Ostatnia aktualizacja artykułu 2020/07/08

Co warto wiedzieć o sprzedaży na eBay?

Prowadząc własną działalność pamiętaj, że w biznesie jest jak w życiu, mamy lepsze i gorsze okresy. Stąd niezwykle istotna jest dywersyfikacja źródeł przychodów. Zmniejszysz dzięki niej ryzyko upadku firmy, czy utraty płynności finansowej, np. w wyniku gwałtownych zmian na rynku. Możemy ją uzyskać dzięki zróżnicowanemu asortymentowi, różnym kanałom sprzedaży, a także wyjściu na rynki zagraniczne. Dowiedz się co warto wiedzieć o sprzedaży na eBay.

Sprzedaż za granicę – od czego zacząć?

Sprzedaż poza granicami kraju warto rozpocząć na platformach aukcyjnych typu eBay. Oprócz udostępnienia Ci stosunkowo taniej platformy sprzedażowej, dają także możliwość dotarcia do szerokiego grona klientów na całym świecie. Oczywiście serwisy tego typu pobierają prowizję od sprzedaży. Jednak jest to na początku bardziej opłacalne od dostosowywania własnego e-sklepu pod obcojęzycznych klientów. Dlatego w dzisiejszym artykule przedstawimy podstawowe informacje, o których należy wiedzieć rozpoczynając sprzedaż na eBay.

Wskazówka: Ponieważ platforma eBay występuje lokalnie w 14 państwach na całym świecie, jak i posiada platformę międzynarodową eBay.com, warto sprawdzić na jakich rynkach jest popyt na produkty, które zamierzasz sprzedawać. Zorientuj się także w specyfice danego rynku. Sprawdź, jaki jest tam potencjał sprzedaży Twoich produktów. Zweryfikuj też wymagania, jakie musisz spełniać, by rozpocząć tam sprzedaż.

Według różnych for internetowych, na których polscy sprzedawcy dzielą się radami i opiniami, najlepszą sprzedaż można zyskać na eBay.co.uk oraz eBay.com. W Polsce eBay nie osiągnął tak dużego sukcesu jak w innych krajach i wciąż najpopularniejszą platformą aukcyjną jest Allegro.pl. Jednakże zakładając konto w eBay.pl możesz sprzedawać w zagranicznych serwisach tej platoformy i w ten sposób wyjść ze sprzedażą poza granice naszego kraju.

Przeczytaj także:  Jak przygotować e-sklep do sprzedaży zagranicznej?

Podstawowe różnice między sprzedażą na eBay.pl, eBay.com i eBay.pl dotyczą głównie wartości prowizji od sprzedaży dla poszczególnych kategorii, stałej miesięcznej opłacie abonamentowej dla sklepów (zależy ona również od aktualnego kursu walut) oraz ilości możliwych do wystawienia ofert “kup teraz” bez ponoszenia dodatkowych opłat. Limit ten dotyczy także darmowych aukcji z licytacją – i tak np. w przypadku sprzedaży bez wykupionego abonamentu eBay.com oferuje 50 aukcji, natomiast eBay.co.uk nie przewiduje darmowych licytacji.

W polskim serwisie eBay można posiadać jeden z 3 rodzajów sklepów. W zależności od skali działania może to być: Mały Sklep, Duży Sklep i Megasklep. Posiadając Megasklep lub Duży sklep na eBay.pl krajowi sprzedawcy nie ponoszą opłat za wystawienie przedmiotu w zagranicznych serwisach eBay do limitu ustanowionego przez dany serwis lokalny.

Wskazówka: W celu oszacowania całkowitej opłaty za sprzedaż przedmiotu warto skorzystać z kalkulatora opłat: w serwisie eBay.com i eBay.co.uk.

Co powinieneś wiedzieć chcąc rozpocząć sprzedaż na eBay?

1. Założenie konta

Nawet jeśli planujesz sprzedawać w lokalnych serwisach eBay lub na eBay.com musisz założyć konto w polskiej wersji platformy. Jest to wymóg regulaminu eBay. Przeczytasz w nim, że sprzedaż jest możliwa tylko poprzez platformę kraju, w którym posiadasz konto bankowe i adres. Jednakże, jak już wcześniej pisałam polski eBay umożliwia sprzedaż na całym świecie. W zależności od wybranej opcji: w poszczególnych serwisach lokalnych lub na eBay.com, który wyszukuje aukcje z całego świata.

Po założeniu konta i jego weryfikacji należy je połączyć z kontem Paypal. Następnie jeśli chcesz sprzedawać poza granicami Polski musisz wybrać jedną z 2 opcji sprzedaży:

  • sprzedaż podstawowa – w przeciwieństwie do sprzedaży zaawansowanej nie gwarantuje widoczności w wynikach wyszukiwania w zagranicznych serwisach eBay i nie umożliwia dostosowania treści oferty w zależności od rynku,
  • sprzedaż zaawansowana – oprócz widoczności ofert na całym świecie, umożliwia także dostosowanie ceny i treści oferty w zależności od rynku oraz udostępnia zaawansowane narzędzia sprzedaży.

Istotną rzeczą są też limity w sprzedaży za granicę dla nowych sprzedawców. Aby móc sprzedawać większą ilość produktów musi upłynąć 90 dni od pierwszej sprzedaży.

Więcej o sprzedaży za granicę przeczytasz tutaj.

2. Koszty

Sprzedaż na zagranicznym eBay to koszt około 15% prowizji od sprzedaży. Gdzie 9-10% pobiera sam serwis, a reszta to koszty za korzystanie z PayPal oraz przewalutowanie.

Trzeba pamiętać także o prowizji pobieranej przez eBay od kosztów wysyłki i limitach wypłat dla nowych kont w PayPal. Ponadto czas potrzebny na zaksięgowanie środków na Twoim koncie bankowym od momentu wypłacenia ich z konta PayPal może wynieść 1-2 dni. Z zatem istnieje ryzyko utraty płynności finansowej, z którym należy się liczyć.

Koszty sprzedaży na polskim eBay są dużo niższe. Prowizja od sprzedaży to tylko 1,7% i nie więcej niż 30 zł. Ponadto brak tu jest opłat za wystawienie przedmiotu. Zanim jednak wystawisz swoje produkty, sprawdź czy Twoja konkurencja już tam jest. Jeśli tak, to zweryfikuj jakie ma ceny i czy dorównanie do nich będzie dla Ciebie opłacalne.

3. Płatności

Jednym z wymogów sprzedaży na eBay jest oferowanie płatności przez PayPal. Wyjątkiem jest sprzedaż produktów w kategoriach: Samochody, motocykle, samoloty, łodzie, przyczepy, przyczepy kempingowe, ciężarówki, usługi oraz nieruchomości. Oczywiście można oferować także inne metody płatności, jednak PayPal jest najbardziej popularny wśród klientów. Niestety nawet w polskim serwisie eBay brak jest szybkich płatności typu PayU, które są bardzo popularne wśród polskich e-klientów. Sprzedawcy mogą informować w opisie aukcji, że przyjmują przelewy tradycyjne i płatności za pobraniem. Jednak wtedy czas potrzebny na zaksięgowanie pieniędzy jest dużo dłuższy.

4. Sprzedaż na cały świat

Pomimo, iż polski eBay oferuje sprzedaż na rynkach zagranicznych to ich widoczność w lokalnych serwisach zależy od kupującego. Jeśli podczas wyszukiwania produktów nie zaznaczy on opcji “szukaj w całym eBay” w wyszukiwaniu zaawansowanym to Twoje produkty nie będą widoczne. Niestety wielu kupujących nie korzysta z tej opcji, a nawet o niej nie wie.

W tym przypadku istotna jest pozycja Twoich produktów w wynikach wyszukiwania. Zależy ona od ilości komentarzy, wysokości sprzedaży, czasu wysyłki czy akceptowaniu zwrotów i czasu w jakim klient może zwrócić towar. eBay.co.uk rekomenduje oferowanie 30-dniowego prawa do zwrotów towaru. Natomiast eBay.pl wymaga minimum 14 dni.

Pamiętaj także, że oferując wysyłkę poza kraje Unii Europejskiej klient zobowiązany będzie do opłacenia cła. Ty z kolei musisz nadać paczkę z odpowiednimi dokumentami celnymi.

Ponadto dla klientów z Unii Europejskiej należy każdorazowo wystawiać faktury.

5. Wysyłka

W przypadku wysyłki towarów za granicę należy pamiętać o kosztach ceł, podatków i odpraw celnych, które z reguły ponoszą kupujący. Jeśli wysyłasz z USA lub z Wielkiej Brytanii, to zakup może być objęty programem wysyłki międzynarodowej, w którym powyższe koszty kupujący pokrywa z góry podczas płacenia za towar.

Serwis eBay.co.uk dla poszczególnych kategorii ustawił maksymalną kwotę, jaką sprzedawca może pobrać za wysyłkę towaru. Jednocześnie zachęca do oferowania darmowej dostawy promując ją wyższą pozycją oferty w wynikach wyszukiwania.

Koszty wysyłki i zależą w głównej mierze od przewoźnika z jakim współpracujemy. O tym jaką firmę spedycyjną najlepiej wybrać możesz przeczytać w naszym artykule pt. “Trudne początki w e-handlu. Jak wybrać firmę spedycyjną?”.

6. Zwroty

W eBay.pl obowiązkiem każdego sprzedawcy jest określenie warunków zwrotów. Nawet jeśli jest to informacja o tym, że nie są przyjmowane (możliwe jest to w przypadku sprzedawców nie będących firmami). Brak tych warunków powoduje, że system sam ustawi domyślne zasady. Ponadto w sytuacji, gdy ich nie przyjmujesz, to kupujący nadal będzie mógł zwrócić zakupiony towar. Zrobi to otwierając sprawę o niezgodność przedmiotu z opisem w ramach ochrony kupujących. Warunki zwrotów i minimalny czas na jego dokonanie zależy od kraju, z którego pochodzi klient. Więcej na ten temat możesz przeczytać na tej stronie.

7. Regulaminy i podejście do klienta

Bardzo istotną rzeczą w sprzedaży międzynarodowej jest znajomość prawa konsumenckiego i stosowanie się do jego regulacji. Jest to ważne zwłaszcza w krajach Unii Europejskiej, gdzie nie stosowanie się do jego reguł niesie za sobą bardzo poważne konsekwencje. Przykładowo, gdy sklep internetowy sprzedający na terenie Niemiec, otrzyma Abmahnung, czyli wezwanie o zaprzestanie stosowania praktyk nieuczciwej konkurencji i podpisze oświadczenie o zaniechaniu tych praktyk, a tego nie zrobi to grozi mu grzywna 5 tys. €.

Podobnie jak w Polsce, dla kupującego najważniejsze jest zaufanie. Jeśli go nie zdobędziesz, to sprzedaż może się nie udać. Dlatego tak ważne jest poznanie rynku, na którym chcesz sprzedawać oraz zwyczaje panujące i język komunikacji. Warto także znać język angielski i posługiwać się nim podczas przygotowywania opisów aukcji.

Nie taki wilk straszny, jak go malują

Podsumowując, to czy warto sprzedawać na eBay zależy w głównej mierze od potencjału produktu jaki sprzedajesz i jego popytu na danym rynku. Niezbędna jest tu ciągła analiza cen, konkurencji oraz elastyczność dostosowywania się do zachodzących zmian. Co prawda koszty ponoszone przez sprzedawców są wyższe niż w rodzimym serwisie Allegro. Jednak przez zasięg sprzedaży i możliwość dotarcia do potencjalnego klienta na całym świecie możesz zyskać więcej. Przed rozpoczęciem sprzedaży przede wszystkim zbadaj rynek. Sprawdź jakim zainteresowaniem cieszą się sprzedawane przez Ciebie produkty. Zaczynaj małymi krokami nieustannie monitorując stosunek poniesionych kosztów do przychodów jakie zyskujesz.

Źródło zdjęcia: pl.depositphotos.com