Ostatnia aktualizacja artykułu 2020/04/21

Logistyka w dużych vs. małych i średnich sklepach internetowych w Polsce. Raport 2019  

Już po raz czwarty przedstawiamy raport o dostawie w polskim e-commerce. Analizie poddaliśmy formy i koszty doręczenia w sklepach internetowych. Wyniki pozwoliły pokazać, jak kształtują się trendy w logistyce w rodzimym e-handlu i na jakie rozwiązania w tym temacie decydują się polscy e-sprzedawcy. 

W tym roku raport został przygotowany w nowej wizualnie odsłonie i dodatkowo został on wzbogacony o opinie ekspertów z branży, którzy na co dzień tworzą polski rynek e-commerce. Raport szczególnie polecamy każdemu, kto prowadzi własny sklep internetowy, aby sprawdził, jak jego oferta dostawy kształtuje się na tle konkurencji. Zachęcamy także do zapoznania się z nim wszystkie osoby pracujące w branży e-commerce.

Jeśli chcesz wiedzieć, ile form dostawy oferują sklepy internetowe, jakie są poza kurierem najczęściej udostępniane opcje doręczenia, jaki jest średni koszt wysyłki oraz jakie firmy kurierskie są najpopularniejsze wśród sprzedawców, to przeczytaj nasz raport. 

Formy dostawy dostępne w polskich sklepach internetowych

Badanie pokazało, że aż 40% małych i średnich sklepów udostępnia tylko jedną formę doręczenia kurierem. Dodatkowo aż 30% nie informuje o nazwie firmy kurierskiej, która realizuje dostawę zamówienia. W dużych sklepach tendencja jest odwrotna, bo 43% z nich ma w ofercie cztery i więcej opcji doręczenia.  

Inną niż kurier najczęściej udostępnianą formą doręczenia zamówienia są Paczkomaty, jednak coraz popularniejsze są także dostawy do sklepów Żabki czy stacji Orlen. Inwestują w nie głównie duże sklepy internetowe, które są bardziej świadome preferencji klientów i trendów rynkowych. Małe i średnie podmioty powinny zastanowić się nad rozszerzeniem opcji dostawy w swojej ofercie, zwłaszcza o popularne w Polsce rozwiązania click & collect. Szeroki wybór form doręczenia jest bowiem czynnikiem motywującym dla 49% kupujących online (Raport Gemius, E-commerce Polska 2019). Dodatkowo są to opcje często sporo tańsze od standardowego doręczenia kurierem, a aż 55% polskich e-klientów wskazuje, że kupowałoby więcej, gdyby koszty dostawy były niższe. 

Szczegółowe dane odnośnie oferowanych przez sprzedawców form dostawy i firm kurierskich dostępne są w naszym raporcie. 

Ceny dostawy w polskich sklepach online – pobierz raport

Średni koszt dostawy w małych i średnich sklepach internetowych wynosi 15,66 złotych w przypadku przesyłek przedpłaconych.

W dużych sklepach za wysyłkę zamówienia trzeba średnio zapłacić 10,61 złotych. Średnia cena przesyłki za pobraniem to 20,96 złotych w małych i średnich podmiotach oraz 14,53 złotych w dużych.

Jaka jest średnia cena dostawy zakupów online w Polsce?

Źródło: materiały własne

Coraz więcej dużych sklepów udostępnia opcję darmowej dostawy. Ma ją w ofercie 71% z nich, a średnia wartość koszyka od której jest dostępna wynosi 169,21 złotych. Niestety w małych i średnich sklepach odsetek podmiotów, które mają darmową dostawę jest znacznie niższy. Dodatkowo średnia wartość koszyka, od której proponują one tę opcję jest ponad 2 razy wyższa niż w przypadku dużych sklepów. Preferencje polskich klientów pokazują, że warto inwestować w darmową dostawę, bo dla 59% jest ona czynnikiem motywującym do robienia zakupów przez internet. 

Szczegółowe informacje o cenach dostawy z podziałem na firmy kurierskie dostępne są w naszym raporcie. 

Pobierz raport

O raporcie

W badaniu przeanalizowaliśmy 1059 sklepów internetowych, które podzieliliśmy na dwa segmenty – małe i średnie oraz duże. Zostały one wybrane w procesie doboru losowego. Skupiliśmy się głównie na tym, aby pokazać z oferty jakich firm przewozowych najczęściej korzystają polscy e-sprzedawcy, jakie sposoby doręczenia lub odbioru zamówienia sklepy udostępniają klientom oraz jaka jest średnia cena dostawy zakupów. 

Dodatkowo w raporcie uwzględniono także takie opcje dostawy, jak możliwość odbioru osobistego i darmową wysyłkę oraz średnią wartość koszyka, od której jest ona dostępna. Oddzielnie potraktowano wysyłki pocztowe oraz opcję przesyłki za pobraniem, która jest wciąż bardzo popularna wśród polskich e-klientów. 

To już czwarta edycja raportu, stąd duża jego część jest poświęcona porównaniu aspektów, które zmieniły się na przestrzeni lat 2016-2019. 

[/indeed-social-locker]

Źródło zdjęcie głównego: materiały własne