Ostatnia aktualizacja artykułu 2020/06/18
W zeszłym tygodniu rozpoczęłam cykl pięciu krótkich artykułów o sposobach na ułatwienie klientowi zakupów online. W pierwszym tekście pisałam o usability, dlaczego jest ono ważne i jakie są korzyści z jego ulepszenia. Jeśli ktoś jeszcze nie widział tego artykułu albo chce go przeczytać jeszcze raz, zapraszam -> link. Dzisiaj napiszę o kolejnym elemencie zupełnie niemagicznej układanki z e-commerce na pierwszym planie – kontencie. Dlaczego więc „content is a king”?
Sposób 2: Zadbać o jakość contentu
Treści na stronie to nie tylko szumne hasła reklamowe – Więcej! Taniej! Lepiej! itd. To przede wszystkim zrozumiale napisane i umieszczone w widocznym miejscu informacje dotyczące metod i kosztów dostawy oraz formalności związanych ze składaniem reklamacji, a także unikatowe i ciekawe opisy produktów.
Te ostatnie są szczególnie niedoceniane. Wciąż bardzo często się zdarza, że właściciele sklepów zupełnie nie przywiązują do nich wagi i albo kopiują te otrzymane do producentów, albo w ogóle ich nie umieszczają. Tymczasem powinny one wskazywać nie tylko dane techniczne, ale i najważniejsze zalety produktu oraz korzyści wynikające z jego użytkowania. Warto trzymać się znanego schematu: cecha, zaleta, korzyść. Opis powinien również zawierać informacje o gwarancji, ponieważ podnosi to zaufanie ze strony klienta, oraz opowiadać o tym, czego nie da się do końca zauważyć na zdjęciach, czyli np. o fakturze materiału czy wielkości danego przedmiotu.
Wskazówka 1: Z raportu E-commerce w Polsce 2015 wynika, że dla 38% respondentów bardziej szczegółowe opisy produktów byłyby czynnikiem motywującym do częstszych zakupów online. Być może postaranie się o lepsze teksty pomoże zwiększyć sprzedaż?
Wskazówka 2: Jeżeli w Twoim sklepie są tysiące produktów i obawiasz się, że koszty opracowania wszystkich opisów na nowo okażą się za wysokie, zacznij od kilkudziesięciu najważniejszych pozycji. Dodaj nowe opisy i obserwuj efekty tych zmian.
Wspomniane wyżej fotografie są koniecznym uzupełnieniem prezentacji produktu. Powinny być wysokiej jakości i pokazywać przedmiot z różnych stron. Bardzo popularne są obecnie zdjęcia 360, ponieważ pozwalają klientowi obejrzeć interesujący go produkt niemal tak dokładnie, jak w sklepie stacjonarnym. Dobrym rozwiązaniem są również materiały video, które umożliwiają jeszcze atrakcyjniejszą prezentację towaru. Warto być jednak z nimi ostrożnym, ponieważ niedostosowane mogą mocno obciążyć stronę, co z kolei wydłuży czas jej ładowania, a ten jest również bardzo istotny, w kontekście usability. Jeśli szukasz przykładu tego, jak można zaprezentować towar za pośrednictwem filmu, zajrzyj np. tutaj.
Zdjęcia lub filmy odgrywają bardzo ważną rolę. Dlatego i tutaj warto postawić na autorskie materiały. Klienci bardzo dobrze reagują na zdjęcia, które pokazują produkt w użyciu, w ruchu oraz oddają jego rzeczywisty rozmiar. W przypadku ubrań – koniecznie pokaż je na człowieku. Przyciągniesz uwagę, a klient będzie mógł łatwiej ocenić, czy jest to produkt dla niego. Jeżeli zastanawiasz się jak taka prezentacja wygląda w rzeczywistości, zajrzyj np. na stronę marki Top Secret.
Dodatkowa informacja o modelce prezentującej ubranie, to właśnie taka fajna wartość dodana, która pozwala ocenić klientce, jaki rozmiar ma w rzeczywistości oglądana spódnica. Na Top Secret znajdziesz również kilka innych ciekawych zabiegów, które warto podpatrzyć np.: umiejscowienie w górnym pasku informacji o darmowej dostawie, podświetlenie na czerwono pozycji nowości i promocje w menu, wyróżnienie informacji o tym, że klient ma gwarancję zwrotu do 30 dni itp.
Wskazówka 3: Pokazałam tutaj przykłady typowo kobiecych produktów, ale warto pamiętać o tym, że zgodnie z wynikami badań Gemiusa dla e-Commerce Polska, to mężczyźni częściej deklarują, że bardziej szczegółowe opisy produktów (41% do 35%) i lepszej jakości zdjęcia (42% do 39%) zachęciłyby ich do częstszego robienia zakupów online.
Jeżeli chodzi o content dotyczący produktów, to niesłabnącą popularnością cieszą się wszelkie porównywarki i serwisy z opiniami. Może to wynikać z faktu, że rekomendacje są wciąż jednym z kluczowych czynników wpływających na nasze decyzje zakupowe. Dlatego tak ważne jest, by również na stronie sklepu klient miał możliwość dodania opinii o zakupionym produkcie, ponieważ jeśli z jakiegoś powodu będzie niezadowolony, napisze Ci to bezpośrednio i będziesz mógł to kontrolować. Jeśli pójdzie poskarżyć się w inne miejsce, cóż, opinia pójdzie w świat i już jej nie zatrzymasz.
Niesłabnącą popularnością cieszą się również profile na Facebooku, takie jak Towar niezgodny z umową, czy Reklama vs. Rzeczywistość oraz liczne artykuły z serii „Oczekiwania vs. smutna rzeczywistość”, gdzie klienci punktują sprzedawców, którzy nieco zakrzywili obraz sprzedawanych produktów, pokazując zdjęcia rzeczy, które nie mają nic wspólnego z ich rzeczywistym wyglądem i zostały np. skradzione z katalogów znanych marek.
Krótko podsumowując – warto zadbać o kontent na stronie www, ponieważ klienci zwracają na to szczególną uwagę. Przemyślane opisy produktów i dobre zdjęcia mogą pozytywnie wpłynąć na wielkość Twojej sprzedaży.
Źródło zdjęcia głównego: depositphotos.com