E-commerce Express, czyli top 5 faktów miesiąca. Sierpień 2016

Źródło: pl.depositphotos.com

Minął sierpień, wakacje już za nami i pomimo tego, że mogłoby się wydawać, że w tym czasie niewiele się wydarzyło, to ostatni miesiąc przyniósł sporo ciekawych informacji,  które pokazują, że jesień w e-commerce zapowiada się naprawdę interesująco. Przedstawiamy zatem pięć najważniejszych, naszym zdaniem, faktów minionego miesiąca.

  1. Ikea planuje uruchomienie sklepu internetowego

W Polsce przybędzie nam kolejny sklep internetowy… niby nic, a jednak. Liczba publikacji, jakie pojawiły się po upublicznieniu tego newsa oraz entuzjastyczne reakcje klientów pokazały jak bardzo czekali oni na ten krok. Wejście w e-commerce tak dużego podmiotu jak Ikea z pewnością znacząco wpłynie na rozwój polskiego rynku e-handlu, zwłaszcza jeśli dostawy będą również międzymiastowe. Nie znamy jeszcze szczegółów dotyczących funkcjonowania sklepu, ale według doniesień sprzedaż online ma wystartować już jesienią tego roku, a liczba dostępnych produktów będzie początkowo ograniczona – zabraknie m.in. lamp czy kubków. Obecnie szwedzka sieć ma sklepy online w 13 z 27 krajów, w których jest obecna, Polska ma być 14, co oczywiście bardzo nas cieszy. 😉

www.dlahandlu.pl/handel-wielkopowierzchniowy/wiadomosci/anna-maria-pawlak-kuliga-nowym-prezesem-ikea-w-polsce-siec-wejdzie-w-e-sprzedaz-mebli,53898.html

  1. InPost i DPD chcą wprowadzić możliwość płatności kartą u kurierów

Jeżeli takie rozwiązanie rzeczywiście zostanie wprowadzone, będzie to ogromne udogodnienie i wielki ukłon w stronę klientów, którzy cenią sobie możliwość płatności dopiero przy odbiorze. Z tegorocznego raportu Gemiusa dla e-Commerce Polska dowiadujemy się, że jest to druga (39%), po szybkich przelewach (59%), metoda płatności motywująca do zakupów online. Pozostaje nam czekać na rozwój sytuacji, ponieważ do tej pory informacja nie została oficjalnie potwierdzona przez żadnego z przedstawicieli obydwu firm kurierskich, ale pojawiła się w kilku niezależnych serwisach internetowych, więc można przypuszczać, że jest w tych doniesieniach sporo prawdy.  Jeżeli takie plany naprawdę istnieją, to na ich realizację i tak potrzebne będzie sporo czasu. Wdrożenie takiego rozwiązania może być niemałym wyzwaniem, chociażby dlatego, że firma kurierska jest wyłącznie pośrednikiem między klientem a sklepem internetowym. Kurierzy przyjmowaliby płatności, które docelowo miałyby trafić na konto różnych sprzedawców. Zwrot należności musiałyby zatem regulować specjalne umowy pomiędzy e-sklepami a firmami kurierskimi.

http://www.spidersweb.pl/2016/08/platnosc-karta-u-kuriera.html

  1. Drony w roli dostawców pizzy Dominos

Nowozelandzki oddział pizzerii Dominos, jako pierwszy na świecie, będzie oferował swoim klientom dostawę pizzy za pomocą dronów. Usługa ma zostać uruchomiona jeszcze pod koniec tego roku. Władze Nowej Zelandii wydały zgodę na komercyjne wykorzystanie bezzałogowców już w ubiegłym roku. Jesteśmy więc świadkami wyczekiwanego przełomu. W końcu drony przestaną być wyłącznie testowane, a zostaną włączone do realnego łańcucha dostaw i dostarczą zamówienie do prawdziwych klientów. Położenie i ukształtowanie terenu Nowej Zelandii z pewnością przyśpieszyło cały proces, gdyż łatwiej jest wprowadzić tego typu rozwiązanie tam, niż w zatłoczonej metropolii. Z ciekawością będziemy śledzić, jak drony dostawcze sprawdzą się w codziennym użyciu. Jeśli pomyślnie przejdą tę próbę, to zapewne wkrótce kolejne marki pójdą szlakiem przetartym przez Dominos.

Niedawno pojawiły się też informacje o tym, że holenderskie firmy testują dostawy za pomocą dronów do inteligentnych, połączonych z internetem skrzynek pocztowych. Ciekawostką jest to, że maszyny same, przy użyciu technologii RFID otwierają skrzynkę i zostawiają w niej przesyłkę, więc cały proces dostawy odbywa się bez udziału czynnika ludzkiego.

http://www.businessinsider.com/dominos-drone-will-be-delivering-pizza-this-year-2016-8?IR=T

  1. Tesco wprowadza same day delivery w modelu click&collect

Zamawiasz i odbierasz towar jeszcze tego samego dnia – taką możliwość dało Tesco wszystkim swoim klientom w Zjednoczonym Królestwie. W akcji bierze udział 300 sklepów, czyli ponad 90% wszystkich jednostek na terenie UK. Tak skonstruowana oferta to odpowiedź na dwie najważniejsze potrzeby klientów: wygoda (odbierasz z najbliższego sklepu) oraz szybkość (odbiór tego samego dnia). Zamówienia złożone do 13 będzie można odebrać już po 3 godzinach. Koszt usługi to 2 funty od poniedziałku do czwartku oraz 3 funty od piątku do soboty. W niedzielę usługa będzie niedostępna. Jeżeli przyniesie ona zadowalające efekty, Tesco z pewnością rozważy rozszerzenie oferty na inne rynki, może również na polski.

http://evigo.pl/16976-ekspresowe-click-and-collect-tesco-rzuca-wyzwanie-rywalom/

  1. Roboty od InVia usprawnią działanie magazynów

Automatyzacja magazynów to jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się trendów w e-handlu, głównie dlatego, że przynosi ona efekty w postaci łatwiejszej, szybszej i tańszej dostawy do klienta. Pisaliśmy niedawno o rozwiązaniach, jakie w tym zakresie wdrażają różne podmioty, również polskie marki, takie jak LPP. Tym razem wiadomość dotyczy robotów, które działają na zasadzie „goods-to-box” i w ten sposób optymalizują pracę magazynu. Dwie maszyny płynnie ze sobą współpracują – jeden robot ściąga towary z półek za pomocą przyssawek, po czym przekazuje je drugiemu, który ma na sobie specjalną skrzyneczkę, w której kompletuje zamówienie i przewozi je dalej. Dodatkowo maszyny są wyposażone w sensory, dzięki którym wiedzą czy w ich najbliższej okolicy znajdują się ludzie – jeśli nie – przyspieszają, jeśli tak – zwalniają. Poniższe video pokazuje dokładnie jak to wygląda.

http://multichannelmerchant.com/opsandfulfillment/warehouse/invia-takes-service-based-approach-warehouse-robotics-25082016/

To już wszystkie sierpniowe newsy, jakie dla Was wybraliśmy. Kolejna porcja wiadomości ze świata e-handlu już pod koniec września. E-commercowa machina po wakacjach nabiera tempa, więc spodziewamy się, że najbliższe cztery tygodnie mogą przynieść wiele naprawdę interesujących wydarzeń.