Ostatnia aktualizacja artykułu 2020/07/07
E-commerce zarówno w Polsce, jak i na świecie intensywnie rośnie. Powstaje coraz więcej systemów i usług dedykowanych sprzedaży przez internet. Wśród nich możemy wymienić m.in. platformy e-commerce, których wybór jest pierwszą i jedną z najważniejszych decyzji, jaką musimy podjąć rozpoczynając sprzedaż przez internet. Sprawdź, jaką platformę sklepową wybrać.
W poprzednim artykule poruszyliśmy właśnie temat tego typu systemów, a konkretnie omówiliśmy 3 popularne w Polsce platformy sklepowe. Stanowią one zwykle kompletny zestaw funkcji, usług i dodatków, które możemy dobrać do własnych potrzeb i budżetu. Dzięki temu są o wiele tańszym i prostszym rozwiązaniem w porównaniu do dedykowanych systemów do sprzedaży internetowej, a ich popularność wciąż rośnie. Potwierdza to badanie przeprowadzone przez Ceneo.pl, zgodnie z którym aż 84% e-sklepów w Polsce korzysta z gotowych platform e-commerce. W badaniu tym zapytano także o zadowolenie sprzedawców z wykorzystywanych rozwiązań i aż 70% ankietowanych jest usatysfakcjonowana systemem, z którego korzysta.
Poprzednio porównaliśmy IAI-Shop.com, Magento i Woocomerce, a dziś zapraszamy na zestawienie kolejnych trzech platform: Shoper, Shoplo i PrestaShop.
Spis treści
Shoper
Shoper to gotowa platforma stworzona przez polską firmę Dreamcommerce SA, która od 2014 roku działa na rynkach zagranicznych. Oprogramowanie to zostało dwukrotnie nagrodzone przez właścicieli sklepów internetowych oraz specjalistów z branży e-commerce nagrodą dla Najlepszej Platformy Sklepowej (Ekomers 2012 i Ekomers 2013).
Funkcjonalności
System Shoper oferuje aż 250 funkcji i integracji umożliwiających profesjonalną sprzedaż przez internet. Wśród nich na szczególną uwagę zasługują:
- gotowe szablony dostosowane do urządzeń mobilnych, dzięki którym szybko i sprawnie rozpoczniemy sprzedaż bez konieczności angażowania grafików i projektowania wyglądu sklepu od podstaw,
- aplikacja mobilna Shoper umożliwiająca zarządzanie zamówieniami i produktami z dowolnego urządzenia,
- dwustronna integracja z Allegro ułatwiająca zarządzanie sprzedażą na Allegro,
- integracja z wieloma systemami płatności online, najpopularniejszymi kurierami, a także z popularnymi porównywarkami cen, np. Ceneo, Nokaut czy Skąpiec,
- blog, którego prowadzenie nie tylko wzmocni Twoje działania SEO, ale także pozwoli na edukację klientów,
- liczne dodatki w atrakcyjnych cenach od partnerów Shoper, takie jak: sugestie wyszukiwania, integracja z Paczka w Ruchu i popularnymi kurierami, porównywarka produktów czy kreator codziennych promocji lub pop up-ów,
- bezpłatny hosting i tworzenie codziennie kopii zapasowej,
- sklep na Facebooku przez co dotrzesz ze swoją ofertą do szerszej grupy klientów,
- integracja sklepu i dodanie przycisków popularnych platform społecznościowych, takich jak m.in. Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest czy Youtube.
Sprzedaż międzynarodowa
Dzięki nielimitowanym wersjom językowym sklepu wyjście z ofertą poza granice kraju nie stanowi tu problemu. Ponadto twórcy platformy przygotowali gotowe tłumaczenia wyrażeń systemowych w językach: rosyjskim, słowackim oraz czeskim. Chcąc mieć sklep, w którymś z tych 3 języków wystarczy przetłumaczyć tylko treści wprowadzone przez e-sprzedawcę oraz moduły opcjonalne.
Grupa docelowa
Oprogramowanie przeznaczone jest zarówno dla małych, jak i dla dużych, posiadających ponad 50 tysięcy produktów, e-sklepów. Z uwagi na gotowe szaty graficzne oraz łatwe do wdrożenia integracje z systemami płatności i kurierami jest to także idealne rozwiązanie dla osób, które chcą dopiero rozpocząć sprzedaż on-line.
Popularność
Shoper jest popularny wśród mniejszych sprzedawców, którzy potrzebują prostego do wdrożenia i łatwego w obsłudze rozwiązania. Obecnie z oprogramowania korzysta ponad 10 000 sklepów internetowych. Według raportu przygotowanego przez Interaktywnie.com Shoper jest najlepiej ocenianą platformą e-commerce w Polsce – otrzymał 8 w 10 stopniowej skali określającej zadowolenie e-sprzedawców z wykorzystywanych systemów.
Koszty
Platforma Shoper jest dostępna w 3 pakietach: Złotym, Platynowym i Diamentowym. Pakiet podstawowy – Złoty – kosztuje 72 zł za miesiąc i jest przeznaczony dla małych sklepów, które nie posiadają dużego asortymentu (do 10 tys. produktów). Pakiet Platynowy i Diamentowy, które kosztują odpowiednio 108 zł i 136 zł za miesiąc, przeznaczone są dla większych sklepów. Oprócz funkcjonalności oferowanych w pakiecie Złotym, dodatkowo zapewnione są tu pierwsze zamówienia dostarczone za pośrednictwem kampani Adwords, a także takie możliwości jak: dwustronna integracja z Allegro, sklep na Facebooku oraz dodatkowy serwer FTP.
Dla nowych e-sklepów stworzony został specjalny Pakiet Korzyści, który pozwala zaoszczędzić nawet 5000 złotych m.in. dzięki 3 miesiącom bez prowizji czy zniżkom na promocję ofert w porównywarkach cen Ceneo.pl i Nokaut.pl.
W celu przetestowania systemu oferowany jest tu 14-dniowy darmowy okres próbny. Szczegółowy cennik Shoper dostępny jest tutaj.
Dla największych sklepów istnieje także możliwość skorzystania z Shoper Premium, w ramach którego zapewnione jest kompleksowe wdrożenie, obejmujące zarówno dedykowany projekt graficzny czy integrację z systemami ERP. Z kolei chcąc mieć dostęp do kodu źródłowego platformy oraz zainstalować go na własnych serwerach można wykupić oprogramowanie na licencji samodzielnej. W tym przypadku wsparcie techniczne i aktualizacje wymagają wykupienia i corocznego odnawiania.
Shoplo
Platforma Shoplo to gotowy system umożliwiający prowadzenie e-sklepu, a także sprzedaż w wielu kanałach jednocześnie za pośrednictwem Shoplo Multichannel.
Funkcjonalności
W zależności od ilości asortymentu, liczby kanałów sprzedaży oraz zasięgu sprzedaży platforma Shoplo oferuje dwa rozwiązania.
Shoplo Sklep, czyli tradycyjny system e-commerce umożliwiający sprzedaż produktów za pośrednictwem e-sklepu. Oferowanych jest tu ponad 1000 funkcjonalności i dodatków, wśród których na szczególną uwagę zasługują:
- nielimitowana ilość wersji językowych i walut w sklepie, dzięki czemu w prosty sposób możemy wyjść ze sprzedażą, na rynki zagraniczne,
- automatyczne odzyskiwanie porzuconych koszyków bez dodatkowych narzędzi marketing automation, przez co dotrzesz do klientów, którzy z jakiś względów zrezygnowali z zakupów,
- możliwość sprzedaży produktów cyfrowych oraz sprzedaż subskrypcyjna,
- szablony e-maili transakcyjnych, które możesz dostosować wizualnie do layoutu sklepu,
- umożliwienie klientom robienie zakupów jako gość lub po założeniu konta,
- rozbudowane raporty sprzedaży takie jak m.in. raporty sprzedaży wariantów, sprzedaży wg regionu, sprzedaży wg sposobów dostawy i płatności czy wg źródeł ruchu,
- sklep na Facebooku, integracja z Instagramem umożliwiająca pokazanie zdjęć z portalu w Twoim sklepie oraz integracja z Twitterem, dzięki której pojawi się tam informacja o każdym nowym produkcie,
- liczne dodatki pozwalające na połączenie z popularnymi firmami logistycznymi, kurierami (np. Furgonetka, UPS, DPD, DHL) oraz systemami księgowymi (inFakt, wfirma.pl, ifirma.pl) i magazynowymi ( np. WF-MAG, Subiekt GF).
Shoplo Multichannel to rozwiązanie dla sprzedawców, którzy posiadają kilka kanałów sprzedaży. Wybór Shoplo Multichannel pozwala na:
- zarządzanie sprzedażą z jednego konta w wielu platformach jednocześnie,
- prosta integracja z marketplace’ami takimi jak np. Amazon, Etsy, Dawanda czy Allegro,
- aktualizacja stanów magazynowych w czasie rzeczywistym w wielu platformach jednocześnie,
- nielimitowana liczba sprzedawanych produktów.
Sprzedaż międzynarodowa
Jak już wspomnieliśmy powyżej brak tu ograniczenia co do liczby wersji językowych sklepu oraz walut. Ponadto platforma umożliwia synchronizację z aktualnym kursem walut NBP oraz obsługę wielu stref czasowych. Dzięki temu sprzedaż międzynarodowa nie stanowi tu problemu.
Grupa docelowa
Platforma Shoplo jest skierowana do małych i dużych e-commerce’ów. Przedsiębiorcy, którzy chcą spróbować swoich sił w sprzedaży on-line i mają mały asortyment produktów wybierają zwykle podstawowy plan abonamentowy. Wraz z rozszerzaniem oferty i rozwojem biznesu mogą oni wykupować bardziej zaawansowane funkcjonalności poprzez zmianę abonamentu. Z kolei duże e-sklepy i sklepy prowadzące sprzedaż wielokanałową mają do dyspozycji bogatsze w funkcje abonamenty Shoplo Sklep lub Shoplo Multichannel.
Popularność
Z platformy korzysta 18 000 klientów, co wskazuje na ogromną popularność tego systemu.
Koszty
Podobnie jak w przypadku Shoper, możliwy jest tu darmowy okres próbny, który trwa 15 dni i do niczego nie zobowiązuje. Są tu 4 rodzaje abonamentu, a różnice między nimi są znaczne biorąc pod uwagę dostępne funkcjonalności. Podstawowy pakiet “Starter” w cenie 49 zł za miesiąc dedykowany jest dla osób, które dopiero rozpoczynają sprzedaż internetową i oferują nie więcej niż 20 produktów. Ponadto brak tu m.in. możliwości zakładania konta przez klienta czy rozbudowanych raportów sprzedaży. Kolejne pakiety Pro (99 zł/miesiąc), Advanced (179 zł/miesiąc) oraz VIP (299 zł/miesiąc) zawierają bardziej zaawansowane funkcjonalności i brak tu limitu liczby sprzedawanych produktów. Pełen cennik znajduje się tutaj.
PrestaShop
To popularne na całym świecie otwarte oprogramowanie dla e-sklepów, które gromadzi wokół siebie dużą społeczność zarówno użytkowników, jak i twórców kodu.
Funkcjonalności
W przeciwieństwie do Shoplo i Shoper, chcąc skorzystać z PrestaShop musimy posiadać własną domenę i serwer, na którym zainstalujemy oprogramowanie. Następnym krokiem jest instalacja systemu i dostosowanie sklepu do własnych potrzeb. Oczywiście zapewnione jest tu wsparcie techniczne, jednak jest ono dodatkowo płatne i często wymaga skorzystania z pomocy agencji zewnętrznej.
Z uwagi na to, że jest to oprogramowanie typu Open Source, lista funkcjonalności jest nieograniczona, a każda dodatkowa funkcja możliwa do wdrożenia. Personalizując sklep do własnych potrzeb możesz m.in.
- skonfigurować sposób wyświetlania produktów i dostosować go do własnych potrzeb lub preferencji klientów,
- skonfigurować funkcje filtrowania, sortowania i podziału stron produktów w zależności od rodzaju sprzedawanych produktów,
- określić maksymalne wymiary paczek,
- wykluczyć produkty cyfrowe z polityki zwrotów,
- zwiększyć sprzedaż poprzez wysyłkę wiadomości e-mail do klientów, którzy przerwali proces zakupowy, wysyłkę e-maili z przeglądanymi lub ponownie dostępnymi produktami,
- uzyskać informacje dotyczące najpopularniejszych form dostawy czy płatności przez rozbudowane raporty,
- prowadzić sprzedaż w kilku sklepach za pośrednictwem jednego panelu administracyjnego,
- prezentować na stronie sklepu zdjęcia z Instagrama, a dodatkowo oznaczyć na nich produkty dostępne w ofercie,
- dzięki dodatkom (jest ich ponad 100) można m.in. zintegrować sklep z popularnymi kurierami brokerami logistycznymi (np. DPD, UPS, Siódemka, Inpost, Furgonetka czy Apaczka.pl), systemami magazynowo-księgowymi (np.WF-MAG, Subiekt GT), a także z platformami i systemami wspierającymi sprzedaż (Allegro, Domodi, Google Shopping, Ceneo, Nokaut, Getresponse, Freshmail czy LiveChat).
Sprzedaż międzynarodowa
Jest to system międzynarodowy przez co posiada dużo funkcji ułatwiających sprzedaż w wielu krajach jednocześnie. Na PrestaShop istnieje możliwość:
- obsługi różnych stref dostawy i przypisywanie do nich przewoźników,
- ustalanie wielu walut i automatyczna aktualizacja kursu wymiany,
- dostosowanie sklepu do oczekiwań danego kraju,
- stosowanie wielojęzycznych kart produktów.
Grupa docelowa
PrestaShop jest odpowiednim systemem dla średnich i dużych e-sklepów, które potrzebują wdrożyć indywidualne rozwiązania dostosowane do specyfiki oferty, ilości asortymentu czy wymagań klientów.
Popularność
Jak podaje na swojej stronie PrestaShop posiada 1 mln członków społeczności na całym świecie, a na jego oprogramowaniu działa 270 tys. e-sklepów. Świadczy to zatem o ogromnej popularności systemu i ciągłemu udoskonalaniu jego kodu oraz dodawaniu nowych funkcjonalności.
Koszty
Sam system PrestaShop jest darmowy. Jednak koszt wdrożenia sklepu na nim w dużej mierze zależy od kosztów programistów, którzy nam w tym pomogą. Oczywiście jeśli jesteś w stanie zrobić to sam lub posiadasz zespół programistów całkowite koszty będą dużo niższe. Samo oprogramowanie jest darmowe, choć moduły i dodatki dostępne w oficjalnym markecie Addons są już płatne.
Podsumowując
Podsumowując wybór platformy sklepowej nie jest łatwym zadaniem. Warto poświęcić czas na analizę naszych potrzeb, porównanie istniejących rozwiązań oraz konfrontację ich z dostępnym budżetem. Sugerujemy, abyś wypisał sobie jakie konkretne funkcje potrzebujesz już teraz (np. integracja z dostawcami, kilka wersji językowych sklepu), a jakie w perspektywie kilkunastu miesięcy z uwagi na rozwój biznesu (np. obsługiwanie różnych stref czasowych, obsługa porzuconych koszyków czy możliwość sprzedaży w kilku e-sklepach za pośrednictwem jednego panelu administracyjnego). Mając niewielki budżet lub chcąc sprawdzić swój potencjał w e-handlu zdecyduj się na gotowe rozwiązanie, takie jak np. Shoplo czy Shoper, które pozwalają w późniejszym czasie na wdrożenie dodatkowych funkcjonalności. Z kolei jeśli posiadasz specyficzny asortyment, a także konkretne wymagania w całości dostosowane do Twoich potrzeb rozważ system open source, który pozwala na wdrożenie zupełnie nowych modułów czy funkcji.
Pamiętaj też, że czasem warto wybrać gotowe rozwiązanie bez możliwości ingerencji w kod. Zaoszczędzone dzięki temu pieniądze można przeznaczyć na marketing i obsługę klienta.
Mamy nadzieję, że nasz poradnik dotyczący wyboru platformy e-commerce ułatwi Ci analizę dostępnych możliwości i dokonasz najlepszego dla siebie wyboru.
Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos