Ostatnia aktualizacja artykułu 2020/12/22
Chcesz sprzedawać więcej, ale bez potrzeby nadmiernego inwestowania? Zależy Ci na skutecznej reklamie i rozwiązaniu wyróżniającym sklep na tle konkurencji? Wykorzystaj porównywarki internetowe i przekonaj się, jak łatwo można zdobyć klientów. Porównywarki cenowe wyznaczają nowy, znacznie lepszy standard zakupów i zmieniają podejście do wydawania pieniędzy.
Spis treści
Jakie porównywarki cenowe są dostępne w Polsce?
W internecie działa coraz więcej porównywarek agregujących oferty różnych produktów, a nawet ofert bankowych czy ubezpieczeniowych. Porównywarka produktów może zbierać informacje o towarach z wybranej kategorii lub działać bardzo uniwersalnie i zestawiać oferty różnych produktów. Do najpopularniejszych polskich porównywarek należą:
- Ceneo – największa porównywarka ofert sklepów internetowych. Znajdziemy w niej porównanie ofert delikatesów, księgarni, sklepów odzieżowych, produktów hand made, a nawet ofert dostępnych w sklepach zagranicznych. W ramach serwisu można porównać aż 3,5 mln produktów z ponad 1700 sklepów internetowych.
- Nokaut – porównywarka o uniwersalnym charakterze zrzeszająca oferty sklepów spożywczych i przemysłowych, w tym sklepów ze sprzętem komputerowym, kosmetykami, artykułami sportowymi i narzędziami warsztatowymi. Na stronie Nokaut można porównać produkty z ponad 2100 sklepów online.
- Skąpiec – uniwersalna porównywarka agregująca oferty odzieży, butów, AGD, RTV oraz produktów motoryzacyjnych, budowlanych, fotograficznych, biurowych, militarnych i wielu innych. Porównywarka przedstawia 3 mln ofert z ponad 1500 sklepów.
- CoKupić – porównywarka należąca do Grupy Allegro, jednego z największych graczy na polskim rynku e-commerce. Pozwala porównać oferty dostępne na Ceneo i sprawdzić dostępność tych przedmiotów na Allegro.
- Okazje.Info – serwis porównujący ponad 5 mln ofert z prawie 1700 sklepów, w tym produkty RTV i AGD, wyroby medyczne, artykuły dla dzieci i produkty z kategorii hobby.
- Kredytomat – porównywarka kredytów gotówkowych, hipotecznych oraz konsolidacyjnych.
- Rankomat – porównywarka ubezpieczeń OC, AC, NNW oraz ubezpieczeń turystycznych, polis na życie oraz produktów finansowych takich jak pożyczki, lokaty i konta bankowe.
- Trivago – porównywarka ofert hoteli w Polsce i na świecie umożliwiająca zarezerwowanie terminu pobytu w wybranym obiekcie.
- 7buty.pl – porównywarka ofert butów damskich, męskich i dziecięcych.
Jak działają porównywarki cenowe?
Porównywarka cen pozwala zestawić ze sobą takie same produkty dostępne w różnych sklepach i sprawdzić ich ceny, a tym samym znaleźć sklep oferujący daną rzecz najtaniej. Specjalny algorytm porównywarki przeszukuje zasoby sklepu i zestawia je z zasobami dostępnymi w sklepach konkurencyjnych, a następnie ustawia wyniki od najtańszego do najdroższego w taki sposób, by na górze listy znalazła się najlepsza oferta. Zintegrowanie zasobów sklepu z porównywarką cen odbywa się na drodze wdrożenia specjalnego kodu w postaci pliku XML zgodnego zawartością ze stanem faktycznym w sklepie. Dokładne posortowanie ofert umożliwia ocenę poszczególnych sklepów i wyrobienie sobie o nich stosownej opinii. Oczywiście użytkownik może porównać oferty nie tylko pod kątem ceny, ale też innych parametrów, np. najwyższej oceny czy najlepszej dostępności konkretnego towaru. Zaawansowane filtry wyszukiwania pozwalają określić interesujące nas parametry i przeszukać oferty sklepów pod kątem wybranych cech produktu.
Jakie korzyści ma sklep internetowy wystawiający swoje przedmioty w porównywarce cenowej?
Dodanie swojej oferty do porównywarki może być doskonałym elementem strategii marketingowej, gdyż zwiększy rozpoznawalność sklepu, a tym samym może podnieść poziom konwersji. Dzięki prezentacji ofert w porównywarce, do Twojego sklepu mogą trafić użytkownicy, którzy być może nie znaleźliby go nigdy w inny sposób. Ukazanie oferty sklepu jako korzystnej na tle pozostałych ofert może też przynieść doskonałe efekty wizerunkowe i sprawić, że potencjalni klienci zaczną darzyć markę zaufaniem.
Zobacz także: Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?
Co zyskuje klient korzystający z porównywarek cen?
Porównywanie cen za pomocą porównywarki pozwala przede wszystkim oszczędzić na zakupach, a dodatkowo skrócić proces wyboru właściwego sklepu i produktu. Tak jak wspominaliśmy wcześniej, porównanie cen to nie jedyna możliwość, jaką dają porównywarki. Równie istotne może być zestawienie ofert pod kątem oceny lub dostępności, co jest ważne szczególnie wtedy, gdy użytkownikowi zależy na wyborze produktu polecanego przez innych kupujących lub dostępnego w większej ilości. Dzięki porównywarce cen użytkownik może też poznać nieznane dotąd sklepy internetowe, a także wyszukać firmę oferującą szczególnie korzystne warunki transakcji, np. gwarantującą darmowe dostawy lub dłuższy termin na odstąpienie od umowy.
Ręczne zapoznanie się ze wszystkimi sklepami z danej kategorii jest czasochłonne, a w praktyce wręcz niewykonalne, szczególnie wtedy, kiedy weźmiemy pod uwagę popularny asortyment sprzedawany przez setki sklepów online, np. elektronikę czy kosmetyki. Zdarza się, że chcemy znaleźć produkt unikalny i dopasowany do naszych mocno zawężonych preferencji, a wtedy skorzystanie z porównywarki jest najlepszą metodą szybkiego wyszukania takiego nietypowego przedmiotu.
Na co zwrócić uwagę umieszczając ofertę w porównywarkach?
Zasad dotyczących umieszczenia ofert w porównywarkach jest wiele i jeśli chcielibyśmy opisać je wszystkie, ten artykuł musiałby być niesamowicie długi, więc skupimy się tylko na najważniejszych zaleceniach:
- Oferta sklepu pojawi się w porównywarce tylko wtedy, kiedy sklep wyrazi na to zgodę. Nie można zakładać, że nasze produkty pojawią się tam automatycznie w taki sposób, w jaki pojawiają się w wynikach wyszukiwania. Dodanie oferty do porównywarki wiąże się z koniecznością wniesienia stosownej opłaty.
- Koszt promocji produktów w wyszukiwarce jest wyliczany w modelu PPC (pay per click), czyli za każde kliknięcie oferty (przejście do produktu) sklep musi zapłacić porównywarce określoną kwotę, zwykle ok. 30 gr bez względu na to, czy użytkownik zakupi produkt, czy też nie.
- Niektóre porównywarki umożliwiają dokonanie zakupu produktu bezpośrednio w serwisie (bez konieczności odwiedzania sklepu), ale przed wyborem takiego rozwiązania trzeba się zastanowić, czy będzie to opłacalne, bo każdy bezpośredni zakup wymaga wniesienia stosownej prowizji od sprzedaży.
- Na początku przygody z promowaniem ofert w porównywarce trzeba zapoznać się z jej możliwościami oraz sposobami definiowania widoczności produktów, a także poprawnie przygotować plik XML dbając o zgodność danych w nim zawartych z danymi zamieszczonymi w sklepie.
- Test działania porównywarek cenowych warto rozpocząć od największych graczy na rynku, a kiedy współpraca okaże się opłacalna, można dodawać swoje oferty do kolejnych agregatorów i w ten sposób zwiększać przyszłe zasięgi ofert.
Podsumowanie
Porównanie ofert produktów dostępnych w wielu sklepach ułatwia zakupy i bez wątpienia obniża ich koszt. Popularność porównywarek cenowych nie podlega dyskusji – każdego miesiąca z tych serwisów korzystają miliony użytkowników, a wielu z nich dokonuje zakupu produktów wyszukanych przez porównanie. Dodanie swoich ofert do porównywarek cenowych wiąże się co prawda z nakładami finansowymi, ale jest często niezbędnym elementem strategii marketingowej, a dodatkowo szansą na znaczne zwiększenie zysków. Kluczem do sukcesu jest jednak poprawne ustawienie parametrów wyświetlania ofert i przede wszystkim umiejętność zmierzenia efektów prowadzonych działań.
Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos