Ostatnia aktualizacja artykułu 2022/05/18

zwrot-towaru-w-sklepie-z-zabawkami-online-jak-przyspieszyc-proces-furgonetka-short

Łatwe zwroty są już standardem dla klientów online. Obsługa zwrotów nie powinna być więc traktowana przez sklepy internetowe jako przykra konieczność, ale jako szansa na rozwój i odróżnienie się od konkurencji. O szybki zwrot towaru trzeba zadbać szczególnie w przypadku sklepu z zabawkami, w którym zakupy nie zawsze okazują się trafione, a kupujący często zamawiają kilka podobnych produktów, by ostatecznie zatrzymać tylko jeden. Dowiedz się, jak usprawnić obsługę zwrotów w e-sklepie z takim asortymentem.

Zwrot towaru do sklepu internetowego z zabawkami

Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się nierozerwalnie z koniecznością obsługi zwrotów. W przypadku sklepu z zabawkami przesyłek zwrotnych może być dosyć dużo, ale nie należy ich traktować w kategorii zagrożenia, a raczej szansy. Każdy klient sklepu online ma wedle prawa 14 dni na odstąpienie od umowy bez podawania przyczyny. Czas ten zaczyna biec od momentu odebrania zamówienia. 

baner-na-bloga-szybkie-zwroty

W myśl Ustawy o prawach konsumenta oddawany towar powinien być odesłany do sklepu w terminie do 14 dni od dnia zgłoszenia zwrotu, a przedsiębiorca w terminie kolejnych 14 dni od odebrania przesyłki powinien zwrócić konsumentowi pieniądze. Wszystkie kwestie są na pozór jasne, ale do zwrotu towarów warto podejść rozsądnie i sprytnie – usprawnić ich obsługę i przekuć proces na korzyść sklepu.

Ustal prokonsumencką politykę zwrotów

Sklep internetowy z zabawkami powinien mieć zrozumiałą politykę zwrotów, która prostym językiem opisuje, co i w jakich przypadkach można zwracać, na jakich zasadach i o czym trzeba pamiętać podczas realizacji zwrotu. W warunkach zwrotu towaru powinny się znaleźć informacje o metodach wysyłki, kosztach oraz formalnościach koniecznych do spełnienia. 

Rzetelne informowanie klientów o wszystkich regułach jest ważne z punktu widzenia rozwoju sklepu i jego późniejszych zysków. Według badań nad rynkiem e-commerce klienci bardzo często sprawdzają zasady dotyczące zwrotów jeszcze zanim zdecydują się złożyć zamówienie. Dlaczego? Ponieważ chcą mieć pewność, że w razie czego będą mogli odesłać towary, które nie spełnią ich oczekiwań.

Daj klientom więcej niż minimum wymagane prawem

Prawo daje konsumentowi określony czas na zgłoszenie woli zwrotu towaru, a sprzedającemu – na oddanie konsumentowi pieniędzy za zwracane produkty. Coraz więcej sklepów internetowych idzie jednak o krok dalej i dopasowuje terminy w taki sposób, by sprzyjały kupującym. Częstą praktyką jest wydłużenie terminu na zwrot towaru np. do 30 dni i zadeklarowanie przelewu środków szybciej niż w ciągu 14 dni.

Wydłużenie terminu na odstąpienie od umowy poprawia wizerunek sklepu. Dla klienta natomiast jest zachętą do częstszego kupowania pluszaków, gier czy klocków również przy kolejnych okazjach.

Zaznaczaj mocne strony zwrotów w Twoim sklepie

Bez względu na to, jak długi termin zwrotu towaru oferuje Twój sklep z zabawkami, warto informować użytkowników o najważniejszych zasadach na różnych etapach ścieżki zakupowej – na stronie głównej w formie baneru czy slidera, na karcie każdego produktu, a nawet na stronie finalizacji zamówienia. 

Dodatkowe wyszczególnienie informacji o warunkach zwrotu może sprawić, że sklep obróci je na swoją korzyść, czyniąc swego rodzaju znakiem rozpoznawczym. Klient natomiast uniknie dzięki temu wielu obaw i nie zrezygnuje z zakupu droższych produktów.

Zachęcaj do zgłaszania zwrotów elektronicznie

Coraz więcej sklepów korzysta z elektronicznych formularzy do zwrotów lub prosi swoich klientów o zgłaszanie odstąpienia od umowy e-mailowo. Bez wątpienia jest to jeden z prostszych sposobów na to, żeby uprościć całą procedurę, ale nie najłatwiejszy.

Jeśli zależy Ci na jeszcze większej automatyzacji procesu, możesz zdecydować się na włączenie modułu, który pozwoli klientom wygodnie “wyklikiwać” zwrot z poziomu zamówienia. Furgonetka udostępnia bezpłatny system zwrotów dla e-commerce do wdrożenia w kilka minut dzięki prostej integracji. W efekcie jako sprzedający zyskujesz opcję zarządzania wszystkimi przesyłkami zwrotnymi z jednego miejsca, a kupujący – możliwość błyskawicznego zwrócenia produktów. 

Rezygnacja z papierowych formularzy przynosi same korzyści. Klient nie musi drukować, wypełniać, kserować i wysyłać dokumentu odstąpieniu od umowy, natomiast sklep nie musi ich magazynować w fizycznej postaci.

Podsumowanie

Zwrot towaru w sklepie może się wydawać porażką, ale zdecydowanie lepiej jest go postrzegać jako okazję do tego, aby ugruntować lojalność swoich klientów, zwiększyć liczbę transakcji i podnieść wartość koszyków zakupowych. Jeżeli sklep z zabawkami udostępnia łatwe zwroty i w zrozumiały sposób informuje swoich klientów o warunkach odstąpienia od umowy, to może na tym tylko zyskać.

Źródło zdjęcia głównego: Adobe Stock