E-commerce Express, czyli top 5 faktów miesiąca. Wrzesień 2016

Źródło: pl.depositphotos.com

Wrzesień był dla nas jednym z najintensywniejszych miesięcy w ostatnim roku, ponieważ dosłownie kilka dni temu odbyła się pierwsza organizowana przez nas konferencja eDelivery 2016, poświęcona logistyce w e-handlu. Ale nie tylko u nas dużo się działo. W ostatnim miesiącu pojawiło się kilka ciekawych informacji, które pokazują, że polski i światowy rynek e-commerce zmierza w bardzo ciekawym kierunku.

  1. Alibaba otworzy biuro w Polsce już w 2017 r.

Do tej pory podobne placówki istniały w Niemczech i Holandii. Decyzja o uruchomieniu kolejnej właśnie w Polsce wynika z tego, że jesteśmy dla Alibaby najważniejszym rynkiem Europy Wschodniej. Uruchomiony zostanie jednocześnie sklep ze sprzedażą detaliczną dedykowany na nasz rynek. Krok jak najbardziej uzasadniony, ponieważ statystyki pokazuję, że już co dziesiąty Polak ma za koncie zakupy na AliExpress i ta liczba sukcesywnie rośnie. Jest to związane oczywiście z tym, że cały rynek e-handlu w Polsce bardzo dynamicznie się rozwija, a użytkownicy coraz chętniej decydują się na taką formę zakupów. Szacuje się, że polski rynek e-commerce do końca 2016 osiągnie wartość około 36 miliardów PLN i będzie rósł w skali 16% rocznie – jest więc o co powalczyć. Szczególnie interesujące jest to, co z tym fantem zrobi Allegro, dla którego chińska platforma sklepowa może okazać się wymagającym konkurentem. Z pewnością czekają nas zmiany. Dla kupujących będą to zapewne zmiany na lepsze, bo pojawienie się konkurencji zawsze wymusza większe starania o klientów. Zanosi się więc na ciekawe starcie gigantów.

http://innpoland.pl/129383,chinski-gigant-wejdzie-do-polski-jestescie-najwazniejszym-rynkiem-europy-wschodniej

  1. Daimler wyprodukuje dostawczy samochód przyszłości

Muszę przyznać, że projekt jest naprawdę śmiały. Samochód ma umożliwić całkowitą automatyzację zarówno pakowania paczek, jak i samej dostawy. Samoprowadzący się Mercedes-Benz Vision Van, bo tak ma się nazywać, będzie zasilany silnikiem elektrycznym. Jego zasięg nie jest jeszcze dokładnie znany, ale ma wynieść od 80 do 270 km. System, w który będzie wyposażony van, wie dokładnie ile waży każda paczka i dokąd należy ją zawieźć. Dodatkowo na dachu samochodu znajdują się dwa drony, które mogą dostarczyć maksymalnie 2kg paczki na odległość do 20 km. Założenia brzmią mocno futurystycznie, ale dynamika z jaką rozwijane są tego typu rozwiązania podpowiada, że wejdą one w życie szybciej, niż nam się wydaje. Główne wyzwanie stoi przed legislatorami, którzy do tej pory nie przygotowali przepisów prawnych, które regulowałyby zasady uczestnictwa w ruchu samoprowadzących się pojazdów.

http://www.spidersweb.pl/2016/09/mercedes-benz-vision-van.html

  1. Polskie skrytkomaty wychodzą za granicę

Usługi typu click&collect szybko się rozwijają i zyskują na popularności również za granicą. To klienci wymuszają na dostawcach poszukiwanie coraz do nowszych rozwiązań, które będą nie tylko tańsze, ale i wygodniejsze. Nie dziwi więc fakt, że pojawiła się kolejna ich odmiana – skrytkomaty od Parcel Technik. Na początku polska firma na zlecenie Exelot umieści swoje maszyny na terenie kampusów uniwersyteckich w Izraelu, a jeśli rozwiązanie się sprawdzi – również w innych lokalizacjach. Skrytkomaty mają w tym wypadku służyć do odbioru zamówień zrealizowanych w chińskich sklepach internetowych. Właściciele marki chcą następnie zawojować Czechy i Niemcy, gdzie będą musieli się zmierzyć z mocną konkurencją w postaci Deutsche Post DHL, który ma ponad 2 tys. automatów na terenie całego kraju.

http://mamstartup.pl/spolka/9628/konkurent-inpostu-pozyskal-pierwsze-zlecenie-parcel-technik-rozmiesci-skrytkomaty-w-izraelu

  1. Francuskie DPD wprowadza nowe formy dostaw

To odpowiedź na rosnące wymagania kupujących wobec form dostawy oferowanych przez sprzedawców. Francuski rynek e-commerce jest znany z tego, że tamtejsi e-klienci bardzo sobie cenią elastyczne formy dostawy. To właśnie tam click&collect jest najpopularniejsze w Europie. Nowości wprowadzone przez DPD to Mister Pasha (wieczorna  i weekendowa dostawa paczek) oraz Pickup Drive, czyli możliwość odbioru zakupów w modelu Drive thru (to rozwiązanie, które cieszy się ogromną popularnością we Francji i oferuje je większość marketów, tj. Carrefour czy Intermarche). Dodatkowo klienci mogą także skorzystać z usługi concierge, w ramach której istnieje możliwość zlecenia magazynowania przesyłek do 30 dni, np. w celu zgromadzenia kilku zamówień i dostarczenia ich za jednym razem. Biorąc pod uwagę, że Polacy również cenią sobie wygodne formy odbioru-dostawy przesyłek, można zakładać, że podobne rozwiązania również bardzo dobrze by się u nas przyjęły.

http://ecommercenews.eu/dpd-france-launches-new-services/

  1. Polski elektryczny samochód dostawczy wchodzi na produkcję

Pierwsze modele mają zjechać z taśmy już w ciągu najbliższego pół roku. Ursus zapewnia, że każdy element samochodu jest w 100% polski. To bardzo dobry sygnał, pokazujący, że polskie firmy podjęły w końcu kroki, by unowocześnić proces produkcji i chcą wypuszczać na rynek autorskie rozwiązania stanowiące odpowiedź na to, w jakim kierunku zmierza świat. Istotne jest potencjalne zastosowanie samochodu. Według założeń twórców, ma on być wykorzystywany przede wszystkim przez firmy kurierskie i pocztowe oraz służby komunalne. Jest bardzo cichy, więc może się fajnie sprawdzić w nocnych dostawach. Docelowo jedno ładowanie ma pozwolić na pokonanie dystansu około 200 km, obecnie auto jest w stanie przejechać 140 km, ale cały czas jest udoskonalane. Zbudowano je z materiałów kompozytowych, a całość oparta jest na aluminiowej konstrukcji. Pierwsza wersja pojazdu ma mieć ładowność 600kg, ale Ursus planuje już produkcję aut zdolnych do przewiezienia nawet 3,5 ton.

http://innpoland.pl/129753,wreszcie-jest-pierwszy-polski-samochod-elektryczny-w-ciagu-pol-roku-ma-zjechac-z-tasmy-produkcyjnej

To już wszystkie wrześniowe newsy, które dla Was wybraliśmy. Nowinki technologiczne i nowe formy dostawy towarów zdominowały to wydanie. To bardzo dobre sygnały, ponieważ potwierdzają, że rynek dostaw bardzo dynamicznie się rozwija i zmierza w bardzo interesującą stronę.