5 darmowych narzędzi przydatnych dla e-commerce

Źródło: pl.depositphotos.com

Zbieranie zamówień, kompletowanie produktów do wysyłki, zamawianie kurierów, intensywne działania reklamowe, analiza danych, optymalizacja kluczowych procesów, poprawa usability i user experience… to codzienność każdego właściciela sklepu internetowego, który musi w sobie łączyć szereg kompetencji. Na szczęście z pomocą przychodzą liczne narzędzia, które mogą ten ogrom pracy znacznie ułatwić i usprawnić. Spośród setek dostępnych rozwiązań, wybraliśmy 5, na które naszym zdaniem warto zwrócić uwagę.

  1. Copyscape, które pomoże zadbać o unikalne opisy produktów

Wielokrotnie wspominaliśmy o tym, jak ważne są oryginalne i atrakcyjne dla odbiorcy opisy produktów. Ich unikatowość ma szczególne znaczenie w kontekście pozycjonowania. Jeżeli sprzedajemy produkty dostępne w wielu innych sklepach internetowych i umieścimy na stronie opisy dostarczone przez producenta, Google zaindeksuje treści jako duplikaty i będzie nam bardzo trudno wywalczyć lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania. Korzystając z Copyscape możecie sprawdzić, czy opisy, które np. dostarczyła Wam agencja copywriterska są rzeczywiście oryginalne lub czy ktoś w sieci zbyt mocno nie zainspirował się Waszymi materiałami.

Koszt: darmowe (bez ograniczeń)

  1. Mousestats, z którym przeanalizujemy zachowania użytkowników na stronie

Zasługuje na uwagę, bo łączy w sobie funkcje kilku innych narzędzi, takich jak Crazy Egg, Click Tale czy Formisimo. Z jego pomocą możemy wygenerować heat mapy (zarówno te dotyczące kliknięć, jak i te śledzące wzrok odwiedzających sklep), wyświetlać krótkie ankiety, które pozwalają poznać opinie klientów na interesujący nas temat, a nawet nagrywać wizyty użytkowników. Możecie więc sprawdzić, jaki element na stronie produktu zwraca największą uwagę, czy komunikat o wyprzedaży w ogóle jest zauważalny, albo czy klienci nie mają trudności ze znalezieniem potrzebnych informacji. To narzędzie może pomóc w przygotowaniu np. audytów stron lub może dostarczać po prostu argumentów do przeprojektowania poszczególnych elementów serwisu.

Koszt: darmowa lub płatna wersja z większą liczbą możliwości

  1. Optimizely, czyli narzędzie do landing pages i testow A/B

Dzięki niemu możesz z łatwością sprawdzić, który z zastosowanych nagłówków okaże się skuteczniejszy, na jaki kolor przycisku częściej reagują użytkownicy, jakie znaczenie ma rozmiar i układ zdjęć czy ogólna kolorystyka landing page’a. Bardzo ważne jest, by w czasie testów nie zmieniać jednocześnie wielu elementów, ponieważ trudno wówczas ustalić, co tak naprawdę spowodowało zmianę zachowań odwiedzających. Lepszym rozwiązaniem jest stopniowe testowanie pojedynczych elementów. By wyniki testów móc uznać za wiarygodne i miarodajne należy przepuścić przez każdą z wersji strony odpowiednią liczbę użytkowników.

Koszt: darmowy starter lub płatna wersja z większą liczbą możliwości

  1. Hello Bar, czyli narzędzie do tworzenia np. pop-upów

To bardzo proste w obsłudze narzędzie, którego zastosowanie może przynieść naprawdę fajne efekty. Umożliwia umieszczenie na stronie prostych elementów graficznych np. w postaci paska lub pop-upu, za pośrednictwem których możesz informować swoich klientów o darmowej dostawie danego dnia, promocji na wybrane produkty, czy zachęcać ich do zapisania się do newslettera lub skorzystania z rabatu. Fajne jest to, że możemy decydować zarówno o położeniu tego elementu, jak i o momencie, w którym zobaczy go użytkownik. Komunikat może być wyświetlany w chwili, gdy odwiedzający chce opuścić stronę, jest na niej przez 5 sekund lub przeklikał się do danego miejsca w sklepie.

Koszt: wersja darmowa (obrandowanie Hello Bar) lub płatna (nielimitowana i nieobrandowana)

Hello Bar, czyli narzędzie do tworzenia pop-upów

Źródło: www.hellobar.com

  1. SalesManago

To znane polskie narzędzie do marketing automation, które zdobywa coraz większą popularność na całym świecie, co nie może dziwić, bo daje mnóstwo możliwości. Ogrom dostępnych funkcji może na początku nieco przytłaczać, ale zdecydowanie warto poświęcić trochę czasu na ich poznanie. System umożliwia np. identyfikację osób wchodzących na stronę, analizę czasu spędzonego na poszczególnych podstronach, określanie źródeł wizyt, budowę profilu behawioralnego klienta, wysyłkę spersonalizowanych i automatycznych e-maili do różnych grup i segmentów klientów, personalizację treści wyświetlanej na stronie sklepu i wiele wiele więcej.  

Koszt: narzędzie jest udostępniane w kilku planach cenowych, trzy z  nich są darmowe

Bonus: FurgonetkaBiznes 😉

Nie byłabym sobą, gdybym nie dodała paru słów o naszym narzędziu, które ułatwi Ci codzienną pracę z wysyłką zamówień. Co to znaczy? W dużym skrócie, pomoże Ci ono wyeliminować powtarzane codziennie czynności związane z logistyką:

  • zamówienia z wszystkich kanałów sprzedażowych (portale aukcyjne, sklepy itp.) trafią w jedno miejsce (do Twojego panelu),
  • z tego miejsca będziesz mógł zarządzać wszystkimi kurierami, z którymi współpracujesz,
  • dokumenty przewozowe wygenerują się automatycznie,
  • możesz monitorować każdą z przesyłek, otrzymasz również natychmiastowe powiadomienie o każdym negatywnym zdarzeniu związanych z paczką,
  • w łatwy sposób zmierzyć czas potrzebny na spedycję oraz porównasz koszty poszczególnych form dostawy.

Koszt: darmowe do 2500 paczek miesięcznie

Wybierając narzędzia, które umieściłam w tym zestawieniu, starałam się tak je skomponować, by każde z nich odpowiadało na inną potrzebę sklepu internetowego. Korzystając z nich możesz zadbać o główne aspekty związane z prowadzeniem sprzedaży online: poznać swoich klientów, zachęcić ich do zakupu, zadbać o sprawną realizację zamówienia i gromadzić dane, które pozwolą Ci sukcesywnie rozwijać biznes. Jeżeli znacie inne narzędzia, które są przydatne w e-commerce, dajcie znać w komentarzach.