Ostatnia aktualizacja artykułu 2020/06/18
W ubiegłym miesiącu wystartowaliśmy z nowym cyklem artykułów, w których prezentujemy najważniejsze informacje ze świata e-handlu i logistyki z ostatnich czterech tygodni. Czerwiec obfitował w ważne wydarzenia, ciekawe doniesienia i istotne zmiany na rynku e-commerce. Czas na podsumowanie i przedstawienie najważniejszych, naszym zdaniem, faktów. W rolach głównych Poczta Polska, Walmart, Uber, GLS i DHL.
Spis treści
1. Poczta Polska zawiera współpracę z chińskim STO Express
Poczta Polska podpisała porozumienie o współpracy z chińskim gigantem kurierskim, która ma dotyczyć logistyki, magazynowania, konfekcjonowania i dostarczania przesyłek na terenie Europy i Azji. Jedwabny szlak był dawną drogą handlową łącząca Chiny z Europą. Jej odtworzenie (do czego ma prowadzić podpisana umowa) jest równoznaczne z pojawieniem się największego na świecie korytarza ekonomicznego. Głównym celem porozumienia, do którego przystąpiły również m.in.: Niemcy, Francja, Japonia i Tajlandia, jest wypracowanie korzystnych możliwości rozwoju handlu transgranicznego. Ten będzie stanowił coraz mocniejszą gałąź całego handlu, biorąc pod uwagę fakt, że już w 2014 roku 90% e-konsumentów przyznało, że w pewnym momencie dokonało zakupu w innym kraju, niż ich własny*. Da się to zauważyć chociażby po dynamicznie rosnącej popularności chińskich e-commersów w Polsce, takich jak Aliexpress, który już w 2015 roku miał w naszym kraju 2,3 mln użytkowników. Widząc, że trend zakupów międzynarodowych stale się umacnia, kolejne firmy transportowe dostosowują swoje oferty do zmieniających się potrzeb e-sklepów i kupujących w nich ludzi. Wśród nich właśnie Poczta Polska, która wytrwale pracuje nad swoją pozycją w branży e-commerce.
2. Walmart kontroluje swoje magazyny korzystając z dronów
Zadaniem dronów ma być sprawdzanie stanu zaopatrzenia magazynów. Rozwiązanie jest na razie w fazie testów, które mają potrwać od 6 do 9 miesięcy. Po tym czasie, jeśli drony okażą się skuteczne, mają zastąpić zajmujących się tym na co dzień ludzi. To kolejny przykład tego jak marki wykorzystują automatyzację w procesach logistycznych, by podnieść wygodę i wydajność pracy oraz wygenerować oszczędności. Przykładów będzie z pewnością przybywać, bo wdrażanie nowoczesnych rozwiązań to inwestycja, na którą decyduje się coraz więcej podmiotów. Jednym z pierwszych dużych graczy, który zdecydował się na automatyzację swoich magazynów, był Amazon. Dziś chwali się oszczędnościami rzędu 22 milionów USD rocznie – w każdym z trzynastu centrów logistycznych.
3. Uber Rush otwiera API dla e-commerce
Od teraz każdy sklep internetowy, działający na terenie Nowego Jorku, Chicago lub San Francisco będzie mógł dodać do opcji dostawy błyskawiczną przesyłkę za pośrednictwem Uber Rush. Do tej pory taką możliwością dysponowały wyłącznie sklepy oparte na platformach Shopify i Bigcommerce. Otwarcie API to reakcja na obecną sytuację na rynku e-commerce, gdzie szybka dostawa odgrywa coraz ważniejszą rolę.
Wyniki badań przeprowadzonych w USA przez Business Insider Intelligence wskazują, że dla 96% ankietowanych szybka dostawa, to taka, która dociera do klienta w ciągu jednego, maksymalnie dwóch dni. Coraz większe grono kupujących online oczekuje również możliwości skorzystania z dostawy tego samego dnia. Mając świadomość rosnących wymagań ze strony e-klientów, sklepy internetowe poszukują coraz to nowszych rozwiązań, które pozwoliłyby przyspieszyć dostawę, przy jednoczesnej optymalizacji ponoszonych kosztów. Dlatego krok ze strony Uber Rush nie może dziwić. Pozostaje obserwować jak szybko będzie się rozwijać ta usługa i kiedy pojawi się na kolejnych rynkach, w tym na rynku europejskim.
http://evigo.pl/16668-uber-rush-otwiera-api-dla-e-commerce/
4. GLS uruchomił międzynarodową usługę dostaw następnego dnia
EuroExpressParcel – pod taką nazwą funkcjonuje usługa uruchomiona niedawno przez austriacki oddział firmy. Na razie będzie ona obejmować swoim zasięgiem okolice Wiednia oraz północne i zachodnie tereny Austrii. Stąd paczki będą mogły być nadawane m.in. do Niemiec, Szwajcarii, Belgii, Holandii, Luksemburga i Danii – w opcji dostawy następnego dnia. Ten krok ze strony GLS to kolejny dowód na to, że firmy kurierskie zauważają już popyt na takie usługi. Kupujący online coraz częściej interesują się zakupami w zagranicznych sklepach internetowych, dochody sprzedawców z tytułu transakcji transgranicznych rosną, czego naturalną konsekwencją jest zaoferowanie odpowiednich opcji przesyłek międzynarodowych ze strony dostawców. Klient końcowy ceni wysoką jakość oraz szybkość dostawy i jest często gotowy nawet dodatkowo za nią zapłacić. Coraz częściej oczekuje również, że zakupy zrobione w zagranicznym sklepie dotrą do niego tak szybko, jak w przypadku dostawy od rodzimego sprzedawcy. Wyobraźmy sobie, że kupujemy coś we Francji, albo na brytyjskim eBayu i przesyłka dociera do nas już następnego dnia. Brzmi dobrze. 🙂
http://evigo.pl/16461-ekspresowe-przesylki-w-modelu-cross-border/
5. Flota elektrycznych aut od DHL
Szykuje nam się spora (eko)rewolucja na rynku usług logistycznych. DHL poinformował niedawno, że pracuje właśnie nad własną flotą składającą się z 2 000 elektrycznych samochodów dostawczych, skonstruowanych tak, by załadunek i rozładunek paczek przebiegał najsprawniej jak to możliwe, a wmontowane kamery mogły dodatkowo ułatwić parkowanie. Vany mają powstać do końca 2016 roku. Władze DHL zapowiedziały, że planują z czasem wymienić wszystkie samochody na elektryczne. CEO Frank Appel wskazał, że postrzegają tę inwestycję jako sposób na wypracowanie istotnej przewagi konkurencyjnej na rynku kurierskim. Dokładne terminy wymiany floty nie są jeszcze znane, bo będzie to spore przedsięwzięcie finansowe i logistyczne, które zapewne rozciągnie się w czasie, gdyż DHL ma obecnie około 92 000 pojazdów. Plan przewiduje produkcję około 5 000 jednostek rocznie.
http://www.dw.com/en/deutsche-post-dhl-makes-its-own-electric-delivery-vans/a-19332124
Za Tobą Top 5 najważniejszych i najciekawszych, naszym zdaniem, wydarzeń w świecie e-handlu w minionym miesiącu. Już za 4 tygodnie kolejna porcja newsów.
* Raport „Global Online Shopping Study 2014”, Pitney Bowes
Źródło zdjęcia głównego: depositphotos.com