Dziękujemy za dołączenie do newslettera.
Sprawdź e-mail i potwierdź subskrypcję.
Furgonetka Blog

Jak stworzyć skuteczny checkout w sklepie internetowym? 5 kroków

Ostatnia aktualizacja artykułu 2023/01/04

jak-stworzyc-skuteczny-checkout-w-sklepie-internetowym-5-krokow-furgonetka-short

Klienci Twojego sklepu internetowego dodają produkty do koszyka, a potem rezygnują z nich tuż przed finalizacją transakcji? Nie tylko Ty borykasz się z tym problemem. Prawie 70% wizyt w e-sklepach (jak wskazuje Baymard Institute) kończy się porzuceniem intencji zakupowej, co wpływa na ograniczenie sprzedaży. Zobacz, jak możesz to zmienić, poprawiając checkout w swoim e-commerce. 

Zadbaj o checkout w sklepie i zwiększ konwersję nawet o 35%

Zacznijmy od tego, dlaczego w ogóle warto zająć się checkoutem w e-sklepie. Proces realizacji transakcji to kluczowy etap każdego doświadczenia zakupowego online. Jeśli jest zagmatwany i zawiera zbyt dużo niepotrzebnych kroków, prowadzi do porzucania koszyków przez klientów. Atrakcyjne produkty nie wystarczą, żeby to powstrzymać. Pomoże natomiast optymalizacja checkoutu.

Baner-Włacz-Portmonetke-w-swoim-sklepie

Jak wynika z raportu Baymard Institute o porzuconych koszykach, rozwiązanie najbardziej palących problemów u kupujących na poziomie checkoutu, może zwiększyć liczbę konwersji nawet o 35%. Na dłuższą metę można też dzięki temu zbudować silniejszą lojalność klientów wobec marki i sprawić, aby wracali na zakupy właśnie do Ciebie. 

Jak zbudować dobry checkout w sklepie internetowym?

Dobry checkout stworzysz, koncentrując się na tych obszarach, które są problematyczne dla kupujących i powstrzymują ich przed sfinalizowaniem transakcji w Twoim sklepie internetowym. Podpowiadamy, o jakie elementy warto zadbać, żeby klienci dostrzegli różnice. 

1. Umieść na karcie produktu widoczny przycisk CTA 

Zmiany zacznij od podstaw. W pierwszej kolejności ułatw klientom dodawanie zakupów do koszyka, bo to właśnie tam rozpoczyna się proces zakupów. Stwórz na karcie produktu widoczny przycisk “Dodaj do koszyka”. Zadbaj o to, aby button wyraźnie odróżniał się od pozostałych elementów na stronie – np. wielkością czy kolorem. Postaw na prostotę i jasny komunikat.

przycisk-dodaj-do-koszyka-zalando-furgonetka

Na platformie zakupowej Zalando przycisk “Dodaj do koszyka” jako jedyny element na stronie jest czarny, dzięki czemu od razu rzuca się w oczy.

Jeśli zależy Ci na tym, żeby użytkownicy Twojego sklepu mieli jeszcze prostszą drogę do finalizacji zakupów, możesz dodatkowo wdrożyć opcję one-click checkout i dostosować odpowiedni przycisk. Dodanie buttonu “Kup teraz” czy “Przejdź do płatności” ułatwi cały proces. Opcję możesz zlecić programistom, skorzystać z gotowej wtyczki, jeśli Twoja platforma sklepowa posiada podobne rozwiązanie lub wdrożyć nasze bezpłatne narzędzie Portmonetka

2. Ujawnij wszystkie koszty związane z zakupami

Aż 48% kupujących online przyznaje, że porzuciło swoje zakupy na etapie checkoutu z powodu zbyt wysokich kosztów dodatkowych. Problem pojawia się szczególnie wtedy, gdy sklepy internetowe próbują ukryć opłaty za przesyłkę czy doliczany podatek i informują o nich dopiero w momencie podsumowania zakupów. 

Postaw na pełną transparentność wobec swoich użytkowników i zapewnij im dostęp do informacji o wszystkich kosztach. W łatwo dostępnych miejscach umieść komunikaty o: płatności za dostawę, opłatach dodatkowych czy koszcie zwrotów (polityka zwrotów nie pozostaje bez wpływu na decyzje zakupowe klientów). Całość opłat podsumuj klarownie również na etapie checkoutu, aby nikt nie był na koniec zaskoczony kwotą do opłacenia.

3. Umożliwiaj zakupy bez zakładania konta

Według wspomnianego już raportu Baymard Institute, prawie 30% potencjalnych klientów online rezygnuje z zakupów na etapie checkoutu, kiedy sklep zmusza ich do zarejestrowania konta, aby zakończyć transakcję. Wyjdź naprzeciw potrzebom swoich klientów i zapewnij im opcję kupowania jako gość. W rezultacie szybko zauważysz, jak udaje Ci się ograniczyć spadek współczynnika konwersji. 

zakupy-jako-gosc-xkom-furgonetka
Sklep internetowy X-Kom pozwala klientom na zakupy bez logowania, a jednocześnie zachęca ich do założenia konta, podkreślając szybkość procesu.

Dlaczego to takie ważne? E-konsumenci kupują w wielu różnych sklepach internetowych. Nie chcą za każdym razem tracić czasu na rejestrację ani przekazywać swoich danych podmiotom, do których być może już nie wrócą. Kupujący online przyzwyczaili się także do robienia zakupów na popularnych platformach handlowych (takich jak Amazon czy Allegro). Tam mogą zamawiać produkty od różnych sprzedających, z użyciem wyłącznie jednego konta. 

4. Jasno komunikuj formy wysyłki i metody płatności

Nie pozwól klientom zastanawiać się nad szczegółami dostawy. Wyjaśnij im dostępne opcje i pozwól wybierać według własnych preferencji. Jakie udostępniasz opcje wysyłki, jaka jest ich cena i termin dostawy? Jakie opcje śledzenia przesyłek oferujesz? Czy dostarczasz do paczkomatów? Uprzedź pytania swoich klientów i uwzględnij wszystkie te informacje w widocznym miejscu na stronie, a spotkasz się z zadowoleniem kupujących. 

To samo dotyczy płatności. Polscy e-konsumenci przyzwyczaili się do korzystania z wielu zróżnicowanych metod – m.in. do szybkich przelewów, płatności kartą, BLIK czy opcji płatności za pobraniem. Choć wiele zależy od Twojej strategii i możliwości zarządzania finansami, warto zapewniać szeroki wachlarz form płatności, aby cieszyć się większą sprzedażą i zaufaniem kupujących.  

5. Maksymalnie uprość formularz checkoutu

Na koniec, aspekt niemniej ważny od pozostałych. Zadbaj o to, aby zapewniać użytkownikom płynny i skuteczny proces realizacji transakcji. W tym celu wyeliminuj niepotrzebne rozpraszacze i pozostaw przestrzeń jedynie na najważniejsze informacje. 

Co należy do elementów rozpraszających uwagę kupujących? Wiele przycisków CTA, wielostronicowe formularze, wyskakujące pop-upy czy duża liczba okien, która wymaga wpisania zupełnie niepotrzebnych danych. Niech Twoim checkoutem rządzi zasada: prostota i funkcjonalność, a Twoi klienci nie będą mieć oporów przed dojściem do samego końca procesu. 

Ułatw sobie zadanie z Portmonetką, czyli szybkim checkoutem

Chcesz usprawnić proces finalizacji zakupów w swoim sklepie, ale nie masz czasu na samodzielne wprowadzanie zmian? Sięgnij po nasze narzędzie Portmonetka, które pomoże Ci rozwiązać palące problemy Twoich klientów (m.in. rejestrację kont czy wypełnianie długich formularzy).

Portmonetka to tzw. fast checkout, czyli szybka ścieżka finalizacji zakupów, która sprawi, że kupujący w Twoim sklepie internetowym zrobią szybkie i wygodne zakupy. Nie będą musieli rejestrować kolejnych kont. Wystarczy, że potwierdzą istniejący adres e-mail np. z Wp.pl, Onet.pl, Google, Allegro, Microsoft czy Apple. 

Wdrożenie naszego szybkiego checkoutu sprawi, że klienci nie będą musieli wypełniać za każdym razem formularza czy wybierać na nowo metody płatności. Wybiorą upatrzony produkt i w kilka sekund sfinalizują transakcję. Swoje dane niezbędne do realizacji zamówienia wprowadzą do Portmonetki tylko przy pierwszych zakupach. 

Podsumowanie

Zbudowanie dobrego checkoutu w Twoim sklepie internetowym może zwiększyć współczynnik konwersji nawet o 35%. Nie musisz wprowadzać zmian samodzielnie. Możesz zdecydować się na gotowe narzędzie – np. Portmonetkę – które wyeliminuje podstawowe problemy Twoich klientów i przyspieszy ich zakupy, zapewniając Ci większą sprzedaż.

Źródło zdjęcia głównego: Adobe Stock

Pierwsza publikacja artykułu: 20 / 07 / 2022