Ostatnia aktualizacja artykułu 2022/04/29
Zwrot towaru warto traktować jako szansę na rozwój dla sklepu internetowego. Dziś kupujący wyjątkowo cenią sobie możliwość bezproblemowego odesłania zakupów, szczególnie w odniesieniu do elektroniki, która należy do jednego z najchętniej kupowanych produktów. Jeśli w sklepie pojawią się szybkie zwroty, to pociągnie to za sobą większe zainteresowanie ofertą i realny wzrost liczby zamówień. Sprawdź, jak usprawnić zwroty w sklepie z elektroniką i dlaczego warto to zrobić.
Spis treści
Zwrot towaru kupionego online
Każdy sprzedający swoje produkty na odległość ma obowiązek oferowania klientom możliwości zwrotu towaru. Kwestie związane ze zwrotem przedmiotów kupionych poza lokalem przedsiębiorstwa reguluje Ustawa o prawach konsumenta, która podaje, że kupujący może odstąpić od umowy zawartej na odległość w terminie 14 dni bez podawania przyczyny i powinien odesłać towary w ciągu 14 dni od zgłoszenia zamiaru zwrotu. Sprzedający ma natomiast obowiązek oddania środków w ciągu 14 dni od dnia odebrania przesyłki zwrotnej.
Zaplanuj przyjazną politykę zwrotów
Zasady zwrotów w sklepie internetowym z elektroniką powinny być zawsze zrozumiałe. Politykę określającą zasady zwrotów należy przygotować w sposób przyjazny dla klientów – wszystkie zapisy muszą być sformułowane prostym językiem, a szczególnie ważne informacje należy dodatkowo wyszczególnić.
Klienci sklepu z elektroniką muszą wiedzieć, jakiego rodzaju towarów nie mogą zwrócić, a co podlega zwrotowi w każdym przypadku. Właściciel sklepu powinien również pamiętać, że internauci bardzo często sprawdzają informacje dotyczące zwrotów i biorą je pod uwagę przy wyborze sklepów, w których składają zamówienia.
Dzięki przyjaznym zasadom zwrotów, sklep z elektroniką może budować swój dobry PR i zarabiać więcej na zamówieniach. Klienci z kolei chętniej zamówią drogi telewizor czy komputer, bo będą pewni, że jeśli coś będzie nie tak, to szybko i bezpiecznie zwrócą sprzęt.
Oferuj użytkownikom więcej niż wymaga tego prawo
Termin na zwrot towaru warunkowany prawem wynosi 14 dni od dnia odebrania zamówienia, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby go wydłużyć. Wiele sklepów internetowych (szczególnie tych dużych) wydłuża czas na realizację zwrotu do 30 lub nawet 60 dni, co wpływa pozytywnie na sposób postrzegania ich przez konsumentów.
Za decyzją o wydłużeniu czasu na zwrot może iść także skrócenie czasu oczekiwania na przelew środków. Możliwość odzyskania przez klienta pieniędzy po 3 czy 7 dniach zawsze jest bardziej kusząca niż oczekiwanie na przelew aż 14 dni, tak jak określa to polskie prawo.
Dla kupujących wydłużony czas na zwrot jest sygnałem, że są w miejscu, w których ich potrzeby się liczą, a zwrot kosztownego sprzętu nie będzie skutkował dwutygodniowym zamrożeniem pieniędzy. Dla sklepu taki krok może przełożyć się natomiast bezpośrednio na wzrost sprzedaży i zwiększenie liczby powracających klientów.
Komunikuj wyraźnie najważniejsze informacje o zwrocie towaru
Kluczowe informacje o zwrotach warto prezentować w ważnych punktach w sklepie internetowym, np. na stronie głównej, na koncie klienta lub na karcie konkretnego produktu, by użytkownik trafiał na nie na różnych etapach procesu zakupowego. Istotną rolę odgrywają szczególnie pozytywne komunikaty np. o wydłużonym czasie na zwrot, które niejednego klienta potrafią przekonać do złożenia zamówienia.
Co ważne, podkreślanie ważnych warunków zwrotu towaru zmniejsza ryzyko rezygnacji z zakupów. Dla sklepu internetowego oznacza to potencjalnie wyższe zyski i możliwość sprzedaży droższych sprzętów, a dla kupującego – opcję skorzystania z dobrych ofert.
Zachęcaj do zgłaszania zwrotów online
Niewątpliwie najważniejszym usprawnieniem w realizacji zwrotów w sklepie z elektroniką jest automatyzacja całego procesu. Warto zachęcać swoich klientów do tego, aby chęć zwrotu zgłaszali w formie e-mailowej lub poprzez specjalny formularz online, zamiast zbędnej papierologii.
Zwroty online stanowią ułatwienie dla obu stron transakcji. Klient może załatwić formalności związane z rezygnacją ze sprzętu RTV czy AGD w dowolnym momencie, np. w drodze do pracy czy na uczelnię, a sklep obsłuży ten zwrot dużo szybciej.
Jeśli chcesz oferować kupującym możliwość szybkich zwrotów online, nie musisz inwestować pieniędzy w nowoczesne systemy. Możesz wypróbować gotowe narzędzia, takie jak bezpłatny moduł Furgonetka Zwrot, który wdrożysz do swojego sklepu w kilka minut i to bez pomocy programisty. Rozwiązanie obsługuje integracje z większością platform sklepowych.
Podsumowanie
Zwroty mogą kojarzyć się głównie ze stratą zamówień i pieniędzy, a wcale nie musi tak być. Nowoczesne sklepy internetowe zaczynają postrzegać zwrot towaru jako jeden z elementów dotarcia do szerszego grona klientów i sposób na budowanie dobrych relacji. Usprawnienie zwrotu w formie systemu online ograniczy ilość pracy, przyspieszy obsługę i sprawi, że klienci będą zadowoleni z obsługi i skłonni wrócić na kolejne zakupy.
Źródło zdjęcia głównego: Adobe Stock