Ostatnia aktualizacja artykułu 2020/06/18
W świecie e-handlu dużo się dzieje. To branża, która bardzo dynamicznie się rozwija, codziennie pojawia się wiele informacji o ciekawych rozwiązaniach, nowych gadżetach czy roszadach na rynku. Nie każdy ma czas, by na bieżąco śledzić wszystkie doniesienia, dlatego dzisiejszym artykułem rozpoczynamy cykl, w którym będziemy prezentować najciekawsze, naszym zdaniem, wydarzenia z branży e-commerce w minionym miesiącu. Ciekawi co wydarzyło się w maju? Zaczynajmy.
Spis treści
1. Usługa Fulfilment by Amazon dostępna w języku polskim
Polskie firmy mają nową możliwość zaistnienia i rozwinięcia sprzedaży na rynkach zagranicznych. Dzięki usłudze FBA mogą korzystać z rozbudowanej sieci logistycznej stworzonej przez amerykańskiego giganta e-handlu. Każdy sprzedawca z Polski może wysłać swoje produkty do Amazonu, ten umieści je w jednym z 29 centrów logistycznych ulokowanych na terenie Unii Europejskiej, skąd będą mogły być szybko dostarczane do klientów na całym świecie. Biorąc pod uwagę inwestycje poczynione do tej pory przez Amazon na polskim rynku (m.in. zatrudnienie ponad 4500 osób w trzech centrach logistycznych), których wartość przekroczyła 2,5 mld USD można snuć przypuszczenia, że są to „drobne” kroki prowadzące do uruchomienia polskiej wersji sklepu Amazon. Czy tak będzie? Musimy chyba jeszcze trochę poczekać, żeby się przekonać.
2. FedEx kupił TNT Express za 4,4 mld euro
To transakcja, która pozwoli amerykańskiemu gigantowi znacznie wzmocnić swoją pozycję na europejskim rynku dostaw. Według szacunków Stevena Gibsona, specjalisty z SLG Economics, to przejęcie sprawi, że FedEx będzie kontrolował 17-18% rynku. Co ciekawe, cztery lata temu podobną próbę podjęło United Parcel Service (UPS) i oferowało za TNT nawet 5,2 mld euro, ale wówczas na transakcję nie pozwoliła Komisja Europejska, argumentując swą decyzję faktem, że UPS zyskałoby w ten sposób zbyt duży udział w rynku europejskim.
http://spedycje.pl/transport_i_spedycja/kurierzy_i_poczta/41001/tnt_express_dla_fedex.html
3. Media Expert wprowadza usługę „Zobacz produkt na żywo”
Ten krok ze strony Media Expert przeniósł zakupy internetowe na wyższy poziom. Nazwa usługi mówi wszystko. Zainteresowany zakupem może dokładnie obejrzeć produkt i porozmawiać z doradcą, zanim postanowi sfinalizować transakcję. Nie musi już w tym celu odwiedzać sklepu stacjonarnego, wystarczy że ma komputer lub smartfon z dostępem do internetu. Obsługujący go konsultant jest wyposażony w kamerę, dzięki której może dokładnie zaprezentować każdy produkt. Doświadczenie to jest więc bardzo podobne do tradycyjnej wizyty w sklepie, z tą różnicą, że możemy to wszystko zrobić siedząc w domu i popijając herbatę. To pierwsza taka usługa na polskim rynku AGD/RTV. Warto obserwować jak będzie się rozwijać i która marka jako pierwsza weźmie przykład z Media Expert.
4. Empik.com uruchomił One Click Buy
Możliwość „zakupu jednym kliknięciem” sprawdza się zwłaszcza w dużych sklepach z bogatą ofertą produktową, które mają wielu stałych i zaufanych klientów. One Click Buy polega bowiem na tym, że kupujący nie musi za każdym razem przechodzić przez wszystkie kroki ścieżki zakupowej i uzupełniać kolejnych pól z danymi, tylko od razu trafia na stronę z podsumowaniem transakcji. Tam musi jedynie potwierdzić zamówienie. Jest to możliwe w przypadku klientów, którzy mają uzupełnione profile, z których system może automatycznie pobrać dane adresowe i te dotyczące płatności. Jako pierwszy wprowadził to rozwiązanie Amazon i nawet je opatentował, ale wyłącznie w Stanach Zjednoczonych. Europejski Urząd Patentowy uznał, że jest ono zbyt oczywiste, by można było je opatentować. W Polsce płatności jednym kliknięciem oferuje już od kilku lat PayU pod nazwą PayU Express. One Click Buy może cieszyć się sporą popularnością, szczególnie jeśli będzie odpowiednio promowane i np. połączone z ciekawym programem lojalnościowym. Ciekawe jak sprawdzi się w Empiku. Może za kilka miesięcy sklep podzieli się danymi, które rzucą na sprawę więcej światła.
http://evigo.pl/16478-sklep-internetowy-empik-wprowadzil-zakupy-jednym-kliknieciem/
5. Mall.pl daje gwarancję terminowego dostarczenia
Tak, to prawda. Każdy klient, którego zamówienie nie zostanie dostarczone na czas ma prawo do rekompensaty w wysokości 50 zł. To pierwsza tego typu propozycja wśród e-sklepów na polskim rynku. Jestem ciekawa czy kolejne marki pójdą w ślady Mall.pl, bo jest to z pewnością sposób na przyciągnięcie uwagi kupujących online, których wymagania wobec jakości i czasu dostawy wciąż rosną.
http://mensis.pl/mall-pl-doreczenie-terminie-kara-50zl/
Za Tobą Top 5 najważniejszych i najciekawszych, naszym zdaniem, wydarzeń w świecie e-handlu w minionym miesiącu. Już za 4 tygodnie kolejna porcja newsów.
Źródło zdjęcia głównego: depositphotos.com