Ostatnia aktualizacja artykułu 2022/05/24

jak-zarzadzac-zwrotami-w-systemie-furgonetka-zwrot-short

Zdecydowałeś się otworzyć swoim klientom drogę do kupowania trafionych produktów? Zapewniłeś im szybkie zwroty z Furgonetką? Wdrażając nasz moduł w sklepie internetowym, ułatwiłeś też sprawę sobie i swoim pracownikom. Teraz możecie mieć kontrolę nad wszystkimi zwrotami i zarządzać nimi wygodnie z jednego miejsca. Zobacz, jak obsługiwać zamówienia zwrotne w panelu online. 

Kto może zwracać zakupy online w Twoim sklepie internetowym?

Jeśli udało Ci się poprawnie wdrożyć system zwrotów i skonfigurować wszystkie ustawienia, system jest gotowy do działania. Wystarczy, że udostępnisz link do strony zwrotów swoim klientom, umieszczając go np. w stopce serwisu, w polityce zwrotów, w mailach czy w formie banneru na stronie głównej.

baner-na-bloga-szybkie-zwroty

Kto w ogóle może zwracać zakupy online w Twoim sklepie internetowym? Każdy, kto na stronie zwrotów udzieli serwisowi Furgonetka.pl dostępu do informacji o złożonych zamówieniach poprzez podanie adresu mailowego (przypisanego do zamówień). 

Aby skorzystać ze strony zwrotów, użytkownik musi również zaakceptować zgodę na utworzenie konta na naszej platformie (będzie miał tam wgląd w szczegóły przesyłek zwrotnych). Jeśli dla wprowadzonego adres e-mail posiadał takie konto wcześniej, np. korzystał z niego w celu nadawania przesyłek, nie musi ponownie wyrażać tej zgody.

Jak zarządzać zamówieniami w systemie zwrotów? 

Kiedy Twoi klienci zaczną dokonywać zwrotów przez moduł online, będziesz mieć wgląd we wszystkie szczegóły tych przesyłek. Wystarczy, że zalogujesz się do swojego Panelu klienta na Furgonetka.pl, zintegrowanego ze sklepem internetowym, i przejdziesz do zakładki Zwroty.

Zobaczysz tam wszystkie zamówienia, dla których ktoś zgłosił chęć zwrotu. W poszczególnych rubrykach znajdziesz informacje o: dacie zgłoszenia, zwracanym produkcie, sklepie, w którym realizowany jest zwrot (istotne, jeśli podpiąłeś do systemu więcej niż jeden sklep), danych nadawcy oraz statusie zwrotu.

A kiedy klikniesz w pojedyncze zamówienie, przejdziesz do szczegółów przesyłki.

zwrot_zakupow_akceptacja_zwrotu1

W widoku dla pojedynczego zwrotu, wykonasz kilka podstawowych działań. Możesz m.in.:

  • zaakceptować całość lub część zwrotu,
  • odrzucić zwrot (zgodnie z obowiązującymi przepisami),
  • napisać wiadomość do klienta, w której poinformujesz go o powodzie odrzucenia zwrotu, 
  • potwierdzić realizację zwrotu środków na konto kupującego. 

To, jakie akcje będziesz mógł wykonać dla danego zamówienia, zależy od jego statusu.

Jeśli np. zwrot ma etykietę Przesyłka dotarła do sklepu, oznacza to, że możesz fizycznie sprawdzić i ocenić stan produktów, a tym samym zdecydować o akceptacji lub odrzuceniu zwrotu. Z kolei status Zaakceptowano lub Zaakceptowano częściowo uprawnia do wypłaty środków za zwrócone produkty, czyli w konsekwencji – do potwierdzenia zwrotu środków w systemie. 

W dalszej części wpisu dowiesz się, jak wykonać powyższe działania w systemie Furgonetka Zwrot. 

Jak zaakceptować lub odrzucić zwrot w systemie?

Jeśli chcesz przyjąć lub odrzucić zwrot, w zakładce Zwroty przejdź do szczegółów zamówienia, które posiada status Przesyłka dotarła do sklepu. 

Sprawdziłeś towar otrzymany od klienta? Możesz zaakceptować wszystkie zwracane produkty lub tylko część z nich (z powodów określonych w przepisach Ustawy o prawach konsumenta):

1. Z listy produktów wybierz te, które chcesz przyjąć (z automatu checkboxy dla wszystkich pozycji będą zaznaczone, więc odznacz produkty, których zwrotu nie akceptujesz).
2. Zweryfikuj liczbę sztuk danego towaru. Jeśli chcesz przyjąć zwrot np. tylko jednej pary dżinsów, uzupełnij okno o odpowiednią ilość.

zwrot_zakupow_akceptacja_zwrotu3

3. Akceptujesz tylko część zamówienia? Pod wybranym produktem możesz dodać komentarz dla klienta z informacją o powodzie odrzucenia zwrotu, który powinien być zgodny z aktualnymi przepisami. 

zwrot_zakupow_akceptacja_zwrotu_powod_odrzucenia

4. Na koniec potwierdź swoją decyzję przyciskiem Zaakceptuj wybrane (dla części zamówienia) lub Zaakceptuj zwrot całości, jeśli zgadzasz się na zwrócenie całego towaru. 

zwrot_zakupow_akceptacja_zwrotu_potwierdzenie

5. Potwierdź zwrot w kolejnym oknie dialogowym. W rezultacie klient otrzyma wiadomość e-mail z informacją o Twojej decyzji. 

W sytuacji gdy po zweryfikowaniu towaru dojdziesz do wniosku, że wszystkie produkty nie mogą zostać zwrócone z powodów zgodnych z obowiązującymi przepisami, możesz też odrzucić zwrot w całości. Jak to zrobić?

Wystarczy, że na liście produktów odznaczysz wszystkie pozycje. Następnie uzupełnij wiadomość do klienta (opcjonalnie), argumentując odrzucenie zwrotu, a na koniec potwierdź swoją decyzję poprzez kliknięcie w przycisk Odrzuć zwrot w całości i to samo uczyń w dodatkowym oknie dialogowym.

Po odrzuceniu części lub całości zwrotu, pamiętaj, aby skontaktować się z klientem. Wspólnie określcie, w jaki sposób niezaakceptowany towar ma wrócić do kupującego, a także ustalcie wysokość wypłaty za niekompletny zwrot.

Jak dokonać potwierdzenia zwrotu środków na konto klienta? 

W systemie Furgonetka Zwrot możesz również potwierdzić zwrot środków. Dzięki temu zaktualizujesz status zamówienia, aby mieć kontrolę nad etapem jego realizacji, a także poinformujesz o tym fakcie klienta w automatycznej wiadomości mailowej.

Wypłatę środków możesz potwierdzić wyłącznie dla zamówień o statusie Zaakceptowano lub Zaakceptowano częściowo. To dla nich wyraziłeś zgodę na przyjęcie z powrotem zwróconych produktów, za które możesz wypłacić pieniądze.

Jak potwierdzić zwrot środków? Przejdź do szczegółów danego zamówienia i w sekcji Podsumowanie, gdzie znajdziesz kwotę zwrotu, kliknij przycisk Potwierdź zwrot środków. Gotowe. Kupujący otrzyma maila z informacją o wypłaceniu należności, a Ty zobaczysz,  że zamówienie w panelu zmieniło swój status na Opłacono.

zwrot_zakupow_potwierdzenie_zwrotu_srodkow_potwierdzenie

Podsumowanie

Jak widzisz, zarządzanie zwrotami online poprzez nasz system wymaga zaledwie kilku kliknięć. Bez problemu zaakceptujesz całość lub część zamówienia, odrzucisz zwracane produkty (zgodnie z obowiązującymi przepisami), a także potwierdzisz zwrot płatności. Dzięki temu Twoi klienci będą informowani na bieżąco, a Ty zyskasz wgląd w każdy szczegół ich przesyłek zwrotnych. 

Źródło zdjęcia głównego: Adobe Stock