Ostatnia aktualizacja artykułu 2020/06/15
Obroty w handlu, także w e-commerce, bardzo często powiązane są z porami roku, ale też z kalendarzem i ważnymi świętami lub wydarzeniami. Ponieważ wakacje to sezon urlopowy, wielu sprzedawców obawia się o spadek przychodów w tym czasie. Wcale tak, jednak być nie musi. Wbrew powszechnym opiniom o sezonie ogórkowym, znajdzie się kilka okazji oraz tematów, które warto wykorzystać, by utrzymać lub nawet podnieść sprzedaż. Ponadto w wielu branżach to wręcz wzmożony czas zakupowy, poczynając od odzieży, poprzez akcesoria turystyczne i sezon grillowy, kończąc na szkolnej wyprawce i podręcznikach na nowy rok szkolny. Sprawdź nasz kwartalny kalendarz e-sprzedawcy.
Jak widać powodów do zakupów jest wiele i w 3 już części naszego cyklu pokażę kilka ciekawych inspiracji, które pomogą Wam wykorzystać ten nadchodzący czas. Zachęcam też do przeczytania pierwszej i drugiej części naszego przewodnika. Na początku października pojawi się już ostatnia czwarta jego część, w której wspólnie zamkniemy ekomersowy rok i podsumujemy najważniejsze kwestie z nim związane.
Spis treści
Pora na konkrety i spis okazji do wykorzystania przy akcjach promocyjnych w III kwartale roku.
LIPIEC i SIERPIEŃ to czas letnich wyprzedaży, a także zakup wyposażenia turystycznego oraz produktów spożywczych na grille i pikniki.
II POŁOWA SIERPNIA i WRZESIEŃ to szkolne ( i akademickie) szaleństwo zakupowe oraz wymiana garderoby na nadchodzącą jesień. Pamiętajcie także o Dniu Chłopaka, który jest 30 września.
Dlaczego warto wykorzystać wakacyjny okres oraz początek jesieni?
Okres wakacyjny nie jest taki zły, jak wszystkim się wydaje. Według Sociomantic Lab wakacyjne wyprzedaże i początek szkoły przyniosły w 2014 r. amerykańskim e-sklepom nawet 57 mln dolarów, czyli aż o 16% więcej niż w roku poprzednim. Z kolei polscy rodzice wydali w 2015 r. średnio po 828 zł na szkolne wyprawki na jedno dziecko. Z tego 46% przeznaczone zostało na zakup podręczników, zgodnie z sondażem przeprowadzonym przez CBOS.
Badania przeprowadzone przez Grupę Okazje.info wykazały, że w wakacje najchętniej kupujemy książki (35% respondentów), co za pewne ma nie tylko związek z zakupem podręczników do szkoły, ale także wypoczynkiem przy ciekawej lekturze podczas urlopu. Ponadto 43% kobiet decyduje się na wymianę garderoby na letnią, gdzie przodują szorty i stroje kąpielowe. To także czas zakupu prezentów – okres ślubów, sprzętu ogrodowego oraz akcesoriów i materiałów niezbędnych podczas wakacyjnych remontów. Warto wykorzystać tę wiedzę i zachęcić klientów do zakupów właśnie w Twoim e-sklepie.
Jak wykorzystać ten okres do zwiększenia sprzedaży?
Letnie wyprzedaże związane z czyszczeniem magazynów przed nadchodzącym sezonem jesiennym to bardzo intensywny okres dla sklepów odzieżowych i obuwniczych. Najbardziej popularną formą reklamy są wtedy mailingi i posty na Facebooku informujące o przecenach oraz promocjach.
Niektóre sklepy chcąc wyróżnić się na tle wakacyjnego szaleństwa promocyjnego i zwrócić uwagę klientów, odchodzą od słowa wyprzedaż i organizują np. wakacyjny maraton zakupów, czego dobrym przykładem jest Answear.com.
Letnie promocje warto połączyć także z innymi wartościami dodanymi i stworzyć np. poradniki, inspiracje czy trendbooki. Przykładem może być tu ponownie sklep answear.com, który na swoim blogu informuje klientów o trendach na lato 2017.
Z kolei Trunk Club, stylista on-line, pokazuje jak ubrać się latem do pracy, aby nie tylko czuć się komfortowo, ale także profesjonalnie wyglądać. E-sklep może także edukować swoich klientów, np. poprzez newslettery albo współpracę z influencerami. Dobrym przykładem jest sklep willsoor.pl, który współpracuje z profesjonalnymi stylistami. Co jakiś czas wysyła do odbiorców swojego newslettera po kilka propozycji stylizacji na różne okazje. Dzięki temu Panowie mogą szybko uzupełnić garderobę o nowe, kompletne stroje. Z kolei influence marketing jest korzystny z tego względu iż współpracując z osobami, które wyznaczają trendy i mają dużą liczbę fanów, docieramy do kolejnych potencjalnych odbiorców naszego asortymentu. Fajnym przykładem jest Ekskluzywny Menel, który na swoim blogu przygotowuje tzw. Lookbooki prezentując na nich stylizacje i przy okazji promując sklepy, w których je kupił.
W celu lepszego wyróżnienia letniej oferty można stworzyć coś co przygotował mountainwarehouse.com., czyli osobną kategorię. Kolokwialnie możemy to nazwać takim sklepem w sklepie. Dzięki takiemu zabiegowi od razu wychodzimy do osób zainteresowanych ofertą wakacyjną i nie zmuszamy ich do przeszukiwania setek produktów, aby znaleźć te, które ich interesują.
Wakacje to szczególny czas dla rynku e-grocery. Analitycy Morgan Stanley oszacowali, że w 2016 roku żywność w e-sklepach kupowało 1 na 3 internautów na świecie (wobec 1 na 5 w 2015 roku). Według ich analiz wartość rynku e-grocery w USA wyniosła 42 mld dolarów – aż o 163% więcej niż w roku poprzednim. Te dane pokazują, jak duży potencjał niosą internetowe zakupy spożywcze.
Jeden z najpopularniejszych polskich sklepów z sektora e-grocery Frisco.pl ciekawie wykorzystał wakacyjną tematykę w swoich kreacjach na Facebook’u. Podczas upalnych dni najchętniej jemy lody. Stąd ich motyw pojawia się w wielu wakacyjnych materiałach promocyjnych. Frisco.pl zachęca do zakupów on-line, by nie stać w kolejkach i mieć czas na zjedzenie loda. 😉
Natomiast ciepłe lipcowe wieczory zachęcają do spotkań na świeżym powietrzu w gronie rodziny i znajomych. Rozpala się wtedy grilla i korzysta z uroków lata. E-sklepy z sektora spożywczego mogą świetnie wykorzystać te polskie szaleństwo grillowania, które trwa od wielu lat. Jest to też dobry okres dla branży związanej z wyposażeniem wnętrz i ogrodów.
Bardzo ciekawie do tematu letniego grillowania podeszło Tesco przygotowując akcję Rozpal Grill. Składa się na nią zabawa w wirtualne grillowanie, konkurs oraz zbiór przepisów uwzględniający różne preferencje kulinarne. Nagrodami w konkursie są bony na zakupy w Tesco, które skłonią zwycięzców do zakupów w tym sklepie.
Nie tylko Tesco wpadło na pomysł przypominania o sobie klientom w czasie wakacji. Wiele sklepów internetowych przeprowadza teraz konkursy na Instagramie lub Facebooku. Aby zwiększyć zainteresowanie firmy łączą siły i współpracują przy ich organizacji oraz sponsorowaniu nagród. Połączenie kanałów komunikacyjnych zwiększa zasięg odbiorców promocji ich akcji. Przykładem może być sklep internetowy Piotr i Paweł, który wraz Fly.pl przygotował konkurs nakłaniający użytkowników do zakupów w obu serwisach. Klienci e-sklepu, którzy wcześniej nie słyszeli o fly.pl mogą przetestować serwis, z kolei użytkownicy fly.pl mają motywację do zakupów w sklepie piotripawel.pl.
Mówiąc o wakacjach nie możemy zapomnieć o wyjazdach na wczasy. Tu duże żniwa zbierają e-sklepy z akcesoriami turystycznymi, a organizując ciekawe promocje i cross-selling, a także podtrzymując relację z klientami np. poprzez mailingi, mogą znacznie zwiększyć swoje obroty. To dobry moment na wdrożenie do swoich działań marketing automation, a także skorzystanie z remarketingu i personalizacji oferty. Użytkownikom, którzy przeglądali konkretne produkty, ale ich nie kupili możemy zaproponować produkty podobne lub przypomnieć o tych nie zakupionych.
Do wakacyjnych wyjazdów może nawiązać wiele branż. Bardzo ciekawie sezon urlopowy wykorzystała chociażby apteka internetowa Doz.pl, która przypomniała subskrybentom swojego newslettera, jakie produkty warto spakować do walizki, by w razie problemów zdrowotnych, móc szybko z nich skorzystać.
W drugiej połowie sierpnia rozpoczyna się czas przygotowań do nowego roku szkolnego i kompletowania szkolnej wyprawki. Księgarnie zaczynają zachęcać do zakupów u nich poprzez różnego rodzaju promocje i zniżki, sklepy odzieżowe do odświeżenia dziecięcej garderoby, a sklepy sportowe do zakupu nowego plecaka czy stroju na zajęcia z wychowania fizycznego. To także dobry okres dla sklepów z wyposażeniem wnętrz – pokój pierwszoklasisty trzeba przecież przygotować do nowych szkolnych obowiązków. Kreatywnie do tematu podszedł sklep eobuwie.pl, który w swoim newsletterze przedstawił nie tylko obuwie idealne dla uczniów, ale zachęcał także dorosłych do obuwniczych zakupów w związku z nowym sezonem pracowniczym.
