Ostatnia modyfikacja artykułu:

Wciąż trwają negocjacje dotyczące wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Nadal nie znamy ostatecznego terminu tego wydarzenia i warunki brexitu ciągle pozostają niejasne. Jednak wiele firm, które współpracują z brytyjskimi przedsiębiorcami zastanawia się nad przyszłością ich biznesów. W związku z tym Grupa GLS przygotowała poradnik o tym, jakie kroki należy podjąć, aby transport przesyłek międzynarodowych przebiegał bezproblemowo. Dowiedz się, jak będzie wyglądało wysyłanie paczek do UK po brexicie.

Kurierzy GLS są przygotowani na każdą ewentualność związaną z opuszczeniem Unii Europejskiej przez Wielką Brytanię. Również w przypadku no-deal-brexit firma dołoży wszelkich starań, aby te zmiany nie wpłynęły na transport przesyłek w związku z kwestiami odpraw celnych.

Jeżeli dojdzie do “twardego brexitu” powstanie granica celna pomiędzy UE i Wielką Brytanią, a wszystkie towary ją przekraczające w obu kierunkach będą wymagały zgłoszenia do odprawy. W związku z tym konieczne jest dopilnowanie przez klientów wymienionych poniżej kwestii. 

Co zrobić, aby paczki sprawnie przeszły odprawę celną?

Aby przesyłka bez problemu przeszła odprawę należy:

  1. Zarejestrować swoją firmę na portalu PUESC, gdzie nadany zostanie numer EORI (numer identyfikacyjny, którym posługują się służby celne).
  2. Upoważnić agencję celną, która będzie reprezentować firmę podczas odprawy celnej. Istnieje możliwość wyboru dowolnej agencji celnej (i przekazywania do transportu już odprawionych paczek) lub skorzystania z agencji celnej Raben, z którą współpracuje GLS. 
  3. Znać kody taryfy celnej wysyłanych towarów, które dostępne są tutaj

Co będzie potrzebne podczas odprawy celnej? 

Do przesyłek handlowych będzie trzeba dołączyć fakturę, zawierającą następujące dane: 

  • nazwę i pełen adres nadawcy/wystawcy faktury wraz z numerem NIP, 
  • nazwę, pełen adres odbiorcy z numerem telefonu kontaktowego,  
  • adres faktycznego odbiorcy, jeżeli dostawa towaru odbywa się na inny adres niż adres płatnika faktury,  
  • dokładny opis i ilość towaru, cena jednostkowa oraz wartość towaru (opis powinien jednoznacznie określać, co jest przedmiotem wysyłki, żadna z pozycji faktury nie może przyjąć wartości zerowej, np. 0 EUR),  
  • kod taryfy celnej, 
  • całkowitą wartość faktury z podaniem waluty (bez VAT),  
  • warunki transportu zgodnie z Incoterms® 2010,  
  • wagę paczek (netto, brutto),  
  • deklarację pochodzenia towaru (opieczętowaną i podpisaną przez wystawcę faktury), 
  • pieczątkę firmową wystawcy faktury i podpis osoby uprawnionej do wystawienia dokumentu. 

W przypadku wysyłki przesyłek niehandlowych trzeba będzie dołączyć do niej fakturę proformę, która potwierdza dane nadawcy i odbiorcy wraz z danymi kontaktowymi, dokładnym opisem zawartości paczki oraz wartością i wagą netto/brutto. 

Ważne: Pamiętajcie, że dokumenty (fakturę i potwierdzenie odprawy celnej, jeżeli korzystają Państwo z usług innej agencji celnej niż Raben) należy załączyć na zewnątrz paczki w osobnej przyldze lub kopercie, obok etykiety adresowej. 

Niezależnie od ostatecznych warunków i terminu brexitu, wcześniejsze upoważnienie agencji celnej pozwoli na spokojne przesłanie wymaganych dokumentów. Uchroni Cię to oraz Twoich klientów przed możliwymi opóźnieniami w transporcie. Pamiętaj, że w przypadku wprowadzenia kontroli celnych, na granicy pojawi się wzmożony ruch. Może mieć on wpływ na czas doręczenia Twoich przesyłek. 

Mamy nadzieję, że te informacje pomogą Ci przygotować się na ewentualny brexit oraz Cię uspokoją. Niezależnie od wydarzeń, które nastąpią, warto pamiętać, że firmy kurierskie przygotowują się na każdą ewentualność, aby wysyłanie paczek do UK po brexicie nie było uciążliwe i będą informować swoich klientów na bieżąco. 

Źródło zdjęcia głównego: depositphotos.com