
Jest to platforma przeznaczona dla małych oraz dużych sprzedawców (największy pakiet pozwala na realizację nawet 144 tys. zamówień miesięcznie), a także dla sprzedaży B2B z uwagi na szereg mechanizmów ułatwiających sprzedaż hurtową, w tym również w modelach dropshipping i cross-docking.
Z kolei dla e-sprzedawców oferujących tylko kilka produktów istnieje opcja założenia One Page Shop, gdzie proces zakupu odbywa się w ramach jednej podstrony.
IAI-Shop.com sprawdzi się także dla przedsiębiorców chcących prowadzić sprzedaż za pośrednictwem kilku sklepów, ale bez konieczności korzystania z wielu paneli do ich obsługi.
Popularność
Długoletnie doświadczenie na rynku sprawia, że jest to jedna z najpopularniejszych platform sklepowych w Polsce. Potwierdza to zajęcie pierwszego miejsca w ogólnopolskim konkursie Ekomersy 2016.
Według oficjalnych danych z platformy korzysta obecnie ponad 4 tys. działających sklepów internetowych, których sprzedaż na terenie Polski wynosi ponad 4 mld złotych brutto.
Według raportu przeprowadzonego przez Interaktywnie.com w 2015 roku IAI-Shop.com otrzymało także jedną z lepszych ocen dotyczących satysfakcji swoich klientów.
Koszty
Na cenę składają się 3 elementy: jednorazowa opłata aktywacyjna, opłata wdrożeniowa oraz miesięczny abonament.
Abonament zależy m.in. od ilości towarów, ilości wizyt w sklepie, potrzebnego transferu oraz liczby wywołań API. Najtańszy pakiet zaczyna się już od 149 zł netto miesięcznie.
Pakiety wdrożeniowe podlegają osobnej wycenie w zależności od zakresu prac po stronie specjalistów IAI-Shop.com.
Z kolei opłata aktywacyjna to koszt 599 zł netto + 99 zł netto za każdy dodatkowy sklep.
2. Magento
Jedna z najbardziej popularnych platform do sprzedaży internetowej typu open source na świecie. Wymaga samodzielnej konfiguracji, a także własnego serwera.
Funkcjonalności
Największą zaletą Magento jest jego elastyczność i możliwość wdrożenia indywidualnego projektu w zależności od potrzeb. Ponieważ jest to otwarte oprogramowanie istnieje wiele dodatkowych modułów i wtyczek (płatnych lub darmowych), a stworzenie nowych nie stanowi problemu dla osób zajmujących się wdrożeniami tego systemu. Do ciekawszych i najbardziej wyróżniających funkcjonalności należą:
- brak limitu kategorii produktowych,
- stawki podatkowe dostosowane do rodzaju produktu czy grupy klientów, co pozwala na zaawansowaną politykę cenową,
- obsługa kilku sklepów w ramach jednego panelu i brak limitu produktów w ramach jednego sklepu, co pozwala na sprzedaż bardzo szerokiego i zróżnicowanego asortymentu,
- rozbudowane możliwości w ramach jednego produktu, np. dodawanie plików do karty produktu, różnych wariantów, kolorów czy cen w zależności od pojemności,
- rozbudowane raporty, w tym m.in. statystyki wyszukiwań w wyszukiwarce, co może być istotną informacją jakich produktów klienci szukają.
Tak naprawdę rozwiązanie to daje całkowite dostosowanie sklepu do własnych potrzeb, zarówno od strony cms-a, jak i frontendu widocznego dla klientów.
Warto też wspomnieć, że większość zewnętrznych usług i narzędzi wspierających sprzedaż e-commerce posiada możliwość integracji ze sklepami postawionymi na Magento, przez co cały proces przebiega szybko i sprawnie. Ponadto w przypadku pojawienia się nowej usługi na rynku można wdrożyć ją i zintegrować z systemem od razu, co w przypadku oprogramowania SaaS wymaga czekania na dodanie tej opcji przez usługodawcę.
Sprzedaż międzynarodowa
Skrypt Magento umożliwia łatwą administrację sprzedażą transgraniczną, a dostępne moduły pozwalają na stworzenie sklepów wielojęzycznych, obsługujących wiele walut i zintegrowanych z systemami obsługi płatności i wysyłek.
Grupa docelowa
Jest to rozwiązanie dedykowane dużym firmom, posiadającym budżet na utrzymanie systemu, jego rozbudowywanie oraz mających specyficzne wymagania związane ze swoją działalnością.
Popularność
Według rankingu Alexa platforma Magento jest na trzecim miejscu pod względem popularności oprogramowaniem wykorzystywanym w e-commerce i stanowi prawie 7,5% całego rynku tego typu platform. W Polsce jej popularność także rośnie i obecnie szacuje się, że ok. 1670 stron opartych na tym skrypcie.
Koszty
Wdrożenie sklepu opartego na Magento uzależnione jest od sposobu realizacji projektu, zastosowania dodatkowych modułów, a także zlecenia zaprogramowania nowych funkcjonalności. Dochodzi tu również koszt wybranej wersji oprogramowania i wchodzącej w nią opłaty licencyjnej.
Całkowity poniesiony koszt niestety nie jest niski i waha się między kilka a kilkadziesiąt tysięcy złoty. Ponadto trzeba tu doliczyć koszty związane z utrzymaniem usługi i wsparciem technicznym.
W celu obniżenia ostatecznej opłaty za wdrożenie można skorzystać z gotowych szablonów, które w późniejszym czasie mogą być dowolnie modyfikowane.
3. WooCommerce
Nie jest to typowa platforma, a wtyczka do systemu CMS typu WordPress. Podobnie jak Magento wymaga samodzielnej instalacji i konfiguracji, czy też własnego serwera.
Funkcjonalności
Lista funkcjonalności WooCommerce jest, podobnie jak w przypadku Magento, praktycznie nieograniczona. Mogą być one rozbudowywane przez różne dodatkowe rozszerzenia. Najciekawsze naszym zdaniem możliwości jakie dają rozszerzenia to m.in.:
- doliczanie różnych podatków do cen w zależności od rodzaju produktu czy kraju,
- integracja z większością porównywarek cen, bramek płatności, przewoźników czy programów do fakturowania,
- integracja z SMSAPI, co pozwoli wysyłanie wiadomości SMS do klientów,
- dostosowanie kosztów wysyłki do lokalizacji odbiorców.
- integracja z serwisem Zapier, pozwalająca na automatyzację wielu procesów w sklepie.
Oprócz dostępnych darmowych i płatnych rozszerzeń istnieje możliwość stworzenia zupełnie nowych, dostosowanych do indywidualnych potrzeb. Praktycznie każda funkcja i usługa jest możliwa do wdrożenia stosunkowo niskim kosztem.
Sprzedaż międzynarodowa
Jest to rozwiązanie, które bez problemu sprawdzi się w przypadku sprzedaży międzynarodowej. Istnieje ogromna liczba dodatków pozwalających na stworzenie różnych wersji językowych sklepu, prezentacje cen w kilku walutach, a także integrację z lokalnymi i globalnymi przewoźnikami czy systemami przeznaczonymi do płatności on-line.
Grupa docelowa
W wersji podstawowej WooCommerce sprawdzi się idealne dla początkujących sprzedawców, którzy dopiero chcą spróbować swoich sił w e-handlu i nie posiadają wielu produktów, a także wymagań. Jednakże dzięki dostępnym rozszerzeniom z systemu mogą skorzystać także większe sklepy, bez ograniczenia w postaci maksymalnej liczby realizowanych zamówień.
Popularność
WooCommerce jest najpopularniejszym rozwiązaniem e-commerce na świecie i stanowi ponad 21% światowego rynku platform do e-handlu. Jest to związane z nie tylko z łatwym wdrożeniem, ale także ze stosunkowo niskimi kosztami oraz możliwościami jakie zapewnia.
Koszty
W wersji podstawowej jest w pełni darmowym systemem. Płatne są dodatkowe rozszerzenia umożliwiające m.in. odnawialne subskrypcje, rezerwacje produktów czy tworzenie list życzeń na kontach klientów. Jednakże wiele z nich jest w wersji darmowej, a wszystkie dodatki można znaleźć tutaj.
Podsumowując
Wybór platformy do sprzedaży internetowej tak naprawdę zależy od indywidualnych potrzeb oraz oferowanego asortymentu. Na pewno należy pomyśleć długoterminowo, bo późniejsza zmiana systemu będzie wiązała się z dodatkowymi kosztami, których można dzięki temu uniknąć. Warto zastanowić się czy za jakiś czas nie rozszerzymy asortymentu o produkty cyfrowe, nie rozpoczniemy sprzedaży międzynarodowej lub nie postanowimy wdrożyć programu punktowego. Wszystkie te rzeczy będą wymagały specjalnych funkcjonalności, które mogą być niedostępne w systemie, który wcześniej wybraliśmy. Ponadto dobrze jest wziąć pod uwagę także takie możliwości jak:
- integrację z usługodawcami (przewoźnikami, systemami płatności, platformami multistore), z którymi współpracujemy,
- wdrożenia dodatkowych rozszerzeń związanych z rozwojem firmy – np. podpięcie hurtowni zewnętrznych czy wprowadzenie większej ilości asortymentu,
- wsparcie techniczne.
Dobrze jest też podpytać innych e-sprzedawców, którzy korzystają z systemów jakie bierzemy pod uwagę.
Mam nadzieję, że nasze porównanie pomoże e-sprzedawcom, zarówno tym początkującym, jak i chcącym zmienić system swojego sklepu, dokonać najlepszego wyboru. Już wkrótce ukaże się druga część artykułu, w której analizie poddamy kolejne 3 platformy, także zaglądajcie na naszego bloga. 😉
„Źródło zdjęcia głównego: depositphotos.com”