Ostatnia modyfikacja artykułu:

Dlaczego rosną ceny przesyłek kurierskich?

W ostatnim czasie wzrosły koszty realizacji przesyłek kurierskich. Niemal wszyscy przewoźnicy zdecydowali się na korektę cenników i podwyżkę usług. Regularnie wysyłasz paczki kurierskie? Sprawdź, jakie czynniki wpływają na wzrost kosztów przesyłki.

Korzystanie z usług firm kurierskich to już niemal codzienność. Posługujemy się nimi nie tylko podczas zakupów online, ale także wtedy, kiedy musimy coś komuś wysłać i zależy nam na szybkim czasie dostarczenia przesyłki. Dotychczas duża konkurencja na polskim rynku przewoźników wymusiła na wszystkich firmach niskie, porównywalne ceny. Jednak w ostatnim czasie zauważalny jest odwrotny trend – stopniowo drożeją usługi kurierskie. Do tej pory na korektę cenników i podwyżkę usług kurierskich zdecydowało się większość przewoźników.

Nieważne, czy prowadzisz sklep internetowy, czy jesteś konsumentem, który często robi zakupy w Internecie. W obu przypadkach zapewne odczułeś już wzrost cen usług kurierskich i konieczność przeznaczenia większych kwot za nadanie przesyłek. W naszym artykule dowiesz się, dlaczego nastąpił wzrost ich cen.

Dlaczego wzrosły ceny usług kurierskich?

Na cenę usług kurierskich składa się szereg czynników m.in. cena bazowa usługi kurierskiej (zależna od wagi lub gabarytów paczki), dopłata paliwowa, koszty zatrudnienia pracowników czy eksploatacji pojazdów. To składowe, które mają realny wpływ na cenę usług kurierskich. Jeśli któraś z nich ulegnie zmianie – np. podrożeją koszty paliwa – automatycznie zwiększy się również cena nadania przesyłki. Jakie aspekty wpływają na wzrost cen kurierskich?

  • Rosnące koszty paliwa

Kluczowym czynnikiem, który wpływa na wzrost cen kurierskich są rosnące koszty paliwa. Przewoźnicy doliczają opłatę paliwową do kosztów przesyłek, dlatego drożeją usługi kurierskie. Jest ona określana na podstawie hurtowych cen rynkowych oleju napędowego ogłaszanych przez PKN Orlen lub Grupę Lotos i średnio wynosi 20% ceny podstawowej, nieuwzględniającej dodatkowych usług.

Opłata paliwowa została wprowadzona ze względu na zmieniające się ceny paliw, które z kolei mają bezpośredni wpływ na koszt realizacji usług transportowych. Dzięki opłacie paliwowej firmy kurierskie mogą na bieżąco reagować na zmiany cen paliw, a te z każdym rokiem są coraz większe.

  • Brak kadry pracowniczej

Według prognoz, do 2023 roku polski rynek KEP (kuriersko – ekspresowo – paczkowy) może osiągnąć wartość 10 mld zł z uwagi na stale zwiększające się zapotrzebowanie na usługi kurierskie. Z danych Gemius wynika, że trzy czwarte klientów, którzy dokonali zakupów online wybierają dostawę za pośrednictwem kuriera, a 78% uznaje to za najwygodniejsze rozwiązanie. Polacy zamawiają coraz więcej paczek, jednak nie ma ich kto dostarczać, ponieważ branża kurierska od lat zmaga się z problemem niewystarczającej liczby pracowników.

Duże zapotrzebowanie na usługi dostawy przesyłek, w połączeniu z trudną dla pracodawców sytuacją na rynku pracy, sprawiło, że firmy muszą rywalizować o kurierów. Przewoźnicy, by zapewnić realizację stale zwiększającej się liczby zleceń, decydują się na zatrudnienie dodatkowej liczby kurierów. Zapotrzebowanie na pracowników i wzrost liczby wolumenów sprawiły, że zaczęto podnosić stawki i wynagrodzenia kurierów, co również wpływa na wzrost cen kurierskich.

  • Boom na rynku e-commerce

Rynek e-commerce w Polsce przeżywa obecnie duże ożywienie. Coraz więcej Polaków robi zakupy w sieci. Według danych, w 2018 roku jego wartość sięgnęła 40 mln zł. W 2019 roku sprzedaż ma sięgnąć 48 mln zł, zaś do 2020 roku – 60 mln zł. To najszybsza tendencja wzrostowa w Europie. Z roku na rok wzrasta odsetek internautów, którzy dokonują zakupów online, a co się z tym bezpośrednio wiąże, zapotrzebowanie na usługi kurierskie jest coraz większe.

Podsumowanie

Podwyżki kosztów usług kurierskich przede wszystkim są wynikiem rosnących cen paliw i braku wykwalifikowanej kadry pracowniczej. Branża logistyczna od lat zmaga się z problemem niewystarczającej liczby kurierów. Trudną sytuację na rynku wzmożył również zakaz handlu, na mocy którego część konsumentów przeniosła się do sieci, gdzie regularnie dokonuje zakupów. Rosnące koszty paliwowe i coraz większe problemy z pracownikami zmusiły największe firmy kurierskie do podwyższenia cen przesyłek. Dotychczas duża konkurencja na polskim rynku przewoźników wymusiła na wszystkich firmach niskie, porównywalne ceny usług. W dłuższej perspektywie, z uwagi na rosnące ceny paliw i braki w zatrudnieniu, nie da się utrzymać takiego standardu. Firmy kurierskie, by zapewnić realizację stale zwiększającej się liczby zleceń, muszą dostosować koszt swoich usług do wymagań i potrzeb rynku.

Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos