E-commerce Express, czyli top 5 faktów miesiąca. Październik 2016

Źródło: pl.depositphotos.com

Ostatni kwartał roku to w świecie e-commerce zazwyczaj najgorętszy okres, głównie ze względu na zbliżające się Święta i boom zakupowy. Październik zapisał się pod znakiem ciekawych nowinek i poważnych transakcji, pociągających za sobą istotne zmiany na rynku. Zacznijmy od tej najgłośniejszej, o której mówiło się nie tylko w Polsce…

  1. Allegro sprzedane za rekordową kwotę

3,25 mld USD – tyle za przejęcie Allegro i Ceneo od dotychczasowego właściciela (Naspers Limited) zapłaciły fundusze private equity: Cinven, Permira i Mid Europa. Tym samym doszło do najwyższej tego typu transakcji w historii polskiego rynku e-commerce. Kwalifikuje się ona jednocześnie do 10 największych przejęć w branży e-handlu na świecie. Nie dziwi więc liczba publikacji i dyskusji, które rozgorzały po pojawieniu się w mediach oficjalnych informacji na ten temat. To w jakim kierunku będzie się rozwijać Allegro, będzie miało bezpośrednie przełożenie na kształt polskiego i europejskiego rynku e-commerce. Nie tak dawno, rozpoczynając działalność w Niemczech, Allegro wyszło przecież poza granice naszego kraju. Dlatego z tym większym zaciekawieniem będziemy obserwować kolejne kroki nowych właścicieli. Warto jednocześnie zwrócić uwagę na fakt, że fundusze private equity mogą się okazać inwestorem przejściowym, a nie docelowym, który za kilka lat sprzeda portal z zyskiem. Z informacji prasowych wynika, że na razie nowi właściciele planują zwiększyć dostępność do serwisu za pośrednictwem urządzeń mobilnych oraz rozszerzyć usługi o ofertę biznesową.

http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/allegro-sprzedane,236,0,2172396.html

  1. Amazon.de dostępny również po polsku

Polska wersja językowa to nie jedyne udogodnienie, jakie Amazon oferuje klientom z Polski. Kolejne to obniżenie wartości koszyka kwalifikującej do darmowej dostawy do 39 euro oraz możliwość dostawy już w 1-2 dni. Wszystko to w połączeniu z polskojęzycznym działem obsługi klienta, sprawia wrażenie, że Amazon jedną nogą wchodzi do Polski. Można mieć pewność, że i tak duże grono klientów, będzie się teraz jeszcze dynamiczniej zwiększać. Kto wie, może Amazon chce w ten sposób ocenić potencjał polskiego rynku i dopiero na tej podstawie podjąć decyzję o ewentualnym otwarciu sklepu nad Wisłą. Podobny manewr zastosował przecież na rynku holenderskim. Niektórzy twierdzą, że podjęte przez Amazon kroki to również odpowiedź na działania Allegro, które weszło na rynek niemiecki i element rywalizacji o polskiego klienta.

http://mamstartup.pl/e-commerce/9879/amazon-de-dostepny-w-jezyku-polskim

  1. Facebook testuje aplikację Marketplace

Biorąc pod uwagę rozmach działań prowadzonych przez Facebooka oraz stale rosnącą liczbę aktywnych użytkowników serwisu, jest to informacja, która powinna zwrócić uwagę wszystkich podmiotów na rynku e-commerce. Jeżeli testy prowadzone obecnie w USA, Wielkiej Brytanii, Australii i Nowej Zelandii przyniosą pomyślne wyniki, możemy się spodziewać naprawdę ciekawych zmian w świecie e-zakupów. Marketplace jest wskazywany jako rozwiązanie konkurencyjne nie tylko dla mniejszych sklepów, ale i dla OLX czy Allegro. Zasady działania aplikacji są dosyć proste: użytkownik widzi na ekranie smartfona zdjęcie, cenę i krótki opis produktu. Ma dwie możliwości: „Złożyć ofertę” lub ‚Wysłać wiadomość sprzedawcy”. Bez wątpienia jest to odpowiedź Facebooka m.in. na popularność grup, w których gromadzą się ludzie chcący kupić-sprzedać różne towary. Jedne z najpopularniejszych w Polsce to: „Ubrania sprzedam tanio a modnie” (60 tys. użytkowników) czy „Ciucholand” (38 tys. członków). Potencjał jest więc ogromny. Szczególnie, że i marki i użytkownicy coraz chętniej korzystają z nowych rozwiązań w e-commerce, czego dowodem może być rosnąca popularność Messengera w roli chatbota (wykorzystuje go w ten sposób m.in. eBay). Aplikacja Marketplace to kolejny przejaw tego, że Facebook coraz mocniej wchodzi w rynek e-handlu i można się spodziewać, że będzie się w tym kierunku dynamicznie rozwijał.

http://innpoland.pl/130135,allegro-ma-powody-do-zmartwien-facebook-robi-skok-na-internetowy-handel

  1. Selfie nowym sposobem na potwierdzenie płatności?

To nie żart, ani opis sceny z filmu sci-fi, to już rzeczywistość. 😉 Mastercard podał do publicznej informacji, że wprowadza w Europie nową aplikację płatniczą Identity Check Mobile, której działanie opiera się na technologiach biometrycznych, tj. rozpoznawanie twarzy i odcisku palca. Rozwiązanie jest dostępne w Austrii, Belgii, Czechach, Danii, Finlandii, Hiszpanii, Holandii, Niemczech, Norwegii, Szwecji, na Węgrzech i w Wielkiej Brytanii, a w 2017 ma być stopniowo wprowadzane na całym świecie. Udane testy w Holandii, USA i Kanadzie potwierdziły, że jest to rozwiązanie bezpieczniejsze od wykorzystywanych dotąd haseł, co zapowiada istotne zmiany na rynku elektronicznych płatności w najbliższych latach. Zwłaszcza, że użytkownicy chętnie przyjmują nowinki, które jeszcze bardziej usprawniają i przyspieszają zakupy online, gwarantując jednocześnie pełne bezpieczeństwo transakcji. Aplikacja spełnia właśnie te zadania, ponieważ zamiast potwierdzać swoją tożsamość hasłem (które należy pamiętać i co jakiś czas zmieniać, by nikt go nie przejął), używamy skanera odcisków palców w smartfonie lub robimy sobie selfie. W miejsce dość uciążliwego rozwiązania pojawia się więc prosta, szybka i bezpieczniejsza alternatywa. Jednym z podmiotów, które systematycznie wdrażają nowoczesne rozwiązania jest Alibaba. Niedawno kupił nawet startup rozwijający system do płatności z użyciem selfie i testuje możliwość płatności poprzez skinienie głowy, wykorzystując do tego technologię VR.

http://www.dlahandlu.pl/handel-wielkopowierzchniowy/wiadomosci/mastercard-wprowadza-platnosci-autoryzowane-z-pomoca-selfie-lub-odcisku-palca,55468.html

  1. RanoZebrano.pl rozpoczyna sprzedaż z wykorzystaniem coolomatów

RanoZebrano.pl to serwis umożliwiający mieszkańcom Warszawy zakup ponad 800 świeżych towarów produkowanych i dostarczanych przez 50 rolników z województwa mazowieckiego. Warzywa, owoce, sery, jogurty, makarony, miody, pieczywo – zamówić można większość najpotrzebniejszych artykułów spożywczych. Oprócz dostawy kurierskiej, dostępna jest również możliwość odbioru ze specjalnych automatów znajdujących się na kilku warszawskich stacjach Statoil. Właściciele coolomatów zapowiadają rozbudowę sieci o automaty zlokalizowane również na osiedlach, tak by odbiór zamówień był jeszcze wygodniejszy. Koszt usługi zawsze wynosi 5 zł – bez względu na liczbę zakupionych produktów. Dostawy są realizowane od 18:00 do 11:00 dnia następnego. Sposób odbioru zamówienia jest analogiczny do działania Paczkomatów, tzn. klient otrzymuje SMS z kodem umożliwiającym otwarcie automatu i wyjęcie przesyłki. Dodatkowo wszystkie informacje trafiają również na jego skrzynkę mailową. Biorąc pod uwagę jaką popularnością cieszą się dostawy click&collect oraz to jak rozwija się rynek e-grocery (20% w skali roku) można się spodziewać, że kolejne sklepy internetowe będą chciały wejść we współpracę z coolomatami, by dopasować swoją ofertę do potrzeb klientów.

http://evigo.pl/17313-coolomaty-silniejsze-dzieki-ranozebrano-pl/

To już wszystkie październikowe newsy, jakie dla Was przygotowaliśmy. Był to miesiąc zdominowany przez informacje nt. sprzedaży Allegro, ale oprócz tej transakcji wydarzyło się sporo innych, ciekawych rzeczy, o których chętnie bym Wam jeszcze opowiedziała, ale na wszystkie nie mamy wystarczająco dużo czasu i przestrzeni. 😉 Zaglądajcie na nasz profil na Facebooku i LinkedInie, gdzie staramy się na bieżąco informować o tym, co dzieje się w naszej branży.