Urban Outfitters przygotował szkolną checklistę rzeczy, które warto wymienić z okazji powrotu do szkoły. Podobną propozycję, choć w innej formie, przygotował e-sklep DaWanda pokazując w swoim newsletterze “szkołoumilacze”, aby powrót do obowiązków lekcyjnych nie kojarzył się jedynie z nauką i powinnościami.
Ostatni dzień września to okazja, aby dać upominek Panom z okazji Dnia Chłopaka, który w Polsce jest coraz popularniejszy. Możesz przygotować newsletter z inspiracjami, uwzględniając preferencje prezentowe w różnych kwotach, np. jak to zrobił sklep eobuwie.pl. Pokaż też coś uniwersalnego, z czego większość obdarowanych będzie zadowolona lub daj zniżkę na szerszą gamę produktów jak np. sklep lancerto.pl. Do tematu można podejść na wesoło, czego przykładem jest kreacja przygotowana przez e-sklep adrenaline.pl, który oprócz zniżki w sklepie na wybrane produkty dla mężczyzn, zrobił weekend darmowej dostawy.
Lato w tym roku zapowiada się kapryśne jeśli chodzi o pogodę, co już mieliśmy okazję zobaczyć – raz słońce, raz deszcz. Dlatego jest to idealny moment, aby wykorzystać segmentację pogodową w swojej komunikacji marketingowej. Jeśli za oknem leje i nie zanosi się na przejaśnienia możesz zorganizować szybką akcję promocyjną na Facebooku lub konkurs na Instagramie. Jeśli natomiast zapowiada się kilka deszczowych dni i wiesz, że więcej osób będzie spędzało czas w domu, często przed komputerem, możesz przygotować dni darmowej dostawy lub podgrzać atmosferę zmniejszającymi się zniżkami. Więcej o segmentacji pogodowej pisaliśmy w naszym wcześniejszym artykule “Kuj żelazo póki gorące – o sile personalizacji w e-commerce”. Zachęcamy do jego przeczytania, a tu pokażemy przykład newslettera nawiązującego do pogody.
Oczywiście warto w tym czasie pamiętać o personalizacji oferty i dostosowaniu produktów do preferencji, a także płci odbiorców. Nie rezygnuj także z remarketingu, a ponadto, jeśli wcześniej nie korzystałeś z zaawansowanych możliwości targetowania reklam na Facebooku, warto wykorzystać okres wakacji do ich przetestowania. Facebook to przecież miejsce, na którym internauci umieszczają swoje zdjęcia z wakacji i często odwiedzają ten portal korzystając ze smartfona lub tabletu.
Warto przemyśleć akcje promocyjne w okresie wakacyjnym trochę wcześniej i dobrze wykorzystać ten czas, bo jak widać okazji i możliwości jest naprawdę dużo. Zadbaj również o sprawnie działającą obsługę klienta i logistykę, gdyż nie tylko klienci planują w tym czasie urlop, ale Twoi pracownicy także. Dlatego nie dopuść, aby chwilowe braki kadrowe wpłynęły na funkcjonowanie e-sklepu i przyczyniły się do opóźnień w wysyłce zamówienia lub zaniedbania klienta. Spóźniona dostawa może bardzo zdenerwować klienta, zwłaszcza jeśli kupił produkt potrzebny mu na czas urlopu i nie dotarł on przed jego wyjazdem. Najlepiej, jak na stronie sklepu jasno i w widoczny sposób przedstawisz przypuszczalny czas dostawy, aby klient był świadomy, ile będzie musiał czekać na swoje zamówienie.
Podsumowując, myślę, że zainspirowałam Was do kreatywnego podejścia do akcji promocyjnych latem. Pokażcie, że wakacje wcale nie muszą wiązać się z dużym spadkiem obrotów w e-commerce. To może być dobry sprzedażowo okres nie tylko dla sklepów sprzedających akcesoria turystyczne czy letnią odzież. Praktycznie każda branża może w tym czasie cieszyć się zadowalającą konwersją. Ponadto letnie kreacje zwykle są kolorowe i radosne, stąd jest to dobra okazja do zwrócenia na siebie uwagi nowych klientów, zwiększenia świadomości marki, a także zdobycia większej popularności wśród kupujących.
To już trzecia część naszego kalendarza dla e-sprzedawcy, czwarta i ostatnia część pojawi się w październiku, ale już teraz serdecznie Cię zapraszam do jej przeczytania.
Źródło zdjęcia głównego: pl.depositphotos.com