Ostatnia aktualizacja artykułu 2020/06/15

Kalendarz dla e-sprzedawcy. Kwartalny przewodnik dla początkujących. #4/4

Sprzedaż, w tym także ta internetowa, bardzo często związana jest z porami roku oraz kalendarzem świąt i różnych wydarzeń. W zależności od branży, a także grupy docelowej, do której przeznaczone są nasze produkty, możemy wykorzystać różne okazje w celu zwiększenia obrotów czy pozyskania nowych klientów. Warto jednak wcześniej zaplanować akcje promocyjne, aby w pełni wykorzystać potencjał jaki za sobą niosą. Sprawdź nasz kwartalny przewodnik dla początkujących e-sprzedawców.

W tym artykule, który jest ostatnią częścią naszego poradnika “Kalendarza dla e-sprzedawcy”,  przedstawię najpopularniejsze okazje do zwiększenia obrotów w 4 kwartale. Wybierz te, które sprawdzą się najlepiej w Twoim e-sklepie i zachęć klientów do zakupów właśnie u Ciebie.

Zachęcam Cię także do przeglądnięcia poprzednich części naszego cyklu, a także wykorzystanie ich w nadchodzącym nowym roku.

Kalendarz dla e-sprzedawcy #1/4

Kalendarz dla e-sprzedawcy #2/4

Kalendarz dla e-sprzedawcy #3/4

PAŹDZIERNIK to przede wszystkim Dzień Nauczyciela i Halloween. Oprócz kwiatów, coraz częściej nauczyciele dostają drobne upominki od swoich uczniów, takie jak pięknie wydane notatniki czy kalendarze. Z kolei Halloween kojarzy się z zabawą, balami przebierańców i drobnymi upominkami dla bliskich i przyjaciół – oczywiście w dyniowym klimacie.

LISTOPAD to czas zadumy, ale także długiego weekendu (w tym roku niestety tylko jednego) i andrzejkowej zabawy. Jednak w tym miesiącu mamy także Black Friday oraz Cyber Monday, czyli dwa dni wyprzedażowego szaleństwa, które napłynęły do nas z zachodu i spotkały się z dużym zainteresowaniem klientów.

GRUDZIEŃ kojarzy nam się głównie ze świętami Bożego Narodzenia i prezentami od najbliższych. Jednak nie zapominajmy o takich okazjach jak: Mikołajki (tak, my wierzymy jeszcze w świętego Mikołaja! ;)), Dzień Darmowej Dostawy, pierwszy dzień kalendarzowej zimy i Sylwester.

Dlaczego warto wykorzystać koniec roku do zwiększenia obrotów?

Czas ten jest w większości branż okresem żniw. Przedświąteczne szaleństwo zakupowe związane jest nie tylko z zakupem prezentów dla najbliższych, ale także czasem zabaw (Halloween, Andrzejki, Sylwester, a w wielu firmach także świąteczne spotkania integracyjne) i przygotowań do nowego roku. Ponadto wiele osób kojarzy ostatnie miesiące w roku z wyprzedażami i częstymi promocjami, przez co odkładają oni poważniejsze zakupy właśnie na ten okres. Zgodnie z raportem Sociomantic Labs w Polsce już trzech na czterech klientów korzysta z zimowych wyprzedaży. Badania przeprowadzone przez RJMETRICS wykazały, że zyski w listopadzie i grudniu stanowiły ponad 20% łącznych rocznych przychodów, a przeciętnie miesiące te przynoszą o 30% więcej przychodów niż w pozostałych częściach roku.

Jak zwiększa się e-sprzedaż w okresie świątecznym?

Źródło: rjmetrics.com

Ponadto dzienna sprzedaż w tym czasie jest o 50-100% wyższa niż przez całą resztę roku. Jednoznacznie wskazuje to na fakt, że warto dobrze wykorzystać ten okres, zwłaszcza w takich branżach jak: odzież i dodatki, elektronika czy wyposażenie wnętrz. Są to przecież produkty często kupowane w ramach świątecznych prezentów.

 

W jakich branżach jest najwyższa sprzedaż w okresie świątecznym?

Źródło: rjmetrics.com

Co istotne, jak podaje National Retail Federation, sprzedaż w tych miesiącach rośnie z roku na rok.

Jak zwiększa się sprzedaż w okresie świątecznym?

Źródło: National Retail Federation

Przybywa też liczba osób kupujących prezenty w sieci. Według raportu Deloitte Zakupy świąteczne 2016 prawie połowa Polaków planowała zakupić upominki dla najbliższych w sklepach internetowych.

Ile Polaków planuje zrobić zakupy świąteczne w sieci?

Źródło: Delloite Zakupy świąteczne 2016

Pamiętaj także, że coraz popularniejszy staje się m-commerce, czyli zakupy przez telefon. Dlatego, jeśli jeszcze nie dostosowałeś swojego sklepu do urządzeń mobilnych to zrób to jak najszybciej. Raport Izby Gospodarki Elektronicznej “M-commerce. Kupuję mobilnie 2016.” podaje, że aż 45% internautów wykorzystuje smartfon do zakupów on-line czy poszukiwania cen,opinii lub informacji o produktach. Stanowi to o 20 p.p. więcej niż w roku 2015.

Jak wykorzystać ten okres do zwiększenia sprzedaży?

Dzień Nauczyciela może zostać ciekawie wykorzystany przez z sklepy z różnego rodzaju upominkami, np. z czekoladkami. Przykładem jest Choccolisimo.pl, który specjalnie na tą okazję przygotował ChocoGrande, czyli drewnianą skrzyneczkę z pralinkami.

Jak wykorzystać Dzień Nauczyciela do zwiększenia sprzedaży?

Źródło: Choccolisimo.pl

Z kolei Crazyshop.pl proponuje elegancko zapakowany zestaw herbat z miejscem na imię i nazwisko nauczyciela i specjalną dedykację.

Jak wykorzystać Dzień Nauczyciela w komunikacji marketingowej?

Źródło: Crazyshop.pl

Halloween to właściwie nowość w naszym kraju jednak jego popularność rośnie z roku na rok, zarówno wśród dzieci i dorosłych. Warto ten dzień wykorzystać, gdyż to także wdzięczny temat do komunikacji marketingowej z uwagi na wiele możliwości ciekawych, a nawet śmiesznych czy trochę kontrowersyjnych kreacji marketingowych. Często wykorzystywany jest do czasowych zniżek oraz promocji tematycznych, zwłaszcza w e-sklepach sprzedających kostiumy oraz gadżety na różnego rodzaju okazje. Przykładem tu może być orientaltrading.com, który przygotował specjalny dział z produktami związanymi z tym dniem, o czym poinformował w swoim newsletterze.

Jak wykorzystać Halloween do zwiększenia e-sprzedaży?

Źródło: newsletter orientaltrading.com

Ponieważ w Halloween często przebieramy się za “straszne” postacie, Pakamera.pl proponuje w co się ubrać na Halloween’ową zabawę.

Jak wykorzystać Halloween w komunikacji marketingowej?

Źródło: newsletter Pakamera.pl

Tak jak wspomniałam powyżej to warte uwagi święto w e-sklepach z asortymentem niekoniecznie związanym z tą okazją. DeeZee.pl, sklep z obuwiem, dał swoim klientom 31% rabatu na zakupy w tym dniu, a endo.pl, sklep z ubrankami dla dzieci, stworzył “straszną promocję”. Inne sklepy także poszły tym tropem, informując o ciekawych promocjach i okazjach w newsletterach wysyłanych do klientów. Kilka przykładów prezentuję poniżej.

Jak wykorzystać Halloween do zwiększenia sprzedaży?

Źródło: newsletter DeeZee.pl

Jak można wykorzystać estetykę Halloween w komunikacji marketingowej?

Źródło: newsletter endo.pl

Jak Halloween może zwiększyć sprzedaż?

Źródło: newsletter Loft37.eu

W listopadzie zwykle mamy jeden, a czasem nawet dwa długie weekendy. Czas ten e-sklepy zwykle wykorzystują oferując darmową wysyłkę przez cały weekend. Ma to na celu zachęcenie do zakupów w czasie wolnym, zwłaszcza że nie wszyscy spędzają go przed komputerem. Darmowa dostawa w Polsce popularna jest dzięki akcji “Dzień Darmowej Dostawy” organizowanej w naszym kraju od kilku lat (o wydarzeniu tym więcej napiszę za chwilę). Co prawda wiele sklepów zawsze pokrywa koszty wysyłki lub udostępnia taką możliwość od określonej wartości koszyka, ale wciąż w wielu innych jest to dobry sposób na skłonienie do spontanicznych zakupów.

Jak darmowa dostawa może zwiększyć e-sprzedaż?

Źródło: newsletter Greenpoint.pl

Andrzejki to z kolei zabawa, wróżenie i spotkania z przyjaciółmi. Coraz częściej organizowane są większe imprezy, na które musimy się przebrać za wróżki, czarownice czy czarnoksiężników. Pamiętał o tym sklep Partybox.pl zachęcając do zakupu strojów u nich.

Jak wykorzystać Andrzejki do zwiększenia sprzedaży?

Źródło: newsletter Partybox.pl

Niektóre sklepy też chcą poczuć atmosferę dobrej zabawy i andrzejowej magii. Dlatego też organizują konkursy, nawiązujące do tego święta. Przykładem mogą być e-sklepy Allani.pl czy StukStuk.pl. Oba konkursy polegały na przygotowaniu andrzejkowych stylizacji z produktami określonych marek.

Jak wykorzystać tematykę andrzejkową do akcji promocyjnych?

Źródło: Allani.pl

Jak wykorzystać Andrzejki w promocji e-sklepu?

Źródło: Blog StukStuk.pl

Black Friday i Cyber Monday – dwa dni zakupowego szaleństwa, które słyną z wyprzedaży i wielu promocji. Oba “święta” napłynęły do nas ze Stanów Zjednoczonych i obecnie praktycznie niczym się nie różnią. Cyber Monday miał być cyfrową odpowiedzią na Black Friday, który początkowo obejmował tylko sklepy stacjonarne. Od kilku lat promocje z okazji Black Friday organizują również e-sklepy. Zwykle są to duże zniżki i rabaty, które dotyczą albo całego asortymentu, albo tylko wybranych kategorii produktów w danym sklepie. Klienci wykorzystują je do zakupu świątecznych prezentów,  gdyż ceny są często bardzo atrakcyjne. Wielu klientów już tak się przyzwyczaiła do tych wyprzedaży, że wręcz wyczekuje zarówno Black Friday, jak i Cyber Monday, zatem szkoda z tego nie skorzystać.

Jak wykorzystać Black Friday do zwiększenia sprzedaży?

Źródło: newsletter eBags.com

Jak wykorzystać Black Friday w komunikacji marketingowej?

Źródło: newsletter ao.com

Jak wykorzystać Cyber Monday do zwiększenia e-sprzedaży?

Źródło: newsletter mustache.pl

Zaraz po Black Friday i Cyber Monday nadchodzi Dzień Darmowej Dostawy, który również narodził się w USA. W Polsce odbędzie się już jego 7 edycja, a każdego roku w akcji tej bierze udział coraz więcej e-sklepów. Niektóre sklepy przedłużają tę promocję i robią weekend, a nawet tydzień darmowej dostawy, gdyż cieszy się ona dużym zainteresowaniem wśród klientów. W zeszłym roku do akcji przyłączyło się  ponad 2 400 polskich sklepów internetowych.

Jak wykorzystać Dzień Darmowej Dostawy do zwiększenia e-sprzedaży?

Źródło: newsletter DeeZee.pl

 

Jak wykorzystać Dzień Darmowej Dostawy w komunikacji marketingowej?

Źródło: fanpage Domodi.TV

Od połowy listopada i w grudniu wszyscy żyjemy już świętami, Sylwestrem i nadchodzącym nowym rokiem. Żyją tym e-klienci, jak i e-sklepy. Przygotuj się na ten okres wcześniej, zarówno pod względem logistycznym, jak i zatowarowaniem magazynu. Ominiesz dzięki temu problemów takich jak: opóźnienia z terminowym dostarczaniem paczek, wyprzedaniem produktów i brakami w hurtowniach, a także niedostateczną ilością pracowników na magazynie i w biurze obsługi klienta. Sam również zachęć klientów do wcześniejszych zakupach na święta, by nie robili ich na ostatnią chwilę – zyskają na tym obie strony – mniej stresu i nerwów. Pamiętaj, że nie ma nic gorszego niż brak prezentu, który chcemy kupić lub otrzymanie go po świętach.Przemyśl także sposób komunikacji i promocje. Bardzo popularne są akcje marketingowe  związane z prezentami pod choinkę, przygotowaniem do sylwestrowej zabawy i postanowieniami noworocznymi.

Sklepy często podejmują współpracę z influencerami, którzy na swoich blogach prezentują pomysły na przydatne lub ciekawe prezenty. Przykładem może być Printu.pl, który dla czytelników bloga wyrwanezkontekstu.pl przygotował zniżkę na fotoksiążki, będące dobrym prezentem na gwiazdkę.

Jak wykorzystać blogerów do zwiększenia sprzedaży w okresie świątecznym?

Źródło: wyrwanezkontekstu.pl

Warto też dołączyć do sieci afiliacyjnych, gdyż popularni i zasięgowi blogerzy sami z siebie przygotowują świąteczne poradniki prezentowe i linkują do e-sklepów z wykorzystaniem linków śledzących konwersję.

Jak wykorzystać okres świąteczny do zwiększenia e-sprzedaży?

Źródło: kameralna.com.pl

Także same e-sklepy przygotowują takie poradniki, jak np. Greenpont.pl na swoim blogu lub w newsletterze.

Jak wykorzystać święta do zwiększenia e-sprzedaży?

Źródło: newsletter Greenpont.pl

Nie tylko sklepy z produktami, które można podarować na prezent, organizują interesujące akcje. Tesco zaangażował blogerów do pokazania jak własnoręcznie, dzięki produktom kupionym w tej sieci, można ozdobić dom na święta. Na stronie Smaczna Strona Tesco także umieścił różnego rodzaju poradniki dotyczące pakowania prezentów, przygotowywania świątecznych potraw czy robienia ozdób świątecznych. Powstała również specjalna strona o tematyce świątecznej. Ponadto w portalu wp.pl przygotował specjalny serwis świąteczny z przepisami i poradami na święta Bożego Narodzenia. Jeśli śledzisz nasz cykl kalendarza e-sprzedawcy to zapewne wiesz, że to nie pierwsze przykłady akcji promocyjnych Tesco, o których wspominamy. Stąd też warto ich śledzić i inspirować się ich działaniami oraz pomysłami.

Jak wykorzystać tematykę świąteczną w komunikacji marketingowej?

Źródło: MyPinkPlump.pl

Jak wykorzystać święta w komunikacji marketingowej?

Źródło: Tesco.pl/smaczna-strona

Z kolei sklep z produktami do domu przygotował cykl newsletterów poradnikowych o świątecznych dekoracjach czy prezentach.

Jak wykorzystać tematykę świąteczną w akcjach promocyjnych?

Źródło: Bazylia.pl

Ponieważ w dni świąteczne spędzamy czas z rodziną, a nie robiąc zakupy przez internet, dlatego wiele sklepów oprócz wysyłki życzeń, wysyła również kody rabatowe w ramach prezentu świątecznego, aby zachęcić klientów  do odwiedzenia ich sklepów już po świątecznych szaleństwach. Przykładem jest Ao.com czy Showroom.pl.

Jak zachęcić do zakupów online w święta?

Żródło: Ao.com

Jak zachęcić do zakupów w święta?

Źródło: Showroom.pl

Noc Sylwestrowa to zabawa, zabawa podczas, której chcemy dobrze wyglądać. Dotyczy to zarówno mężczyzn, jak i kobiet. Stąd też warto pomóc w tym Twoim klientom i przygotować przewodniki o tym co jest aktualnie w modzie i jak skomponować ubiór na ten wieczór. Do tego celu można wykorzystać blog firmowy lub newslettery, jak to zrobił Mustache.pl czy Stylepit.com.

Jak wykorzystać Sylwestra w komunikacji marketingowej?

Źródło: newsletter Stylepit.com

Jak wykorzystać tematykę Sylwestra do zwiększenia e-sprzedaży?

Źródło: Newsletter Mustache.pl

W grudniu przygotowujemy się do świąt i do Sylwestra nie tylko pod kątem prezentów czy ubioru, ale także zakupów spożywczych. Kolacja Wigilijna, spotkania z przyjaciółmi i rodziną, a także sylwestrowe przekąski to duże pole do działania w branży e-grocery. Dobrze wykorzystało ten czas Frisco.pl tworząc poradnik karnawałowy oraz propozycje dań i przekąsek.

Jak wykorzystać tematykę sylwestrową w akcjach promocyjnych?

Jak wykorzystać Sylwester w akcjach marketingowych?

Źródło: Frisco.pl

Jeszcze na koniec chciałam dodać, że e-sklepy w ramach zachęcenia do zakupów właśnie u nich proponują pakowanie produktów na prezent lub sami z siebie dodają do paczek małe upominki. Ponadto możesz pomyśleć o świątecznej stylistyce pudełek czy kopert, w których wysyłasz zamówienia do klientów. Przykładowo za pośrednictwem Zapakuj.to możesz zaprojektować je jak tylko zapragniesz. Twoi klienci na pewno to docenią i sami poczują się jakby otrzymali prezent.

Podsumowując

Jak widzisz koniec roku to niezliczona liczba okazji i świąt do wykorzystania w celu zwiększenia przychodów, a także zwrócenia na siebie uwagi klientów poprzez ciekawe promocje, poradniki czy konkursy. W listopadzie i grudniu, jak już wspomniałam wcześniej, przychody w e-commerce są znacznie wyższe niż w pozostałych miesiącach roku. Wiąże się to z większą ilością pracy po stronie e-sprzedawcy. Dlatego dobrze byś zaplanował ten czas wcześniej i przemyślał sposób komunikacji z klientami. Oprócz świąt pamiętaj także o zimowej aurze. Sklepy z odzieżą i obuwiem mogą zaprezentować aktualne trendy w nowym sezonie, a sklepy z akcesoriami sportowymi mogą przygotować poradniki dla zwolenników sportów zimowych. Zastanów się jak wykorzystać ten czas w swojej branży i zastosuj real time marketing także u siebie.

Mam nadzieję, że nasz przewodnik ułatwi Ci przygotowanie się do intensywnej końcówki roku, a tym samym do wzrostu konwersji i pozyskania nowych klientów.  Zajrzyj także do poprzednich części kalendarza dla e-sprzedawcy, do których linki znajdziesz poniżej. Na pewno przydadzą Ci się w planowaniu swoich działań na rok 2018.

Dziękujemy, że z nami byliście i życzymy realizacji założonych celów sprzedażowych i marketingowych!

Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos