Ostatnia aktualizacja artykułu 2020/03/31
Niemal darmowa reklama docierająca do milionów potencjalnych klientów to marzenie każdej marki. Zwłaszcza takiej, która nie może pozwolić sobie na wysokobudżetowy marketing. Wydaje się niemożliwe? W internecie niemożliwe nie istnieje.
Chyba każdy z nas podróżując po serwisie YouTube znalazł się kiedyś w miejscu, w którym wcale nie planował być.
Jeśli właśnie obejrzeliście 6 minut filmu, w którym dziecko odpakowuje zestaw zabawek – doświadczyliście tzw. unboxing experience. Film ma ponad 200 milionów wyświetleń, a dla firmy, której produkt pojawi się na kanale CKN Toys, z pewnością jest to reklama, której może pozazdrościć konkurencja.
Czym zatem jest unboxing i skąd wziął się jego fenomen? Jak sprawić, by Twój produkt znalazł się w rękach prężnego influencera? Dowiesz się z dalszej części tego artykułu.
Spis treści
Unboxing – o co chodzi?
Pamiętasz, jak ekscytującą chwilą było otwieranie prezentów znajdujących się pod choinką?
Odwinięcie wstążki, rozerwanie świątecznego papieru… A następnie dorwanie się do kolejnego pudełka, które wymagało otwarcia, a wymarzony prezent był coraz bliżej.
Jeśli kojarzysz te emocjonujące przeżycia oznacza to, że świąteczny unboxing experience znasz od podszewki.
Nic zatem dziwnego, że tak pozytywna i wzbudzające emocje sytuacja została wykorzystana w reklamie.
Unboxing video to najczęściej krótki film, podczas którego dochodzi do rozpakowania jakiegoś produktu. Trwa on od kilku do kilkunastu minut i generuje setki tysięcy, a nawet miliony wyświetleń.
YouTube z roku na rok coraz mniej jest miejscem, w którym ludzie dzielą się śmiesznymi filmikami. Coraz bardziej za to staje się poważną, a nawet kluczową platformą reklamową. Wszystko oczywiście za sprawą influencer marketingu, który potrafi przynosić niektórym YouTuberom pokaźne dochody sięgające powyżej 500 000 dolarów rocznie.
A filmy z recenzjami i unboxingami (które często idą ze sobą w parze) to znaczący kawałek tego marketingowego tortu. Jakie produkty najczęściej są otwierane przy udziale publiczności? Przyjrzyjmy się raportowi przygotowanemu przez Shorr Packaging.
Jak widać, największą popularnością cieszą się zabawki dla dzieci. Swoje miejsce mają również zabawki dla dorosłych – smartfony i szeroko pojęta elektronika. Nieźle wypadają również produkty z segmentu fashion.
Okazuje się zatem, że motywacje oglądania filmów unboxingowych mogą być różne:
- Klient może chcieć w ten sposób obejrzeć produkt przed planowanym zakupem
- Widzowie często oglądają unboxingi produktów z najwyższej półki, będących poza ich zasięgiem finansowym
- Potencjalni klienci mogą też chcieć obejrzeć produkt przed jego oficjalną premierą, bądź krótko po premierze
Z jednej strony unboxing videos pomagają więc zaspokoić konsumencką ciekawość, a z drugiej strony pokonać barierę niedostępności produktu.
Jednak w swoim podstawowym wymiarze unboxing sprowadza się do atrakcyjnego zaprezentowania produktu. Powstające potem filmy, czy potencjał viralowy są „skutkami ubocznymi” błyskotliwie zaprojektowanego designu opakowania.
Warto wobec tego podkreślić, że unboxing ma rację bytu nie tylko w skali setek tysięcy wyświetleń w formie filmu na YouTube.
Unboxing i ekscytacja z nim związana zaczyna się przecież w domu każdego klienta, który otrzymał wymarzony produkt.
Unboxing experience to określenie wszystkich doświadczeń klienta związanych z odpakowywaniem produktu.
Śmiało można powiedzieć, że z perspektywy klienta, satysfakcjonujące unboxing experience związane z zakupionym produktem to dzisiaj naturalne oczekiwanie.
Dlaczego? I jakie zalety dobrze przygotowany unboxing ma dla marek?
Unboxing experience – co z tego będę mieć?
Szczególnie w przypadku firm e-commerce dobry unboxing experience to zwiększenie szans na to, że klient wróci do nas po więcej.
Dostarczenie opakowania do rąk klienta do dopiero początek jego przygody z produktem i marką. Przy zakupach online, kontakt z opakowaniem jest pierwszym kontaktem klienta z fizycznym produktem. Zrobienie świetnego pierwszego wrażenia to z pewnością część sukcesu.
A jeśli, cytując Alfreda Hitchcocka, potrafimy potem sprawić, by napięcie dodatkowo rosło – jesteśmy w domu. I w sercu naszego klienta.
Wspominaliśmy wcześniej, że dla znacznej części kupujących, unboxing experience nie jest już miłym dodatkiem, a raczej oczekiwaniem związanym z obcowaniem z produktem. Ale powinno działać to również w drugą stronę. Właścicielowi marki powinno zależeć na tym, by opakowanie produktu komunikowało wysoką jakość sprzedawanego towaru. Opakowanie możemy opowiedzieć bardzo wiele – inaczej będą wyglądać te przeznaczone dla produktu premium, inaczej dla produktów ekologicznych, a jeszcze inaczej w przypadku produktów dla dzieci.
W przypadku marek e-commerce brak dedykowanego opakowania to prawdziwy strzał w stopę – zwykły szary karton niewiele opowie o produkcie, który znajduje się wewnątrz.
Ale przyjrzyjmy się jakie korzyści faktycznie odnoszą marki przykładające wagę do zaprojektowania pełnego, emocjonalnego unboxing experience.
Zaufanie i lojalność klienta
Zbudowanie zaufania do swojego produktu i marki to jedno z podstawowych zadań każdego początkującego e-commerce. W takiej sytuacji nie ma nic gorszego, niż wysłanie dobrego produktu w nieobrandowanym pudełku. Szansa na to, że klient poczuje wyjątkowość takiego produktu (spośród gigantycznej konkurencji) jest wówczas znacznie mniejsza.
Z badań wynika, że istnieje znacząca zależność pomiędzy atrakcyjnym opakowaniem, a impulsem decydującym o zakupie produktu.
Drugą kwestią jest lojalność konsumenta, które jest niezwykle istotna z perspektywy firmy e-commerce. Powracający, stali klienci to prawdziwa siła napędowa takiego biznesu.
Jednak nawet przy założeniu, że oferowany produkt jest najwyższej jakości, nie można nie ufać statystyce – firm, które oferują najwyższą jakość jest bardzo wiele, w każdym segmencie rynku. Okazuje się, że nawet świetny produkt i doskonała obsługa klienta nie są wystarczającymi powodami, dla których klient nie spróbuje skorzystać z usług konkurencji.
Zatem o sukcesie decydują detale i tzw. wartość dodana. Jednym ze sposobów na wyróżnienie się spośród innych marek oferujących wysokiej jakości produkty, jest właśnie dobrze zaprojektowany unboxing experience – wywołujący efekt „wow” i wzbudzający emocje, które pozostaną klientom w pamięci.
Opowieść o marce
Opakowanie, branding i w końcu unboxing experience.
Te elementy tworzą narrację Twojej marki. Taka opowieść to nie tylko marketingowy wytrych. To realne budowanie tożsamości i opowieści, która sprawia, że klient angażuje się emocjonalnie. A to z kolei często decyduje o tym, że wybierze Twój produkt, a nie konkurencyjny.
Przemyślane opakowanie to namacalny dowód, że opowieść Twojej marki to nie tylko słowa. Przykład? Załóżmy, że sprzedajesz produkty organiczne, a Twojej firmie towarzyszą wartości takie jak odpowiedzialny biznes, ochrona środowiska etc.. Wysłanie opakowania z tektury recyklingowej utrzymanego w prostym rustykalnym stylu, uzupełnionego papierem bibułkowym i zabezpieczone taśmą kraft zamiast klasyczną taśmą pakową lub dodatkowa informacja wydrukowana na opakowaniu o poprawnym recyklingu tegoż, na pewno uwiarygodni tak zbudowaną tożsamość marki.
Potencjał viralowy
Świetne opakowanie oznacza często większy potencjał marketingowy.
Angażujące unboxing experience sprawia, że klienci chętniej dzielą się relacją z niego w swoich kanałach social media. To lepsza ekspozycja marki w ramach user-generated content, której nie ponosisz kosztów. To także tzw. social proof – dowód na to, że Twój produkt jest tak dobry i ekscytujący, jak o tym opowiadasz.
W dobie social media nie można także zapomnieć o niebagatelnej roli influencerów.
Nieoczywiste pudełko z unikalnym produktem potrafi zdziałać bardzo wiele w social media. Warto zwiększyć swoje szanse na taką viralową promocję podpartą medialnym autorytetem influencera.
Jak jednak sprawić, żeby chciał on zareklamować w ten sposób właśnie Twój produkt? Czyli jak stworzyć własne unboxing experience? Czytaj dalej.
Jak stworzyć unboxing experience?
Stworzenie dopracowanego unboxing experience jest prostsze niż się pewnie z początku wydaje. Oczywiście, wymaga ono pomysłu i dopasowania do specyfiki konkretnego produktu, ale z pewnością jest kilka ogólnych zasad, które znajdą zastosowanie przy każdym (lub prawie każdym rodzaju produktu).
Przyjrzyjmy się im na przykładach różnych marek.
Markowe opakowanie
Pierwsza zasada wydaje się banalna, ale nie można o niej zapomnieć. Podstawą każdego unboxing experience jest pudełko z projektem graficznym, który jest unikalny i będzie kojarzony z Twoją marką i Twoim produktem.
Skandynawska firma Det Lilla Köksbryggeriet, produkująca zestawy do warzenia m.in. kombuchy, stworzyła charakterystyczne, wypełnione soczystymi kolorami pudełko. Znajdują się na nim graficzne reprezentacje składników… kombuchy.
Takie opakowanie przykuwa uwagę i obiecuje, że w po jego otwarciu czeka nas intrygująca przygoda.
Zadbaj o odpowiedni materiał opakowania
Klienci są bardzo uważni. Dlatego dobre unboxing experience musi być spójne z wizją Twojej marki na każdym poziomie.
Dlatego nie można przeoczyć tak istotnej kwestii, jak materiał, z którego wykonywane jest Twoje opakowanie.
Firmy, które oferują produkty organiczne, przyjazne środowisku, doskonale o tym wiedzą. Wybór tektury pochodzącej z recyklingu lub papieru bibułkowego to dowód na to, że bycie eko nie jest tylko marketingowym blefem.
Takie spójne doświadczenie oferuje np. Milbee Studio – producent naturalnych owijek do pożywienia wykonanych z wosku pszczelego. Opakowanie jest organiczne nie tylko wizualnie. Minimalistyczny design umieszczony jest na brązowej tekturze pochodzącej z recyklingu.
Zadbaj o wnętrze
Wnętrze opakowania to okno wystawowe, w którym prezentujesz swój produkt. Warto więc zadbać o to, żeby ułożenie elementów przesyłki było przemyślane i zaskakujące.
Pomocne w tym mogą się okazać wszelkiego rodzaju dodatki, jak papier bibułkowy z nadrukiem, albo niestandardowe wypełniacze do pudełek. Np. takie, które zastosowała marka Fiain oferująca kosmetyki i akcesoria kosmetyczne dla mężczyzn.
Można również pomyśleć o nadruku wewnątrz opakowania na wierzchniej stronie pudełka. Klient po otwarciu ujrzy napis, który może być formą podziękowania za zakupy.
Niespodzianki
Wszyscy chyba lubimy dostawać niespodzianki.
Doskonałym elementem unboxing experience jest niespodziewany prezent dla klienta. Może to być dodatkowa kartka, na której znajduję się krótki tekst z opowieścią o produkcie lub marce. Może to być również darmowa próbka innego z Twoich produktów.
Niezależnie od tego na co się zdecydujesz, warto to rozważyć i pamiętać o tym, że danie czegoś „ekstra” zawsze zostanie docenione.
Personalizacja
Wysłanie personalizowanego opakowania produktu może być pewnym wyzwaniem, zwłaszcza w przypadku większych marek. Wypisanie imiennych kartek dla każdego z klientów może być zbyt czasochłonne.
Warto jednak zadbać o pewien rodzaj personalizacji i podejść do tego sprytnie.
Doskonale wymyśliła to marka Zojo Beauty Elixirs, która na swoim pudełku umieściła prosty napis: „Who are you, darling?”. To czułe, sympatyczne zwrócenie się do klienta i zaproszenie do rozmowy.
Unboxing experience dla każdego
Wysyłanie produktów w szarym kartonie to już przeszłość. Oczekiwania klientów rosną i unboxing experience wśród wielu klientów postrzegane jest jako obowiązkowy element kontaktu z produktem.
Wbrew pozorom, wykonanie takiego opakowania nie musi wiązać się z wielkimi kosztami. Zwłaszcza, że istnieją firmy, które zajmują się designem opakowań i przygotowywaniem unboxing experience na najwyższym poziomi. W takich sytuacjach często wystarczy doskonała znajomość swojego produktu, swoich klientów i dobry pomysł. Zwrot z takiej inwestycji może być zaskakujący.
Źródło zdjęcia głównego: zapakuj.to
Autorem artykułu jest Michał Szymaniak – copywriter i content manager. Miłośnik designu, unboxingów na YouTube oraz dobrego kina. Mieszka w Warszawie. Ma dwa koty, które kochają pudełka.