Ostatnia aktualizacja artykułu 2020/06/18
Szacuje się, że liczba polskich sklepów internetowych waha się obecnie między 15 a 20 tys. i niektórzy oceniają, że możemy już obserwować pewne nasycenie rynku. Klienci mają bardzo duży wybór i o tym, w którym e-sklepie zrobią zakupy decyduje szereg innych czynników niż cena produktu. Coraz większe znaczenie odgrywają przejrzysta, intuicyjna obsługa serwisu i łatwość dokonania zakupu. Co zatem zrobić, by nasz sklep był przyjazny użytkownikowi i ten chciał zrobić zakupy właśnie u nas? Jest na to kilka sposobów i o jednym z nich dziś opowiem. Kolejne cztery pojawią się w następnych cyklach artykułu.
„Metody na ulepszenie sklepu internetowego i podniesienie konwersji” to chyba jeden z najczęstszych tematów pojawiających się na branżowych blogach, konferencjach czy w poradnikach. Wszyscy szukają magicznych sposobów i konkretnych porad, jak to zrobić, stąd też tytuł naszego artykułu. Niestety to tak nie działa, to nie magia jest potrzebna, ale solidna praca u podstaw. Pomimo tego, że w sieci są setki materiałów i wszyscy mówią o dobrych praktykach, wśród polskich e-sklepów wciąż zdarzają się takie, które się do nich nie stosują i wcale nie zachęcają do zrobienia w nich zakupów.
A propos zniechęcania, dwa lata temu, podczas prezentacji na GO UPS, opowiadając o płatnościach w e-commerce, wskazałam główne przyczyny porzucania koszyków zakupowych. Porównując te dane z dzisiejszymi, można zauważyć, że pomimo upływu czasu, niewiele się zmieniło. Najczęstszą przyczyną jest wciąż brak gotowości do zakupów, i o ile na to nie mamy praktycznie żadnego wpływu, o tyle na kolejne już tak. Są to np. zbyt wysokie koszty dostawy (jako dominujące) oraz zbyt skomplikowany proces płatności i brak preferowanej opcji dostawy.
Zależy mi na tym, by zmiany na lepsze na polskim rynku e-commerce dokonywały się jeszcze szybciej i dlatego postanowiłam przypomnieć, o co koniecznie powinniśmy zadbać, by klienci pozytywnie oceniali nasz sklep i chętniej robili w nim zakupy. To proste, wręcz podstawowe aspekty, o których jednak wciąż się zapomina, lub je lekceważy.
Co zrobić, by ułatwić klientom zakupy?
Sposób 1: Zadbać o usability
Na użyteczność sklepu składa się szereg czynników, od szybkości z jaką ładuje się strona, przez intuicyjną i działającą wyszukiwarkę produktów, po dobrze zaprojektowany koszyk i widoczne przyciski CTA (call to action).
W Poradniku e-commerce przygotowanym przez Grupę Roboczą IAB, Tomasz Karwatka z OEX Divante, podaje przykład wdrożenia dla jednego z klientów, gdzie w ramach optymalizacji e-sklepu rozbudowano wyszukiwarkę i dopasowano ją do potrzeb zgłaszanych przez klientów. Efekt? Wzrost konwersji o 91%!
Dodano filtrowanie produktów poprzez jednoczesne definiowanie kilku atrybutów, ponieważ klienci wskazywali, że brakuje im podobnego doświadczenia, jakie mają w sklepie stacjonarnym, gdzie sprzedawca pokazuje im wyłącznie te produkty, które odpowiadają ich potrzebom i możliwościom, również tym finansowym.
Kolejnymi elementami sklepu, które wpływają na jego użyteczność w oczach klientów są np.:
- możliwość dokonania zakupu bez konieczności rejestracji lub szybka rejestracja, wiążąca się z koniecznością podania wyłącznie imienia, nazwiska i adresu e-mail,
- możliwość swobodnej edycji koszyka,
- możliwość stworzenia list zakupowych lub ponowienia ostatnich zakupów (przydatne szczególnie w przypadku sklepów spożywczo-przemysłowych).
Dbając o użyteczność sklepu, dbamy o jego klientów. Dlatego warto inwestować w swój biznes, by zwiększyć swoją konkurencyjność, a klientom zapewnić przyjazną i sprawną formę zakupu. Już niebawem kolejna część artykułu, a w niej drugi sposób na to, by zakupy online były prostsze i bardziej opłacalne.
Źródło zdjęcia głównego: depositphotos.com