Ostatnia aktualizacja artykułu 2021/01/08
W ramach franczyzy może być otwarta nie tylko restauracja czy pizzeria, ale też kawiarnia. Franczyza stwarza na tym polu ogromne możliwości. Najlepsze marki sprzedające kawę, herbatę i inne napoje wyrobiły sobie na naszym rynku taką renomę, że stały się niemalże synonimem pewnej jakości, którą chętnie udostępniają w ramach umowy franczyzowej. Sprawdź, jak wykorzystać ten pomysł na biznes. Franczyza może być początkiem bardzo udanej działalności.
Spis treści
Czym jest franczyza?
Franczyza to rodzaj współpracy między firmami, przy założeniu, że firmy te są od siebie niezależne prawnie i finansowo. Zasady franczyzy warunkuje umowa franczyzowa między franczyzodawcą (firmą posiadającą gotowy pomysł na biznes) oraz franczyzobiorcą (przedsiębiorcą korzystającym z tego pomysłu). Zapisy umowy franczyzowej obejmują zarówno prawa, jak i obowiązki obu stron. Franczyzodawca zarabia na licencji, którą udostępnia franczyzobiorcy, natomiast franczyzobiorca może korzystać z renomy franczyzodawcy, jego know-how oraz późniejszych profitów, jakie daje posługiwanie się popularnym znakiem towarowym. Umowa wiążąca strony jest bardzo szczegółowa i opisuje każdy aspekt prowadzenia działalności oraz warunkuje, jak powinna wyglądać franczyza. Katalog dostępnych ofert obejmuje zarówno polskie marki, jak i firmy, które działają również za granicą.
Kawiarnia – franczyza jako sposób na sukces
Otwarcie kawiarni to doskonały pomysł dla każdego, kto „czuje” branżę gastronomiczną, ale nie jest do końca przekonany do uruchomienia restauracji. To również dobra opcja, kiedy w lokalizacji branej pod uwagę działa już kilka restauracji lub pizzerii, ale brakuje kawiarni, wtedy warto taką niszę wykorzystać. Z pewnością większość czytający zada pytanie: dlaczego właśnie franczyza? Kawiarnia otwarta w ramach konceptu franczyzowego ma szansę zyskać popularność w zasadzie już od pierwszego dnia funkcjonowania. Pojawienie się w okolicy So! Coffe lub innej popularnej kawiarni wywołuje poruszenie i zainteresowanie. Takie miejsca są dzisiaj po prostu modne. Wystarczy tylko zwrócić uwagę, jakim fenomenem są instagramowe zdjęcia z kubkami kawy oferowanej przez sieciowe kawiarnie. Bywanie w takich miejscach to dzisiaj po prostu trend i to nie tylko wśród młodych ludzi, którzy lubią wszystko to, co jest na czasie. Kawiarnie są popularne również w gronie osób ze starszego pokolenia – niemalże wychowanych na spotkaniach przy kubku aromatycznej kawy.
Franczyza – przykłady kawiarni działających w ramach franczyzy
Warto wykorzystać potencjał, jaki daje franczyza. Oferty kawiarni w ramach franczyzy proponują marki takie jak:
- So! Coffe – kawiarnia z lodami, ciastami i sokami;
- Grycan – kawiarnio-lodziarnia;
- Wedel – pijalnia czekolady.
Zalety kawiarni franczyzowej
Nic nie daje możliwości tak szybkiego startu, jak franczyza. Przykłady udanych inwestycji franczyzowych można mnożyć – wiele z biznesów od początku doskonale radzi sobie na rynku, a franczyzobiorcy z powodzeniem otwierają nowe lokale w ramach tej samej sieci. W zasadzie przedsiębiorca, który startuje z franczyzą w wielu przypadkach nie musi mieć żadnego doświadczenia w prowadzeniu biznesu czy doświadczenia stricte gastronomicznego. Wszystkiego można się nauczyć na szkoleniu, a franczyzodawca zapewnia stałe dostawy niezbędnych produktów i wsparcie na każdym etapie prowadzenia działalności.
Wady kawiarni franczyzowej
Największą wadą franczyzy jest tak naprawdę brak dowolności w jej prowadzeniu. Biznes franczyzowy nigdy nie jest tak do końca własny, gdyż mocno ogranicza możliwość podejmowania decyzji, a nadrzędna zasada to dokładne stosowanie się do wytycznych sieci franczyzowej. Przedsiębiorca sam musi ponieść ryzyko biznesowe oraz wszystkie koszty, a nakłady na uruchomienie kawiarni zaczynają się do kilkudziesięciu tysięcy złotych, ale mogą sięgnąć nawet miliona. Biznesu trzeba pilnować i poświęcać mu się z pełnym zaangażowaniem, a także płacić sieci co miesiąc kilka procent od obrotu.
Kawiarnia franczyzowa może też oferować inne usługi lub produkty – również w ramach franczyzy. Dobrym uzupełnieniem oferty kawiarni będzie punkt nadań przesyłek Furgonetka Punkt lub lodziarnia.
Podsumowanie
Jeśli w branej pod uwagę lokalizacji nie ma kawiarni, to powstanie nowego lokalu na pewno spotka się z zainteresowaniem okolicznych mieszkańców, a dzięki wysokiemu standardowi, kawiarnia trafi na listę kultowych miejsc. Uruchomienie kawiarni w ramach franczyzy pozwala skorzystać ze sprawdzonego modelu biznesowego znacznie zwiększającego szansę sukcesu na rynku.
Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos