Ostatnia aktualizacja artykułu 2020/06/15
O największej platformie e-commerce w Polsce, czyli Allegro, zrobiło się ostatnio bardzo głośno. W dużej mierze jest to spowodowane niedawnymi zmianami, które dotyczą głównie wystawców aukcji i są związane z cennikami oraz innymi kluczowymi funkcjami w serwisie, wpływającymi na sprzedaż. W tym artykule postanowiliśmy podsumować to, jak zmienia się Allegro.
E-commerce za sprawą jego użytkowników wciąż się zmienia, więc serwisy działające w tej branży muszą się do tych zmian stale dopasowywać – nie mogą pozwolić sobie na stagnację. Allegro jest na tym rynku niekwestionowanym liderem i utrzymanie tej pozycji wymaga od nich zdecydowanych działań. Około dwóch lat temu usłyszeliśmy więc, że od tego momentu skupiają się głównie na użytkownikach mobilnych, ponieważ to będzie przyszłość. W zeszłym roku zostali sprzedani dla konsorcjum funduszy private equity i w związku z tym można było oczekiwać, że nowy zarząd wprowadzi pewne zmiany. Niewielu jednak przypuszczało, że pójdą one w tym kierunku i będą miały aż taki wpływ na aukcje.
Wprowadzone nowości dotyczą m.in. cenników, warunków sprzedaży oraz wystawiania aukcji i dotykają głównie sprzedawców. Niestety wiele z tych zmian nie spotkało się z pozytywnym odbiorem i można natknąć się na dyskusje krytykujące Allegro za kierunek, który ten serwis obrał. Poniżej znajdują się opisy najważniejszych zmian z ostatnich trzech miesięcy, wraz z krótkim komentarzem do wybranych, uszeregowane od najstarszych do najnowszych .
Spis treści
Jakie zmiany zaszły w Allegro w ciągu ostatnich trzech miesięcy?
7 czerwca – Zmiany w ocenach sprzedaży
Wcześniej w tym roku już dokonano zmian w tej części serwisu: zlikwidowano możliwość oceniania kupujących przez sprzedawców oraz zmodyfikowano procedurę opiniowania. Teraz dodano zakładkę, na której sprzedający może odpowiedzieć na ocenę otrzymaną od kupującego lub poprosić go o usunięcie tej negatywnej (“nie polecam”). Zwiększono też limit znaków w opisach do 500 znaków, a także zrezygnowano z możliwości unieważnienia takiego komentarza.
Jak było wcześniej?
Jak wspomniałam powyżej modyfikacje w systemie ocen zaszły już na początku tego roku. Wtedy też sprzedający stracili możliwość wystawiania ocen kupującym, usunięto historię zakończonych aukcji starszych niż 1 rok, a także zrezygnowano z możliwości zbiorczego wystawiania komentarzy.
Komentarz
Sprzedawcy nie ukrywają niezadowolenia z tych zmian, zarówno tych wcześniejszych, jak i czerwcowych. Zostali przecież pozbawieni możliwości oceniania kupujących, a także unieważnienia komentarza. Według nich nieuczciwi kupujący stali teraz bezkarni i nie mają się czego obawiać, a nie jest tajemnicą, że wzajemne zaufanie w internecie jest bardzo ważne. Sprzedawcy często na forach poruszają tematykę nieuczciwych kupujących, którzy zamawiają masowo “za pobraniem” a później nie odbierają przesyłek narażając firmy na straty.
8 czerwca – Nowy cennik w kategorii “Telefony i Akcesoria”
Zniesiono opłatę za wystawienie przedmiotów w kategorii Telefony i Akcesoria oraz za usługi dodatkowe (np. dodatkowe zdjęcia czy planowane wystawienie). Zmieniono jednak wysokość prowizji od sprzedaży, która wcześniej zależała od ceny końcowej. Obecnie prowizja ta wynosi:
- 3% ceny końcowej w podkategorii Telefony komórkowe, w kategorii “Telefony i Akcesoria,
- 6% ceny końcowej w kategorii “Telefony i Akcesoria” z wyłączeniem podkategorii Abonamenty, Telefony komórkowe i Akcesoria GSM)
- 9% ceny końcowej w podkategorii Akcesoria GSM i Abonamenty
Prowizje te są stałe, niezależne od ceny sprzedaży.
Jak było wcześniej?
Do tej pory opłata za sprzedaż przedmiotu zależała od ceny jego sprzedaży i wynosiła minimum 5 zł (5% ceny końcowej dla produktów do 100 zł). Wraz ze wzrostem wartości produktów koszt wystawienia rósł, a ponadto dzielono go na 2 części: opłatę stałą + prowizję. Wyjątek stanowiły akcesoria GSM – w kategorii tej prowizja była stała i wynosiła 9% ceny końcowej.
4 lipca – Dodatkowa prowizja od sprzedaży w ofertach wyróżnionych
Zmiana ta dotyczy jedynie kategorii Delikatesy, Dom i ogród oraz Zdrowie (bez kategorii usługowych i żywych zwierząt), wysokość prowizji wynosi 0,5% ceny końcowej.
Jak było wcześniej?
Opłata za wyróżnienie była stała i wynosiła 19 zł, bez dodatkowych prowizji.
Komentarz
Sprzedawcy są tym zaskoczeni, ponieważ nie dość, że wyróżnienie oferty kosztuje, to jeszcze za sprzedaż płaci się dodatkowo. Wielu sprzedawców zapowiadało rezygnację z tego typu promocji, gdyż stały się dla nich nieopłacalne.
4 lipca – Nowe stawki opcji dodatkowych
Zwiększono stawki za wybór dłuższego czasu trwania oferty – 14 dni, w kilku kategoriach (Inne pojazdy i łodzie, Maszyny, Motocykle i quady, Przyczepy, naczepy, Samochody, Nieruchomości, Wakacje oraz Żywe zwierzęta) oraz za pogrubienie tytułów. Jednakże przy równoczesnym zakupie dłuższego czasu trwania oferty i wyróżnienia będzie obowiązywać niższa cena (10 zł), niż w przypadku zakupu samego wyróżniania (19 zł).
Jak było wcześniej?
Wcześniej w kategoriach tych wydłużony czas trwania aukcji, czyli 14 dni, kosztował 4 zł, a pogrubienie kosztowało o prawie 50% mniej, bo 5 zł. Nie przewidywano żadnych zniżek.
Komentarz
Najważniejsza w tej zmianie jest zniżka na pakiet usług. Jeśli ktoś się na nią zdecyduje, ostatecznie zapłaci tylko niewiele więcej niż wcześniej za obydwie usługi.
21 lipca – Zmiana w cenniku Strefy Okazji
Obniżone zostały stawki prowizyjne w trzech kategoriach Strefy Okazji:
- Artykuły Szkolne (z 2,5% na 1%),
- Odzież męska (z 10% na 5%, dotyczy tylko produktów o wartości poniżej 100 zł)
- Baterie i akumulatory w ramach kategorii Akcesoria GSM (z 5% na 2,5%)
Jak było wcześniej?
Stawki prowizyjne jak widać powyżej były o wiele wyższe, np. prawie 3-krotnie w kategorii Artykuły Szkolne.
24 lipca – Zmiany w cennikach w kategorii Dziecko
Zniesiono opłaty za wystawienie przedmiotu oraz dwie opcje: dodatkowe zdjęcie i wystawianie na 14 dni. Zmianie uległy także prowizje od sprzedaży. Tu znajduje się aktualny cennik.
Jak było wcześniej?
Przed zmianą cennika prowizja od sprzedaży uzależniona była od ceny końcowej produktu, a przy droższych towarach podzielona była na opłatę stałą i prowizyjną.
27 lipca – Dodanie nowej usługi “Zapakuj na prezent”
Allegro wprowadziło nową usługę umożliwiającą zapakowanie produktu na prezent. Za dodanie tej opcji do oferty serwis nie pobiera opłaty i zapowiada, że w najbliższym czasie udostępni także nowe możliwości: montaż i wniesienie.
Jak było wcześniej
Jeśli sprzedawca oferował zapakowanie sprzedawanych przedmiotów musiał napisać o tym w aukcji, a kupujący informował o chęci skorzystania z tego typu usługi w komentarzu podczas składania zamówienia.
Komentarz
Usługa “Zapakuj na prezent” to kolejny poza monetami ukłon w stronę klientów, zwłaszcza w kategoriach, w których prezenty kupowane są najczęściej, np. książki czy kosmetyki.
28 lipca – Nowy formularz wystawiania ofert
Nowy formularz posiada te same funkcjonalności, jednak wprowadzono bardziej intuicyjne wypełnianie sposobu dostawy i wysyłki. Ulepszono także podgląd oferty, w którym widać jej całość, w dokładnie takiej formie, jaka pojawia się od razu po jej wystawieniu, czyli wraz podsumowaniem kosztów. Oprócz tego zrezygnowano z tworzenia szablonów. Sprzedawcy, którzy będą chcieli skorzystać z wyglądu innej oferty, będą mogli zrobić to za pośrednictwem opcji “wystaw podobny”.
Ponadto warunki oferty zostały oddzielone od opisu przedmiotu i wprowadzono większą liczbę obowiązkowych parametrów, dzięki czemu kupujący łatwiej znajdą poszukiwany przedmiot i będą mogli go porównać z innymi aukcjami. Oferty przygotowane w nowym edytorze są dostosowane do urządzeń mobilnych, są także bardziej przejrzyste i intuicyjne.
Jak było wcześniej?
Oferty można było tworzyć w edytorze wizualnym lub html, a potem zapisywać jako szablon do wykorzystania w innych aukcjach. Ponadto istniała możliwość umieszczania zdjęć i grafik znajdujących się na serwerach zewnętrznych, poza Allegro, dzięki czemu sprzedający nie musieli ponosić opłaty za dodatkowe fotografie (w większości kategorii darmowa była tylko jedna).
Komentarz
Według Allegro wystawianie ofert jest teraz szybsze i wygodniejsze, jednakże z tego co obserwujemy, sprzedający mają z nim wiele problemów. Narzekają na brak możliwości korzystania z wcześniej przygotowanych szablonów, wklejania kodu html oraz obrazków z serwerów zewnętrznych. Jest to problematyczne głównie dla tych, którzy mają tysiące aukcji, ponieważ właściwie wszystko muszą robić od początku. Nie wspominając już, że wcześniej Allegro zmieniło także standard zdjęć i ich miniaturek – produkty muszą być na białym tle. To przysporzyło nie lada problemów tym, którzy wystawiają tysiące przedmiotów.
Być może nie zostało to rozwiązane idealnie, ale ujednolicenie wyglądu ofert i dostosowanie ich do urządzeń mobilnych było niezbędnym krokiem w rozwoju platformy.
1 sierpień – Nowy sposób naliczania opłat za wystawienie i promowanie
Zmianie uległ sposób naliczania opłat za wystawienie, czy wznowienie oferty oraz za ich promowanie. Koszt promowania w ofercie sklepowej zrównał się z tym ze zwykłej i jest pobierany w cyklach 10-dniowych. Dotyczy to zarówno kont firmowych jak i prywatnych. Ponadto zmianie uległ czas trwania ofert dla kont zwykłych: “kup teraz” trwają 20 dni, a aukcje 10 dni.
Jak było wcześniej?
Przed 1 sierpnia Allegro pobierało opłaty w cyklach 30-dniowych, a koszty promocji ofert sklepów były wyższe od tych dla zwykłych sprzedawców. Czas trwania ofert kup teraz i aukcji był ten sam i wynosił 14 dni.
7 sierpnia – Zmiany w cenniku Sport i turystyka
Allegro zaktualizowało cenniki w kategorii Sport i Turystyka. Ustanowiono nowe stawki opłat za aukcje, ale zniesiono opłatę za wystawienie oraz za dodatkowe zdjęcia. Tu jest aktualny link do cennika.
Jak było wcześniej?
Prowizja od sprzedaży uzależniona była od wartości produktów. Przy tańszych przedmiotach, do 100 zł, wynosiła ona 6% lub 7% ceny końcowej przedmiotu. Opłata za sprzedaż produktów o wartości powyżej 100 zł podzielona była na część stałą i część prowizyjną.
Wskazówka: Możesz także szybko sprawdzić ceny aukcji. Na podstawie podanych informacji (kategoria, cena, wybrane opcje itd.) obliczysz koszty wystawienia i wysokość prowizji. W tym celu Allegro przygotowało dwa kalkulatory, jeden jest dostępny po zalogowaniu i uwzględnia wszystkie zniżki przypisane do konta, drugi jest dostępny dla wszystkich (znajdziesz go pod tym linkiem – http://allegro.pl/myaccount/FeesCalculator.php), ale nie bierze pod uwagę żadnych indywidualnych bonusów.
10 sierpnia – Likwidacja Standardu Allegro
Miesiąc temu Allegro po raz ostatni przeprowadziło kwalifikacje do Standardu Allegro, czyli programu bonusowego dla najlepszych sprzedawców. Został on zastąpiony nową formułą o nazwie: “Super Sprzedawca”.
Warunki zakwalifikowania się do programu są podobne, jednak w przeciwieństwie do Standardu Allegro, chcąc otrzymać tytuł “Super Sprzedawcy” należy samemu się do niego zgłosić. Ponadto z programu wyłączone zostały apteki oraz oferty z niektórych kategorii, jak np. nieruchomości, wakacje, samochody (wszystkie kategorie znajdziesz tutaj).
Głównym benefitem nowej inicjatywy, jak podaje Allegro jest to, że od września tego roku oferty “Super Sprzedawców” będą pojawiały się wyżej w wynikach sortowania wg. trafności.
Program daje także korzyści dla kupujących. Wykorzystuje w tym celu wirtualne monety, które w pewnym uproszczeniu moglibyśmy nazwać punktami za lojalność. “Super Sprzedawca” każdego miesiąca dostaje pewną pulę monet (40 monet za każde 5 000 zł obrotu z ostatnich 30 dni), które może przyznać do swoich ofert. Gdy klient zamawia na aukcji oznaczonej tą wirtualną walutą, automatycznie zbiera ją na swoim koncie. W zamian za 10 lub 20 monet otrzymuje kupony o wartości 10 lub 20 zł, które może wykorzystać przy kolejnych zamówieniach.
Warto wspomnieć, że nie wszystkie aukcje otrzymają możliwość przyznania monet. Warunkiem będzie spełnienie przynajmniej jednego z trzech warunków: wysyłka gratis, wysyłka w 24h lub wysyłka natychmiast. Do tego ich ilość zależna będzie od wartości przedmiotu, a jego sprzedaż spowoduje zmniejszenie tej puli (dodatkowe monety będzie można dokupić). Tu znajduje się więcej informacji na ten temat.
Jak było wcześniej?
Standard Allegro był programem skierowanym do firm, które wyróżniają się wzorową obsługą klientów. Kwalifikacja do programu następowała automatycznie, na podstawie ocen wystawionych przez kupujących, których średnia musiała wynosić minimum 4,95 we wszystkich ocenianych kategoriach (czas realizacji zamówienia, koszt wysyłki, zgodność towaru z opisem i kontakt ze sprzedającym). Ponadto należało mieć konto firmowe, minimum sto ocen sprzedaży (z czego 20 otrzymanych w ostatnich dwóch miesiącach) oraz brak ostrzeżeń i blokad ze strony serwisu w ciągu ostatnich dwóch miesięcy (np. w wyniku niewywiązywania się z transakcji).
Przedmioty sprzedawców, którzy zostali do niego zakwalifikowani były oznaczone specjalną, wyróżniającą ikoną. Gwarantował ponadto niższe opłaty za korzystanie z serwisu (np. za opcje dodatkowe takie jak wyróżnienie oferty) oraz łatwiejszy kontakt z działem Współpracy z Klientem Allegro. Dla kupujących był on wyznacznikiem zaufanego i pewnego sprzedawcy.
Warto zaznaczyć, że Standard Allegro także nie obejmował wszystkich kategorii i były z niego wyłączone m.in. wakacje, nieruchomości czy żywe zwierzęta. Z kolei w niektórych kategoriach (np. telefony i akcesoria) podczas kwalifikacji do programu analizowana była historia transakcji i ocen z sześciu ostatnich miesięcy, a nie z dwóch. Więcej o Standardzie Allegro przeczytasz tutaj
Komentarz
Pomimo tego, że na pierwszy rzut oka nowy program, wygodnie skracany przez sprzedawców do formy “SS”, wygląda na przystępniejszy, oraz co ważniejsze, daje także korzyści dla kupujących, to w sieci można spotkać wiele negatywnych opinii na jego temat. Zarzuca mu się większą trudność w jego utrzymaniu – wystarczy jedno ostrzeżenie administratora, aby z niego wypaść. Krytykowane jest także zniesienie zniżek na promocję ofert.
Ważne jest także to, że jeśli ktoś handluje “drobnicą” poniżej 29 zł brutto, to monety mu się nie przydadzą, ponieważ tylko aukcje powyżej tej ceny mają możliwość ich dołączania. Warto też zwrócić uwagę, że Allegro stawia bardzo na jakość logistyki – tylko te oferty, które będą miały darmową lub szybką dostawę otrzymają możliwość oznaczania monetami. To oznacza, że sprzedawcy korzystający z dropshippingu, którzy w większości przypadków mają bardzo długi termin dostawy, wypadną poza program.
Program stanowi też pewne zagrożenie dla firm, które nie przystąpiły, bądź wypadły z nowego programu. O ile wcześniej znaczek programu sugerował tylko wysoką jakość sprzedawcy, o tyle teraz wybór ofert z monetami daje realne korzyści w postaci bonów. Jeśli klienci zaangażują się w zbieranie tej wirtualnej waluty, to prawie na pewno będą wybierać tylko aukcje, które są nimi oznaczone, nawet jeśli będą mniej atrakcyjne cenowo. Zwłaszcza, że Allegro zapowiada lepsze pozycjonowanie ofert Super Sprzedawców. To wszystko może skutkować frustracją sprzedawców i ich rezygnacją z Allegro, tym bardziej, że wraz z tymi zmianami idą podwyżki prowizji.
Podsumowując
Jak widać zmian jest dużo, do tego Allegro zapowiada kolejne. Najmocniej cierpią sprzedawcy, którzy opierają swój biznes głównie o tę platformę handlową. Z kolei Ci, dla których Allegro było tylko dodatkowym kanałem sprzedaży i niejako formą promocji, zapowiadają wycofanie ofert ze swoich kont. Część z nich jest sfrustrowana częstotliwością wprowadzanych modyfikacji, często narzekają, że nie nadążają za tym, co się dzieje oraz z wprowadzaniem ich (często ręcznie) do swoich aukcji.
Wielu z nich planuje przejść ze swoim biznesem na eBay. Niektórzy nawet już to zrobili. Nie boją się oni, że stracą klientów, bo jak twierdzą, tam gdzie poszukiwane produkty, tam też są kupujący. Jestem ciekawa, co w dalszej perspektywie spowoduje strategia obrana przez Allegro oraz jakie zmiany będą wprowadzać w przyszłości.
Jeśli masz uwagi bądź sugestie, co jeszcze powinno znaleźć się w tym artykule, będę bardzo wdzięczna za wszystkie komentarze.
Źródło: https://pomoc.allegro.pl/news | https://www.facebook.com/AllegroPomoc/
Źródło zdjęcia: depositphotos.com