Ostatnia aktualizacja artykułu 2020/06/15
Coraz więcej sklepów internetowych nie tylko współpracuje z kilkoma firmami kurierskimi, ale także oferuje swoim klientom różne metody płatności oraz dostawy. Jedną z możliwości, jest wysyłka za pobraniem, która pomimo szybkiego rozwoju rynku płatności elektronicznych cały czas cieszy się dużą popularnością wśród klientów. Jeżeli jako sprzedawca oferujemy także ten rodzaj płatności, ważne jest, aby firma przewozowa, z którą współpracujemy, oferowała szybki zwrot pobrania. Dlaczego?
Spis treści
Wysyłka za pobraniem
Cash on delivery (ang. wysyłka za pobraniem) to rodzaj płatności, dzięki któremu kupujący może zapłacić za zakupy dopiero w momencie otrzymania paczki od kuriera. Mimo, iż we wszystkich firmach kurierskich jest usługą dodatkową i bardzo często jest droższa niż standardowa opcja, dużo ludzi chętnie z niej korzysta. Po pierwsze zabezpiecza ich przed nieuczciwymi sprzedawcami. Ludzie często nie mają zaufania do nowych, nieznanych im sklepów internetowych, dlatego wysyłka za pobraniem jest dobrą okazją, aby sprawdzić nowe miejsce w sieci i jakość obsługi klienta. Po drugie niektórzy kupujący nie mają zaufania do płatności online, boją się, że ktoś może wykraść dane ich karty płatniczej lub po prostu nie potrafią płacić przez internet (osoby starsze, które zazwyczaj opłacają rachunki w banku lub na poczcie). Po trzecie zdarza się, że klienci robią zakupy na ostatnią chwilę lub szybko czegoś potrzebują, więc nie muszą martwić się czasem zaksięgowania pieniędzy na koncie sprzedającego, czyli szybciej otrzymują swoje zamówienie.
Przeczytaj także: Czy udostępnienie płatności za pobraniem w e-sklepie zwiększa sprzedaż?
Chociaż wysyłka za pobraniem może się wiązać dla sprzedającego z kilkoma niedogodnościami, nie warto z niej rezygnować, ponieważ gwarantuje ona wzrost lub utrzymanie sprzedaży na tym samym poziomie. Jest też większa szansa na zatrzymanie klienta, który mógłby przejść do konkurencji, jeżeli zależałoby mu na tym konkretnym rodzaju wysyłki.
Gdzie są moje pieniądze?!
Jaką drogę pokonują pieniądze od momentu dostarczenia paczki przez kuriera do zaksięgowania ich na koncie sprzedawcy? Najpierw należność trafia w ręce kuriera (bezpośrednio lub pośrednio, jeżeli firma kurierska oferuje płatność kartą przy odbiorze), następnie pieniądze przychodzą do centrali firmy, a na końcu docierają na konto właściciela sklepu. Jeżeli sprzedawca korzysta z platformy usług kurierskich, to właśnie od niego powinien przyjść przelew.
Szybki zwrot pobrania
Skoro klient płaci dopiero podczas odbioru paczki, a nie po złożeniu zamówienia, to znaczy, że do momentu otrzymania pieniędzy od firmy kurierskiej lub platformy usług kurierskich są one „zamrożone” na koncie przewoźnika lub sklepu. Przy dużych kwotach może to wpływać na brak płynności finansowej, bardzo istotnej w przypadku małych i średnich firm. Brak regularnych wpłat na konto właściciela sklepu niestety może się wiązać z potrzebą zaciągnięcia dodatkowych kredytów, aby móc opłacić bieżące faktury i rachunki.
To główny powód, dla którego zawsze warto sprawdzać, ile czasu należy czekać na zwrot pobrania od przewoźnika, z którym podpisuje się umowę. Im szybciej pieniądze wrócą na konto, tym lepiej i bezpieczniej dla właściciela sklepu internetowego. Rozbieżności w czasie, w którym zwrot pobrania trafia na konto, mogą wynosić od kilku do kilkunastu dni. W zależności od firmy kurierskiej mogą to być 4, 7, a nawet 11 dni roboczych. Tylko niektórzy usługodawcy, np. platformy usług kurierskich (m.in. Furgonetka.pl) oferują zwrot express, czyli 1 dzień roboczy od momentu odebrania przesyłki przez odbiorcę.
Podejmując współpracę z firmą kurierską lub platformą usług kurierskich nie kierujmy się jedynie ceną, jaką przyjdzie nam zapłacić za przesyłki. Niejednokrotnie warto zapłacić odrobinę więcej za usługę logistyczną i mieć pewność, że zwrot pobrania nastąpi po 24h od odebrania gotówki od klienta. Pozwoli to na zachowanie poczucia bezpieczeństwa finansowego.
Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos