Ostatnia aktualizacja artykułu 2020/06/10
Allegro to najpopularniejsza platforma sprzedaży internetowej w Polsce. Swoje konta zarejestrowało tutaj ponad 20 milionów użytkowników, więc serwis ten jest świetnym kanałem zbytu dla polskich sprzedawców. Na Allegro handlować może każdy – zarówno osoba prywatna, jak i firma, ale w poniższym artykule skupimy się na sprzedawcach prowadzących działalność gospodarczą, bo to oni mogą w pełni wykorzystać potencjał tego serwisu. Dowiedz się, jak sprzedawać na Allegro.
Spis treści
Jak założyć konto na Allegro i jakie są dostępne rodzaje kont?
Firma, która chce zacząć sprzedawać na Allegro, musi w pierwszej kolejności założyć konto. Serwis Allegro umożliwia założenie dwóch rodzajów kont – zwykłego i firmowego. Oba rodzaje kont można założyć za darmo, ale firmowe wymaga spełnienia większej liczby wymagań. W formularzu rejestracyjnym należy podać adres e-mail, nazwę konta (najlepiej analogiczną do nazwy firmy), właściwą nazwę działalności i jej adres oraz NIP i ewentualnie KRS (w przypadku spółki).
Na adres e-mailowy podany podczas rejestracji wysłany zostanie specjalny link aktywacyjny, a po aktywacji serwis poinformuje o konieczności wykonania przelewu weryfikacyjnego w kwocie 0,01 zł z konta bankowego podanego podczas rejestracji. Kwota ta jest później przez Allegro zwracana i służy tylko do weryfikacji numeru rachunku. W niektórych przypadkach Allegro może też poprosić o dosłanie dodatkowych dokumentów potwierdzających prowadzenie działalności. Po udanej weryfikacji konto jest już w pełni aktywne, a firma może zacząć wystawiać produkty.
Allegro z uwagi na swój zasięg znacznie wyprzedza inne platformy, a dodatkowo oferuje dwie osłony serwisu – standardową i Allegro Lokalnie. Ten portal handlowy daje możliwość szybkiego i przede wszystkim bezkosztowego rozpoczęcia sprzedaży. Firmy działające na Allegro nie muszą wydawać pieniędzy na budowanie i promocję własnych sklepów – mogą korzystać z gotowego i w pełni funkcjonalnego narzędzia pozwalającego skutecznie handlować w sieci.
Opłaty i prowizje związane z kontem Allegro
Serwis Allegro umożliwia łatwe dotarcie do ogromnego grona potencjalnych klientów, ale jednocześnie wymaga od sprzedających ponoszenia pewnych kosztów. Należą do nich: prowizja Allegro, opłaty za wystawienie przedmiotu na sprzedaż, przedłużenie oferty i ewentualne usługi dodatkowe. Wysokość opłat jest zawsze uzależniona od kategorii wystawianych i sprzedawanych produktów, a także od cen ich sprzedaży.
- Prowizja Allegro zależy od końcowej ceny sprzedaży i jest nie mniejsza niż 0,25 zł za jedną sztukę. Prowizja wynosi od 2% do 16%, ale część produktów jest z niej zwolniona.
- Opłata za wystawienie produktu pojawia się w kategoriach „Samochody”, „Maszyny”, „Przyczepy, naczepy”, „Inne pojazdy i łodzie”, „Motocykle i Quady”, „Nieruchomości”, „Wakacje”, „Żywe zwierzęta” oraz „Usługi” i jest zależna od kategorii.
- Opłata za przedłużenie oferty wynika z ceny towaru i wynosi średnio od kilku groszy do 1 zł.
- Opłaty za usługi dodatkowe są zależne od specyfiki promowania produktów. Dla przykładu wyróżnienie oferty na 10 dni generuje koszt w wysokości 19 zł, natomiast jej podświetlenie przez analogiczny czas kosztuje 9 zł.
Cennik Allegro ze wszystkimi szczegółami jest dostępny na stronie https://allegro.pl/regulamin/pl/zalacznik-4.
Jak wystawić przedmiot na Allegro?
Po zalogowaniu na firmowe konto należy wybrać opcję „Moje Allegro”, a następnie kliknąć „Wystaw przedmiot”. Pojawi się formularz zawierający miejsca na tytuł, kategorię produktu, jego parametry, cenę, opis i zdjęcia. Do oferty można dołączyć też pliki z instrukcją obsługi lub dodatkową specyfikacją, a także regulaminy i inne ważne informacje. Formularz pozwala też na wybór rodzaju oferty (Kup teraz lub Licytacja) oraz określenie czasu jej trwania. Sprzedający mogą podać w formularzu lokalizację wysyłki, informacje o możliwości uzyskania faktury oraz warunki dostawy, płatności i zwrotów. Na dole formularza wyświetlają się również propozycje promowania (można z nich skorzystać lub je pominąć) i opcja wyboru terminu dodania oferty na Allegro. Na koniec wystarczy kliknąć „Wystaw przedmiot” i od tego momentu będzie on dostępny dla kupujących.
Podczas wystawiania przedmiotu szczególnie istotna jest dokładność. Należy opisać towar uważnie, by nie pomylić kategorii czy specyfiki konkretnego produktu. Wszelkie mankamenty oferty będą zmniejszały szansę na sprzedaż. Dodatkowo ważne jest podanie jak największej ilości informacji o towarze, dlatego, że im bardziej szczegółowa będzie oferta, tym mocniej zainteresuje użytkowników. Szczególną uwagę trzeba poświęcić zdjęciom – powinny być profesjonalne, a dodatkowo prezentować produkty na białym tle bez żadnych napisów czy logotypów.
Allegro udostępnia sprzedającym opcję wielowariantowości pozwalającą prezentować dodatkowo podobne produkty np. w innych rozmiarach czy kolorach. Korzystanie z tej opcji może bardzo dobrze wpłynąć na wielkość sprzedaży. Doświadczeni sprzedawcy chętnie korzystają też z opcji licytacji, co pozwala zwiększyć zainteresowanie konkretnymi produktami. Użytkownicy serwisu mogą licytować towary, co wprowadza element rywalizacji, a sprzedający ma możliwość ustawienia szczegółów licytacji, między innymi określenia ceny minimalnej umożliwiającej zakup oraz czasu trwania aukcji.
Ważne: Pamiętaj, że Allegro ma wiele sztywnych zasad dotyczących wystawiania produktów.
- Tytuł i opis może dotyczyć tylko oferowanego przedmiotu – niedozwolone jest umieszczanie np. nazw innych marek w celu zwiększenia widoczności ofert.
- Opisy nie mogą sugerować zamiany ani mieć charakteru ogłoszeniowego.
- Zabronione jest podawanie informacji nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd.
- Każda oferta musi być umieszczona w odpowiedniej kategorii.
- Zabrania się organizowania konkursów i losowań.
- W ofertach nie można wykorzystywać materiałów, do których nie mamy praw autorskich.
Co można sprzedawać na Allegro i jakie produkty wybierać?
Na Allegro możesz sprzedawać w zasadzie wszystko, od mebli, przez ubrania, biżuterię, produkty spożywcze i kosmetyki, po części do maszyn, same maszyny czy nawet usługi. Firmy startujące dopiero w handlu często nie wiedzą, co sprzedawać na Allegro i które produkty najbardziej się opłacają. W wyborze może pomóc wiedza dotycząca towarów najchętniej kupowanych w internecie, a należą do nich elektronika, kosmetyki, odzież, obuwie, produkty sezonowe (np. akcesoria plażowe czy ozdoby świąteczne), a także filmy i gry.
Oczywiście najlepszym rozwiązaniem byłoby znalezienie niszy i sprzedawanie produktów, których nie ma nikt inny, a na które jest popyt, ale jak wiadomo, po jakimś czasie i tak pojawiłaby się konkurencja oferująca to samo lub coś podobnego. Jedni stawiają na oferowanie towarów popularnych, inni wolą zająć się sprzedażą tych rzadziej poszukiwanych. Nie ma jednej dobrej drogi – wybór asortymentu zawsze będzie wynikał ze specyfiki sprzedaży w konkretnej firmie. Na pewno dobrym pomysłem jest dywersyfikacja sprzedaży poprzez systematyczne rozszerzanie oferty o produkty pokrewne.
Jakie są dostępne opcje dodatkowe?
Wysyłka
W serwisie Allegro możesz skorzystać z różnych opcji wysyłki sprzedawanych towarów. Zamówienia wyślesz listem, paczką pocztową, kurierem, do paczkomatu lub przesyłką elektroniczną, ale możesz też zaoferować kupującym odbiór osobisty. Na Allegro skorzystasz z ofert firm kurierskich InPost, DPD, UPS, Pocztex Kurier, FedEx, Geis i innych. Możesz oferować zarówno wysyłkę po przedpłacie, jak i za pobraniem, a dodatkowo nadawać produkty nie tylko do klientów w Polsce, ale też za granicę. Sprzedający, którzy spełnią określone warunki (m.in. minimum 98% pozytywnych opinii, terminowa wysyłka zamówień i przestrzeganie zasad Allegro) mogą oferować swoim klientom darmową wysyłkę do paczkomatów InPost i kurierem w ramach pakietu Allegro Smart!. W przypadku wysyłki kurierem Allegro dopłaci Ci do 6 zł lub do 8 zł za każdą wysyłkę, natomiast przy dostawie do paczkomatu otrzymasz na swoje konto całkowity koszt przesyłki.
Reklama i marketing
Skuteczna sprzedaż na Allegro wymaga przede wszystkim wyróżnienia swoich ofert, bo jeśli nie sprzedajesz produktów unikalnych, to niestety masz konkurencję i to sporą. Oczywiście możesz konkurować ceną, ale nie zawsze jest to opłacalne – zawsze znajdzie się ktoś, kto zaoferuje jeszcze niższą. W celu skutecznego wypromowania swoich ofert (w szczególności na początku sprzedaży), warto skorzystać z opcji promowania produktów, co jest dodatkowo płatne. Twoje oferty mogą być promowane nie tylko przez wyróżnienie czy podświetlenie, ale też prezentowanie na stronie działu.
Do rzadziej stosowanych, ale równie skutecznych metod promocji należą:
- wyróżnienie ofert za pomocą specjalnych Monet Allegro – użytkownik kupujący produkt oznaczony monetami zbiera punkty i może nimi później płacić w serwisie;
- reklamy Allegro Ads – pozwalają promować produkty w najpopularniejszych miejscach na Allegro (w wynikach wyszukiwania czy na stronie przedmiotu).
Wsparcie sprzedaży
Serwis Allegro udostępnia swoim użytkownikom firmowym narzędzia wspierające sprzedaż takie jak możliwość wysyłania mailingu do bazy ponad 6,6 mln subskrybentów portalu, brand belkę wyróżniającą ofertę na tle konkurencji czy dużą reklamę na stronie kategorii produktowej. Sprzedający może też korzystać ze Strefy Okazji oraz pakietu Smart. Allegro pakiet Smart pozwala na oferowanie darmowej dostawy zarówno do paczkomatów, jak i kurierem. Użytkownik posiadający pakiet Smart płaci tylko raz za możliwość korzystania z darmowej dostawy przez cały rok, a tym samym kupuje taniej. Oferty dostępne z Allegro Smart są więc dla niego znacznie atrakcyjniejsze i wybiera je przez to chętniej.
Dobre rady i praktyki na Allegro
Nadrzędnym dokumentem warunkującym sposób korzystania z serwisu Allegro jest regulamin świadczenia usług i to w nim trzeba każdorazowo szukać odpowiedzi na swoje pytania. Niektóre punkty wymagają jednak szczególnego wyróżnienia.
- Przede wszystkim oferty nie mogą zawierać opisów sugerujących możliwość dokonania zakupów poza serwisem Allegro i nie należy zachęcać użytkowników do kontaktu poza serwisem celem otrzymania rabatu.
- Niedozwolone jest wystawianie na sprzedaż produktów zabronionych w regulaminie, do których należą między innymi alkohole inne niż wino, broń i amunicja, karty gwarancyjne, leki na receptę, substancje psychotropowe czy produkty podrabiane.
- Sprzedający nie mogą wzbogacać opisów swoich ofert adresami stron o charakterze komercyjnym.
- Firma powinna dbać o terminową dostawę oraz starannie przygotowywać przedmioty do wysyłki.
- Trzeba pamiętać, że standard obsługi klienta jest bardzo ważny w budowaniu reputacji sprzedającego. Klienci często zadają pytania dotyczące produktów i wystawiają sprzedawcom oceny. W momencie odpowiadania na pytania i komentarze należy zachować maksimum kultury i zawsze rzeczowo odnosić się do tematu – nawet jeśli kupujący nie jest zadowolony.
- Skuteczna sprzedaż Allegro wymaga ciągłego trzymania ręki na pulsie, więc z pewnością warto też śledzić TrendeWatch – serwis udostępniający statystyki i raporty dotyczące funkcjonowania Allegro.
Sprzedawanie na Allegro krok po kroku
Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę ze sprzedażą na Allegro, to rekomendujemy przygotować się do niej w następujący sposób:
- Przeprowadź badania rynku i sprawdź, co się sprzedaje i w jakich cenach.
- Zaopatrz się w pierwszą partię towaru.
- Zarejestruj i zweryfikuj firmowe konto.
- Przygotuj zdjęcia i opisy produktów.
- Przygotuj regulamin sprzedaży oraz informacje o zwrotach, wymianach i dostawie.
- Wystaw przedmioty na sprzedaż.
- Zadbaj o staranne zapakowanie i szybką wysyłkę towarów.
- Zapewnij kupującym obsługę posprzedażową.
Kluczem do skutecznej sprzedaży jest dysponowanie atrakcyjnymi produktami, umiejętne ustalanie cen i sprawna obsługa kupujących. Firma musi pamiętać o tym, że jej celem nie powinna być jednorazowa sprzedaż, a pozyskanie zadowolonego klienta, który zrobi zakupy ponownie. W serwisie Allegro znajduje się wiele poradników dotyczących sprzedaży oraz artykułów opisujących szczegółowo wszystkie zagadnienia i na pewno warto się z nimi zapoznać. Nie obędzie się też bez śledzenia trendów i obserwowania posunięć konkurencji – taki reaserch może wiele nauczyć nawet początkującego sprzedawcę.
Źródło zdjęcia głównego: depositphotos.com