Ostatnia aktualizacja artykułu 2024/07/22

Rok 2024 przynosi nowe wyzwania i możliwości w świecie e-commerce. Kluczowym elementem sukcesu jest logistyka, która mocno wpływa na doświadczenia zakupowe klientów oraz sukces sprzedażowy sklepu. Poznaj pięć kluczowych rozwiązań z obszaru logistyki, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję w 2024 roku.

1. Zapewnij klientom szeroki wybór firm kurierskich

Kupujący cenią sobie komfort w wyborze firmy, która dostarczy ich zamówienie. Po pierwsze, mają swoje przyzwyczajenia i preferencje. Nie wystarczy już mieć w swoim sklepie jednego najpopularniejszego przewoźnika. Gdy odwiedzający Twój sklep nie znajdą satysfakcjonującego rozwiązania, pójdą do konkurencji, która oferuje szeroki wybór firm kurierskich. Nie wierzysz? Dla przykładu zobacz, jak wygląda podział preferencji konkretnych firm kurierskich przy wyborze dostawy realizowanej przez kuriera.

Firmy kurierskie najczęściej wybierane podczas zakupów online
Źródło: raport „E-commerce w Polsce 2023”, Gemius dla E-commerce Polska

Nie warto rezygnować z poszczególnych przewoźników, a zawieranie umów z każdym z nich może być problematyczne — wiele umów wymaga spełnienia określonych wolumenów i są obarczone limitami. Dobrym rozwiązaniem może być broker usług kurierskich jak np. Furgonetka, który pozwoli Ci na łatwy dostęp do oferty wielu przewoźników w Twoim sklepie i to w atrakcyjnych cenach.

Co zyskujesz?

  • Elastyczność dla klientów — zwiększenie liczby opcji dostawy daje klientom większą swobodę wyboru firmy kurierskiej, której najbardziej ufają lub która oferuje najdogodniejsze warunki.
  • Optymalizacja kosztów — możliwość negocjacji lepszych stawek z firmami kurierskimi przez brokera oraz dostosowanie oferty do różnych budżetów klientów.
  • Redukcja ryzyka — w razie problemów z jedną firmą kurierską, masz alternatywy, które pomogą zapewnić ciągłość dostaw.

Współpracując z wieloma firmami kurierskimi, możesz oferować dostawy w różnych przedziałach cenowych i czasowych, co przyciąga zarówno klientów ceniących szybkie dostawy, jak i tych szukających oszczędności.

2. Udostępnij wiele form dostawy 

Dla klientów sklepów online cenne jest również to, jakie opcje dostawy mają do wyboru podczas zakupów. Nie każdy preferuję dostawę D2D (door to door), ponieważ obecnie to dostawy do automatów paczkowych wiodą prym, jeśli chodzi o preferencje kupujących. Dostawy do punktów P2P (point to point) oraz D2P (door to point)  to także istotna forma dostawy, którą warto mieć dostępną w swoim sklepie. Pomyśl też o dostawach next day, które gwarantują błyskawiczną dostawę na następny dzień, a także przesyłkach zagranicznych, jeśli oferujesz usługi poza granicami kraju. 

Które formy dostawy są najpopularniejsze podczas zakupów online
Źródło: raport „E-commerce w Polsce 2023”, Gemius dla E-commerce Polska

Dlaczego warto?

  • Zadowolenie klientów — klienci mają możliwość wyboru dostawy dostosowanej do ich potrzeb, od standardowej po ekspresową next day delivery.
  • Konkurencyjność — sklepy oferujące różne formy dostaw zyskują przewagę nad konkurencją, przyciągając klientów potrzebujących np. szybkiej realizacji zamówień.
  • Zwiększona sprzedaż — kupujący częściej decydują się na zakupy, gdy wiedzą, że odbiorą swoje zamówienie tak, jak lubią. 

Według raportu “E-commerce w Polsce 2023” 30% badanych twierdzi, że od zakupów odstrasza ich długi czas oczekiwania na dostawę.

Najchętniej wybierane formy dostawy zakupów online
Źródło: „E-commerce w Polsce 2023”, Gemius dla E-commerce Polska

3. Włącz fast checkout 

Długie wypełnianie formularzy, aby sfinalizować zamówienie? Nie w 2024 roku. Klienci nie chcą już tracić czasu na długie zakupy, dlatego bez wdrożonego fast checkoutu możesz wystraszyć klientów i zwiększyć porzucenia koszyka. Warto postawić na checkout, który za pomocą jednego przycisku pozwoli klientom zrealizować płatność i dostawę bez konieczności wypełniania danych za każdym razem. Zapamięta ulubioną formę dostawy i preferowany sposób płatności, dzięki czemu cały proces będzie trwał nawet 5-krotnie krócej niż standardowa finalizacja zamówienia. Portmonetka to bezpłatne narzędzie, które łączy wszystkie te elementy i pozwoli wznieść Twój sklep na wyższy poziom zakupów.

Powody, dla których kupujący rezygnują z zakupów
Źródło: Oprac. własne na podstawie raportu „E-commerce w Polsce 2021”, Gemius dla E-commerce Polska

Fast checkout to:

  • Szybsze zakupy – skrócenie procesu zakupowego zachęca do finalizowania zamówień, co może zmniejszyć liczbę porzuconych koszyków.
  • Lepsze doświadczenia zakupowe – intuicyjny i szybki checkout zwiększa satysfakcję klientów i zachęca do powrotów.
  • Zwiększona konwersja – prostota i szybkość checkoutu wpływają pozytywnie na wskaźniki konwersji.

4. Dobrze opracuj politykę dostaw

27% badanych za problem uważa wysokie koszty dostawy*, dlatego tak ważne jest to, aby odpowiednio przygotować swoją politykę dostaw. Warto wprowadzić element, który zachęci kupującego do zakupu jak np. darmowa dostawa za zakup powyżej określonej kwoty czy tańsza przesyłka dla powracających klientów. Zgodnie z najnowszym raportem Gemius „E-commerce w Polsce 2023” darmowa dostawa zachęca klientów do częstszego robienia zakupów online, przy czym im wyższa wartość zakupionych produktów, tym częstsze oczekiwanie tego, że dostawa będzie darmowa.

jakie dodatkowe formy dostawy motywują klientów do zakupów online?
Źródło: raport „E-commerce w Polsce 2023”, Gemius dla E-commerce Polska

*wg badania Gemius “E-commerce w Polsce 2023”

Dlaczego to się opłaca? 

  • Większa sprzedaż — promocje na darmową dostawę przy określonej wartości zamówienia zachęcają klientów do większych zakupów. 
  • Lojalność klientów — klienci częściej wracają do sklepów oferujących atrakcyjne warunki dostawy.
  • Pozytywny wizerunek Twojego biznesu — sklep oferujący darmową dostawę jest postrzegany jako bardziej przyjazny i dostępny.

Wprowadzenie regularnych promocji, np. darmowej dostawy w weekendy lub dla zamówień powyżej pewnej kwoty, może znacząco zwiększyć średnią wartość koszyka zakupowego.

5. Aktywuj Szybkie Zwroty — dostępne w kilka kliknięć, bez etykiet i papierowych formularzy

Dla kupujących możliwość błyskawicznego i bezproblemowego zwrotu nietrafionego zakupu jest bardzo ważna, w szczególności odkąd klienci zostali objęci pełną ochroną konsumencką i zyskali 14-dniowy okres ochronny, który pozwala na zwrot zakupu online bez podawania przyczyny. Polityka zwrotów powinna być możliwie jak najbardziej dopasowana do kupujących — jeśli chcą zwrócić zakup, powinni móc to zrobić od ręki, bez wypełniania papierowych formularzy czy drukowania etykiety zwrotnej. Warto także dać im do wyboru wiele firm kurierskich, za pomocą których mogą zwrócić przesyłkę oraz zadbać o różne formy zwrotu. 

W Furgonetce oferujemy w pełni darmowy system do wygodnych zwrotów online. Sprawdź, jak możesz ułatwić swoim kupującym realizację zwrotów bez drukowania papierowych formularzy i zapewnić im dostęp do różnych form przesyłki zwrotnej.

Jakie są najczęściej wybierany formy zwrotu zakupów online?
Źródło: raport „E-commerce w Polsce 2023”, Gemius dla E-commerce Polska

Korzyści z wdrożenia szybkich zwrotów: 

  • Ułatwienie dla klientów — możliwość dokonania zwrotu bez konieczności drukowania etykiet sprawia, że proces jest mniej kłopotliwy i bardziej przyjazny dla użytkownika.
  • Zwiększenie zadowolenia klientów — skrócenie procesu zwrotu wpływa pozytywnie na doświadczenia klientów i zwiększy ich zadowolenie z obsługi posprzedażowej. Szybki zwrotu pieniędzy zwiększa ich zaufanie oraz zachęca do kolejnych zakupów.
  • Wzrost sprzedaży — klienci częściej dokonują zakupów, wiedząc, że w razie potrzeby mogą łatwo i szybko zwrócić produkt

Podsumowanie

Rok 2024 to czas, w którym logistyka i zarządzanie dostawami stają się kluczowymi elementami sukcesu w e-commerce. Wprowadzenie powyższych rozwiązań nie tylko zwiększy satysfakcję klientów, ale również pomoże wyprzedzić konkurencję. Dbając o szeroki wybór firm kurierskich, różnorodne formy dostawy, promocje oparte na darmowej dostawie, zwroty bez etykiet oraz szybkie zwroty i przemyślany fast checkout, zyskasz zaufanie i lojalność klientów, co przełoży się na wzrost sprzedaży i sukces Twojego sklepu w 2024 roku.