Ostatnia aktualizacja artykułu 2022/05/18
Udostępnienie klientom łatwego zwrotu towaru to – wbrew pozorom – szansa na rozwój. Kupujący online zdecydowanie chętniej robią zakupy tam, gdzie mogą skorzystać z wygodnej opcji odesłania produktów. W sklepie odzieżowym zwroty pojawiają się dość często, bo użytkownicy zamawiają np. kilka różnych rozmiarów lub modeli ubrań, żeby je przymierzyć i zwrócić te, które nie pasują. Sprawdź, jak ulepszyć ten proces w swoim e-sklepie.
Spis treści
Zwrot towaru zakupionego przez internet
Przepisy Ustawy o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 roku dają kupującym prawo zwrotu towaru zakupionego poza lokalem przedsiębiorstwa w terminie do 14 dni od dnia odbioru zamówienia. Oferowanie możliwości zwrotu produktów jest dla sklepu online obowiązkiem, ale warto podejść do tego w taki sposób, żeby przekuć to w swój sukces i zdobyć więcej lojalnych klientów.
Przyjazna polityka zwrotów to must-have
Warunkiem łatwej realizacji zwrotów są umiejętnie stworzone i przyjazne dla kupujących warunki odstąpienia od umowy. Zasady zawarte w polityce zwrotów powinny być opisane zrozumiałym językiem. Badania nad rynkiem e-commerce pokazują, że wielu kupujących sprawdza warunki zwrotów jeszcze zanim zdecyduje się złożyć zamówienie, co dla sprzedających powinno być jasnym sygnałem, że tego tematu nigdy nie wolno zaniedbywać.
Istotne jest to, aby kupujący mógł łatwo trafić na najważniejsze informacje. Warto zadbać o to, aby odnośnik do zasad dot. zwrotów znalazł się na stronie głównej, np. w stopce lub na banerze. Widoczne określenie konkretnych warunków zwrotów zachęca użytkowników do zakupu, a przedsiębiorca nie musi każdorazowo odpowiadać na pytania dotyczące warunków zwracania niepasujących ubrań czy dodatków.
Oferuj kupującym więcej niż wymaga tego prawo
Każdy sklep internetowy musi funkcjonować w imię zasad prawa, ale w celu zdobycia większej popularności, warto oferować kupującym nieco więcej niż minimum wymagane przez ustawodawcę. Bardzo korzystnie działają np. wydłużenie czasu na odstąpienie od umowy, skrócenie czasu oczekiwania na zwrot środków. Prawdziwym „strzałem w dziesiątkę” są natomiast darmowe zwroty, które możesz oferować np. członkom klubu zakupowego lub dla zamówień od konkretnej kwoty.
Wydłużenie terminu na zwrot towaru w większości przypadków nie generuje dla sklepu żadnych dodatkowych kosztów, a jedynie zyski. Dla kupujących jest natomiast potwierdzeniem bezpieczeństwa i zachętą do powrotu na kolejne zakupy.
Podkreślaj najważniejsze informacje o zwrotach
Sklep internetowy może wykorzystać zwroty na swoją korzyść. Jak to zrobić? Warto komunikować użytkownikom najważniejsze informacje w kilku miejscach i tak zaprojektować serwis, żeby wzmianki o wygodnych zwrotach podążały za użytkownikiem na ścieżce zakupowej. Świadomość możliwości dokonania szybkiego zwrotu zachęca do zapełnienia koszyka. Najważniejsze informacje, np. czas na zwrot towaru warto umieścić w postaci czytelnych komunikatów w miejscach, które dobrze rzucają się w oczy – na karcie produktu lub na jednym z banerów w sklepie.
Podkreślanie informacji o zwrotach ułatwia prowadzenie sklepu – ogranicza czas potrzebny na udzielanie indywidualnych odpowiedzi. Z kolei dla kupujących stanowi potwierdzenie, że korzystają z oferty rzetelnego sklepu i mogą bez obawy zamówić ubrania w kilku rozmiarach, żeby w razie czego te nietrafione po prostu odesłać.
Umożliwiaj szybkie zwroty w formie elektronicznej
W przypadku zwrotów najwięcej pracy w sklepie internetowym generuje konieczność obsługi papierowych formularzy. Odbieranie dokumentów, kserowanie i archiwizowanie zużywa zasoby. Tak samo uciążliwe jest to dla kupujących, którzy muszą tracić swój czas na drukowanie i wypisywanie kwestionariuszy.
Z powyższych względów warto zachęcać klientów do zgłaszania zwrotów w formie elektronicznej, np. e-mailowo lub poprzez specjalny formularz online. Taki moduł do szybkich zwrotów możesz wdrożyć w swoim sklepie z Furgonetką – i to bezpłatnie, przy pomocy prostej integracji. W rezultacie umożliwisz kupującym załatwienie wszystkiego online, a sobie zapewnisz wygodę zarządzania przesyłkami zwrotnymi z poziomu jednego systemu.
Obsługa zwrotu online opłaca się kupującym i sprzedającym. Klient sklepu może załatwić formalności z poziomu laptopa czy smartfona i bez problemu odesłać niepasującą bluzkę lub spódnicę, a sklep oszczędza czas i może skupić się na innych obowiązkach.
Podsumowanie
Korzystne warunki zwrotów i sprawna obsługa odsyłanych zamówień mogą napędzać ruch w sklepie i zwiększać sprzedaż. Sklep odzieżowy online musi zadbać o jasne komunikowanie warunków zwrotu, a najlepiej o sprawny moduł do obsługi online. Wtedy użytkownicy poczują się pewnie i z przyjemnością zrobią kolejne zakupy.
Źródło zdjęcia głównego: Adobe Stock