Ostatnia aktualizacja artykułu 2020/07/08
Nikt nie lubi, gdy narzędzia i aplikacje, które wykorzystujemy do pracy nagle przestają działać. Sytuacja staje się szczególnie napięta w momentach, w których nie wiadomo co dokładnie się stało, a nie możemy pozwolić sobie na opóźnienia. W kanale e-commerce czas jest szczególnie cenny – nie od dzisiaj wiadomo, że klienci lubią ekspresową obsługę i szybką dostawę. Ostatecznie od tego zależy poziom ich zadowolenia z zakupów w danym e-sklepie. Problem z nadaniem paczki może być uciążliwy. Dlatego w celu łatwiejszego diagnozowania stworzyliśmy w Furgonetka.pl narzędzie, które poinformuje, gdzie powstała niedrożność systemu.
Spis treści
Dlaczego i dla kogo powstała ta usługa?
Często zdarza się, że nasi klienci pytają nas oraz innych osób tj. opiekunów w firmach, które ich obsługują, czy też innych sprzedawców o to, czy działają im usługi danego kuriera. Tracą na to czas i zasoby. Dodatkowo czasami w sytuacjach awaryjnych, trudno jest uzyskać szybką odpowiedź, a za tym idzie niepotrzebny stres. Zauważyliśmy ten problem ponieważ w takich sytuacjach oblegana jest nasza infolinia oraz inne kanały tj. Facebook, gdzie można stosunkowo szybko otrzymać odpowiedź. Oczywiście takie sytuacje nie zdarzają się często, ale się zdarzają. Pomyśleliśmy, że warto stworzyć coś, co ułatwi samodzielne sprawdzenie problemu, zanim konieczne będzie zaangażowanie się i poświęcenie swojego czasu i zasobów na wykonanie telefonu, czy napisanie wiadomości. Usługa, którą uruchomiliśmy, jest dostępna dla wszystkich i sprawi, że nie trzeba już będzie tracić czasu na poszukiwanie odpowiedzi – wystarczy wejść na stronę https://status.furgonetka.pl/ i sprawdzić, czy coś się dzieje.
Jak działa narzędzie?
Każdy kafelek, który widać na tej stronie pokazuje stan API konkretnej firmy przewozowej. Jeśli ich kolor jest zielony, to system przewoźnika funkcjonuje prawidłowo i w komunikacji z API firmy kurierskiej nie występują żadne problemy. Podsumowując wszystko jest w porządku. Oznacza to, że najprawdopodobniej za problem z nadaniem paczek odpowiada coś, co nie jest z związane bezpośrednio z przewoźnikiem. Problem może mieć na przykład dostawca internetu danego klienta. Może to być też awaria sprzętu, błąd oprogramowania do wysyłek, którego używa klient itd. W takiej sytuacji warto to sprawdzić (np. uruchomić ponownie komputer, sprawdzić czy używane oprogramowanie jest aktualne lub czy platforma sklepowa, na której opiera się sklep, nie wprowadziła ostatnio dużej zmiany itp.).
Pomarańczowy kolor kafelków oznacza, że część prób komunikacji z API danej firmy kończy się niepowodzeniem, czyli pewna ilość prób wygenerowania etykiety jest nieudana i nie jest to spowodowane czynnikami występującymi u samego klienta, tylko właśnie u firmy kurierskiej. Kiedy kafelki są czerwone, API odrzuca większość takich prób. De facto oznacza to najczęściej przerwę w jego funkcjonowaniu. Przy czym warto pamiętać, że przerwy te mogą być zaplanowane (konserwatorskie) i firma o nich wcześniej informowała. Jedynie tego nie zauważyliśmy.
W momencie, kiedy kafelki zmieniły kolor na pomarańczowy lub czerwony najlepiej jeszcze chwilę zaczekać. Często zdarza się, że po kilku minutach problem znika sam. Jeśli jednak po 15 – 30 minutach sytuacja się nie zmienia, wtedy najlepiej skonsultować się z firmą kurierską. Sprawdzić co się właściwie dzieje i jak długo to potrwa. Można zrobić to oczywiście na kilka sposobów, np. próbować się dodzwonić. Polecamy najpierw sprawdzić na stronie internetowej lub social mediach. Być może problem już jest znany, firma pracuje nad jego naprawą.
Ułatwiamy życie
Pomimo wszelkich wysiłków osób odpowiedzialnych za działanie systemów IT, błędy i awarie nadal będą się pojawiać. To normalne, że takie sytuacje wzbudzają zdenerwowanie. Szczególnie u sprzedawców internetowych. Przecież ich klienci niecierpliwie czekają na dostawę zakupionych produktów, a oni pomimo szczerych chęci, nie mogą ich wysłać. Warto wtedy przede wszystkim zachować spokój i wykorzystać możliwość szybkiej diagnozy awarii. Prawidłowe zlokalizowanie błędu pozwoli szybciej go rozwiązać. Dlatego zanim zaczniemy dopytywać co się dzieje u dostawców usług logistycznych, gdzie na odpowiedź zwykle trzeba chwilę poczekać, warto najpierw wykorzystać inne możliwości, tj. sprawdzenie czy komunikacja z API kuriera przebiega we właściwy sposób.
Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos