Ostatnia aktualizacja artykułu 2021/01/08
Konkurencja na rynku sprzedaży wycieczek jest bardzo duża, ale mimo wszystko warto zainteresować się taką działalnością – biuro podróży to bardzo dobry pomysł na biznes. Franczyza jest w tym przypadku bezkonkurencyjna – pozwala udostępniać klientom atrakcyjne oferty wycieczek, których często nie może zaoferować biuro rozpoczynające działalność pod własną marką. Sprawdź, co to jest franczyza i jak z niej skorzystać i otwórz własne biuro turystyczne.
Spis treści
Czym jest franczyza?
Zastanawiasz się czym jest i jak działa franczyza? Definicja Europejskiego Kodeksu Etyki Franczyzy podaje, że jest to rodzaj współpracy między firmami, które są od siebie niezależne prawnie i gospodarczo. Współpraca ta bazuje na umowie franczyzowej, której stronami są franczyzodawca i franczyzobiorca – odpowiednio firma posiadająca gotowy pomysł na biznes i firma, która będzie z tego pomysłu korzystała za odpowiednią opłatą.
W ramach franczyzy może funkcjonować właściwie dowolna działalność gospodarcza – zarówno handlowa, jak i usługowa, a jednym z ciekawszych pomysłów jest biuro podróży. Franczyza w tym przypadku pozwala korzystać ze znaku towarowego znanego i szanowanego biura, a przy tym przedstawiać klientom bardzo atrakcyjne – i często niedostępne w innych miejscach – oferty wycieczek.
Biuro podróży – franczyza czy biznes z własnym pomysłem?
Franczyza turystyczna ma tę przewagę nad własnym biznesem, że pozwala zaoferować klientom znacznie lepsze warunki finansowe i szerszy wachlarz kierunków wycieczek. Rozwijanie biura podróży od podstaw jest czasochłonne – trzeba nawiązywać nowe kontakty, a to trwa, a ponadto wynegocjowanie dobrych umów też jest kwestią czasu i często długofalowej współpracy. Franczyza z kolei pozwala od samego początku korzystać z pełnego spektrum oferty znanego biura podróży, a więc umożliwia dostosowanie się do potrzeb różnych klientów.
Przekrój oczekiwań turystów jest ogromny – każdy dysponuje innym budżetem, ma za sobą wycieczki w inne miejsca i lubi inne klimaty. Nowe biuro podróży będzie miało zwykle dość ograniczoną ofertę, a ta może być niewystarczająca w celu sprostania oczekiwaniom klientów. Zdecydowanie lepszy start zapewnia franczyza. Biuro podróży prowadzone w tym modelu od pierwszego dnia dysponuje ofertą, obok której nie da się przejść obojętnie. Agencja turystyczna prowadzona w ramach franczyzy może działać tradycyjnie (w postaci stacjonarnego punktu), ale dobrym pomysłem jest również internetowe biuro podróży.
Franczyza – przykłady biur podróży
Na rynku sprzedaży wycieczek króluje franczyza. Katalog ofert współpracy franczyzowej obejmuje marki takie jak np. Itaka czy TUI. Powyższe biura podróży zna chyba każdy. Marki te są bardzo medialne – inwestują w reklamy telewizyjne i radiowe, a także promocję w internecie. Biuro podróży pod szyldem jednej z tych marek niemalże gwarantuje powodzenie. Ważne tylko, by wybrać właściwą lokalizację (w przypadku biura stacjonarnego) lub zainwestować w reklamę internetową (kiedy otwieramy biuro online).
Jak otworzyć biuro podróży?
Biuro podróży funkcjonuje na zasadach określonych przez ustawę o usługach turystycznych. Każdy, kto chciałby uruchomić taki biznes, powinien się w pierwszej kolejności zapoznać z treścią tej ustawy, szczególnie w celu rozróżnienia pojęć takich jak agent, pośrednik i organizator turystyczny. Przede wszystkim trzeba krytycznie ocenić lokalizację, w której prowadzone ma być biuro podróży. Franczyza w tym przypadku stawia określone warunki – np. miasto musi liczyć sobie minimum 50 czy 100 tys. mieszkańców. Przyszły franczyzobiorca powinien dysponować kwotą pozwalającą uruchomić działalność, musi też spełniać szereg innych wymagań oraz przejść odpowiednie szkolenie i zaakceptować warunki umowy.
Franczyzowe biuro podróży warto uzupełnić o inną franczyzę. W tym samym lokalu może też działać agencja ubezpieczeniowa lub punkt nadań przesyłek – np. Furgonetka Punkt.
Podsumowanie
Biuro podróży to biznes, który w obecnych czasach może przynosić bardzo dobre dochody. Powodzenie działalności już od pierwszego dnia zapewnia franczyza. Oferty poszczególnych franczyzodawców różnią się od siebie, więc trzeba je dobrze porównać i wybrać koncept biura, którego nie ma w okolicy. Lokal nie musi być duży, a sprzedaż wycieczek można prowadzić również przez internet.
Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos